Till er som åkt omkull i år

Har du kört omklull i år? (allt utom att tappa hojen från stillastående räknas)

• Antal röstningar
    0

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tycker det är många som åkt omkull detta år. Jag har åkt tillsammans med många som åkt omkull och jag har varit med att fiska upp folk från diket.

Vore intressant att få lite statistik på det hela.

Eum jag fattar inte? Vad är du ute efter? Ska vi svara ja eller nej? :)

En vurpa vart det för mig i år, bröt lite hårt, det tog i nånstans, det släppte. Shit happen

HanneZ skrev:
2473148 Eum jag fattar inte? Vad är du ute efter? Ska vi svara ja eller nej? :)

En vurpa vart det för mig i år, bröt lite hårt, det tog i nånstans, det släppte. Shit happen
Vet inte om jag ska kalla dig trög eller snabb...

Rösta!:pannkyss

Jag har kört motorcykel i elva år, och vurpat två gånger i år. Vad säger det? Att jag är klantig? Gammal? Trots att hunden är gammal kan den inte sitta? Kan man lära den?

jag har dragit omkull 3 gånger hittills i år(året är inte slut än) men bara en gång förra året. Alla avåkningar på Gotlandring.

Avåkningar vid RR (såndär riktig med licens och så...) är förstås ett oundvikligt element i sporten även om vane-vurpare aldrig får vare sig medalj eller fabrikskontrakt.

Att såpass många landsvägsåkare ser omkullkörning som något naturligt, något som hör till, är däremot en gåta! Varje vurpa är en potentiell dödsrisk - enbart krockvåldets storlek (närapå = hastigheten) och turen (om det blir gräsfält eller tele-skåp man rutschar på) avgör hur det ska sluta.
Vettig lösning? Alltid ha REJÄL marginal till sin egen förmågegräns!
Tråkig körning? Har jag aldrig tyckt - dessutom oerhört mycket roligare än det mesta som kan hända vid en vurpa!

Nåt mer?
-Risk-gillare, såna som älskar att utmana verkliga faror, har inte i allmän trafik att göra!
-Det finns ingen som helst orsak till att mc-förare skall ha högre sannolikhet för att vara med om en olycka än den är för bilister!

Till sist?
Jag menar INTE att alla de som skadat sig eller dött i år får skylla sig själva! Den tragiken är individuell och saknar koppling till logik och hårda ord!

Tycker jag...

G-L skrev:
2473167 Att såpass många landsvägsåkare ser omkullkörning som något naturligt, något som hör till, är däremot en gåta! Varje vurpa är en potentiell dödsrisk - enbart krockvåldets storlek (närapå = hastigheten) och turen (om det blir gräsfält eller tele-skåp man rutschar på) avgör hur det ska slutaTycker jag...
:fakta
/J

Jag kör bana och tävlar och har inte ens vält iår detta måste göra mig till en av dom sämre tävlingsförana i sverige :D :D

G-L skrev:
2473186 Ska jag förstå det som att du anser mig vara dum i huvet?
Du är inte den förste som tycker så... :hej
Nej nej. Den smileyn avser att jag håller med ditt inlägg.
Jag kunde inte formulerat det bättre själv sas.

Mvh
J

Körde av i södra kurvan på Monzta.
Hojen repad på ena sidan, jag fick högra skulderbladet brutet.

Gottis skrev:
2473189 Jag kör bana och tävlar och har inte ens vält iår detta måste göra mig till en av dom sämre tävlingsförana i sverige :D :D

Klotare når vare sig sina egna eller racerbanans mål!
(gammalt asfaltordspråk)

G-L skrev:
2473167
Att såpass många landsvägsåkare ser omkullkörning som något naturligt, något som hör till, är däremot en gåta! Varje vurpa är en potentiell dödsrisk - enbart krockvåldets storlek (närapå = hastigheten) och turen (om det blir gräsfält eller tele-skåp man rutschar på) avgör hur det ska sluta.
Tråkig körning? Har jag aldrig tyckt - dessutom oerhört mycket roligare än det mesta som kan hända vid en vurpa!
Själv är det första sommaren på typ tre år jag inte varit omkull :bananas
Men tack för den moralkakan, jag håller helt med dig om att alla som trillar är fuckon.

G-L skrev:
2473167 Avåkningar vid RR (såndär riktig med licens och så...) är förstås ett oundvikligt element i sporten även om vane-vurpare aldrig får vare sig medalj eller fabrikskontrakt.

Nåt mer?
-Risk-gillare, såna som älskar att utmana verkliga faror, har inte i allmän trafik att göra!
-Det finns ingen som helst orsak till att mc-förare skall ha högre sannolikhet för att vara med om en olycka än den är för bilister!

Till sist?
Jag menar INTE att alla de som skadat sig eller dött i år får skylla sig själva! Den tragiken är individuell och saknar koppling till logik och hårda ord!

Tycker jag...
:klappar

Du har så rätt, jag håller med dig på varje stavelse. :tummenupp

OT: gotland ring

Mr Helmut skrev:
2473301 Vilket partier på banan tycker du är dåliga då?
Tror det bara är en avåkningszon som inte har ganska stora vassa kalkstenar, den som är efter depårakan har har sand.

Sand, mindre grus, leca-kulor är bra, det stoppar vid högre fart och gör inte alltför stora skador på hojen i låg fart.

På hårt stenigt underlag som vid övriga böjar så bromsar det inte om du skulle komma utanför banan i lite högre fart och om man low-sidear och glider lite långsamt längs asfalten så slår det sönder hojen totalt så fort den glider utanför banan.
Mr Helmut skrev:
2473301Jag har då inte klotat iår.
Brukar du ofta köra omkring frivilligt i avåkningszonerna?

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...