till er som måste trimma era hojar osv...

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
varför tror ni er behöva mer effekt? vill ni köra bakhjul? varför tror alla att de måste trimma hit o dit??

jag behöver inte trimma mer, snarare tvärt om. när man ligger ner mycket i kurvor och gasar på så behövs det inte mycket hästar för att det ska släppa, så ni vet det.. inte för att det har hänt mig nått men jag har kommit till insikt om hur lite effekt man egentligen behöver....

mer effekt, varför då? mer lättkontrollerad effekt däremot hade vart bra. (behövde skriva av mig)

Man kanske inte kör snabbare/bättre med mer effekt, med det blir desto roligare! :D
Och det är ju det hoj körning handlar om eller?

Jag kör zxr400, titta inte på mig.

Du tyckte ju att jag behandlade den som om den hade 150HK så jag behöver inte trimma i år :P

750RR

Drag- resp streetracing!
Men jag håller med såvitt det gäller moderna hojar för krokvägar.
Robban. Som tycker att det är fjantigt med slipon och dynojet. 3 hästar hit eller dit?

Man kan ju fråga sig vilka som har det mest jobbigt:
De som köper KN-filter, slip, osv...
eller de som orkar lägga ner energi på att reta sig på dom. :rolleyes:

Ytterligare en som har äntligen har fattat att det är varken storleken eller effekten som räknas utan sättet man använder grejen på.
Frågan är nog om inte många som kör R1 och liknande skulle ha precis lika kul eller i vissa fall kanske till och med roligare på en lite effektsvagare hoj.

Silwer skrev:
det är en utseendesak och ljudsak med slip-on.
En del hojar låter faktiskt som symaskiner med orginaldämparen.
Köper argumentet om utseende men rätt många som sätter på slipon menar att de har _trimmat_ och att hojen går sååå mycket fortare. Jaja.
Och såvitt det gäller ljud så köper jag argumentet endast så länge det gäller att få lite mulligare ljud men en och annan vill ju endast att det ska låta _högt_. Fjams.

Re: Re: till er som måste trimma era hojar osv...

K-Micke skrev:
Bra sagt. Det är mycket smartare att lägga pengarna på bättre fjädringskomponenter, lägre vikt och lättare fälgar. Det är nåt man märker direkt när man kör.

Du tror inte att jag märkte skillnaden direkt efter att min 400 var portad? Skillnaden var enorm.
När jag köpte annan bakdämpare tyckte jag inte den gjorde sån stor skillnad faktiskt och den är inställd efter min vikt - skulle vara Wilbers värsta. Antar att jag får skruva på den i vinter lite för den är stenhård.
Styrdämparen gjorde fet skillnad för övrigt.

Förresten så var det gigantisk skillnad när jag fick 950R förra året mot original :FU

750RR

Robban_C skrev:
Köper argumentet om utseende men rätt många som sätter på slipon menar att de har _trimmat_ och att hojen går sååå mycket fortare. Jaja.
Och såvitt det gäller ljud så köper jag argumentet endast så länge det gäller att få lite mulligare ljud men en och annan vill ju endast att det ska låta _högt_. Fjams.

Det håller jag med om, sånt garvar jag mest åt.
"Något trimmad" kan det stå i annonsen och då menar de att de tryckt dit ett slipon bara.
Helsystem ger dock en del effekt på topp men på de hojar med avgasventiler förlorar man ju bottendrag i stället så frågan är om sånt är nåt att ha för vanlig körning.

Asylum_Nakaza skrev:
varför tror ni er behöva mer effekt? vill ni köra bakhjul? varför tror alla att de måste trimma hit o dit??

jag behöver inte trimma mer, snarare tvärt om. när man ligger ner mycket i kurvor och gasar på så behövs det inte mycket hästar för att det ska släppa, så ni vet det.. inte för att det har hänt mig nått men jag har kommit till insikt om hur lite effekt man egentligen behöver....

mer effekt, varför då? mer lättkontrollerad effekt däremot hade vart bra. (behövde skriva av mig)

På bana så önskar jag ibland att min Missil va lite snällare trimmad, inte så kul att få framhjulslyft ut ur kurvorna medans man fortfarande har nerlägg, jag tror att dom flesta rookies skulle köra snabbare med en snällare motor som har bättre bottenvrid.

På raksträckorna är det en enorm känsla att ha massor av effekt, men sen ska man ju svänga och då är det inte lika lätt.

Trimma är väl ett intresse...
Åtminstone för mig...
Hojjen går fruktansvärt bra men ska isär i vinter igen för mer effekt...
Mer volym är det som gäller denna gång.
Plasta lite kanaler om så behövs.
Slänga bort lite balans vikter om sitter i den motorn...
Och en liten titt på lådan..Under cutta dreven kan vara på sin plats!
Nödvändigt? Inte det minsta!
Men kul är det....
Sen om någon tycker jag gör fel eller tycker jag är dum som håller på med det så... Vem bryr sig...Det är mitt intresse.
Spelar ju ingen roll om jag ens kan köra hoj!
Det finns folk som samlar piprensare!

Har även skaffat Öhlins gaffel öhlins dämpare ISR bromsar och Magnesium fälgar...

Förresten! Kan KN filter Dynojet och slipon räknas som trim???

Det ända som jag saknade på min hoj
var att kunna slanga ordentligt, det orkade
den inte med så bra, men det gick =)
50 bakfulla hästar från -89 körde ofta lika fort som väldigt nya hojar...

Nä, du har helt rätt Asylum_Nakaza, effekt är inte det minsta kul att ha. Tror jag ska köpa tillbaka min gamla 125:a igen och strypa ner den till 8 kW. Eller köpa en bil så slipper man det otäcka accet en gång för alla.

Det är väl ett intresse i sig, att optimera prylarna. Det är kul att trimma helt enkelt.

RG500:an är ju helt mongo om man ska diskutera användbar effekt, men fy fan vad kul den är att köra.

/J

Effekt är ju roligt!

Att ligga i 200+ och köra över ett litet krön eller liknande så att framhjulet sticker till väders gör mig alltid glad (ibland skiträdd) :D

Sen finns det andra fördelar. Jag kör ibland med skjuts å då är det skönt att slippa växla ner bara för att göra en säker omkörning.

På en bana skulle jag säkert köra lika snabbt med mindre effekt men det är inget som jag går och grubblar på...

Edit: Jag kör ju faktiskt en 750 med mindre effekt på bana :crash

Det beror väl på om man vill plocka varvtider eller bara njuta! Jag har min hoj som bruksfordon och har inte så många varvtider att plocka men när man ligger på orminge rakan och petar ner till 3:an, vrider på och det axar så framhjulel lättar... Det måste upplevas! det går inte att försvara ur trafikmagazinssynpungt utan det är bara underbart!!!!!

Ärligt talat så tror jag att största delen av oss gör det p g a intresset att meka med hojen, för att få den där personliga touchen över det hela, och framför allt att få den att låta som en riktig hoj.

För handen på hjärtat, hur många här skulle köpa en effektljuddämpare som LÄT exakt lika som orginal och SÅG exakt lika ut som orginal, men att hojen fick 3-4 hästar till på toppen..??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT