Till er som åkt omkull i år

Har du kört omklull i år? (allt utom att tappa hojen från stillastående räknas)


  • Antal röstningar
    0
2 klotningar i år på bana endast, vart vurpfri i 14år innan...hade väl ett par vurpor på den tiden man var ung å galen...dock bara på bana !
 
Victor skrev:
2473290 Själv är det första sommaren på typ tre år jag inte varit omkull :bananas
Men tack för den moralkakan, jag håller helt med dig om att alla som trillar är fuckon.

Jag tycker inte alls att man är ett fucko om man kör omkull!! Ryser i hela kroppen när jag tänker på konsekvenserna för den drabbade och hans/hennes närstående, medtrafikanterna, vården, med mera!
Kan finnas en jäkla massa orsaker till att man går omkull även om det allra vanligaste är att man överskattar sin egen förmåga...

Däremot anser jag att man är ett generalfucko och bör hålla sig borta från allmän väg om man anser att det är helt normalt att gå omkull då och då!
Och näää; det är INTE vars och ens ensak!
 
G-L skrev:
2473582
Däremot anser jag att man är ett generalfucko och bör hålla sig borta från allmän väg om man anser att det är helt normalt att gå omkull då och då!
Och näää; det är INTE vars och ens ensak!

Jag tycker nog att det kan hända olyckor då och då. Inte värre än att man krockar med bilen, pajjar en glasruta när man sparkar boll eller någon annan olyckshändelse.
Det skadar inte att köra med förstånd men varför ogillar du mig så mycket bara för att jag har gjort några små misstag? Det har inte kostat dig några pengar ens i det stora perspektivet och jag har inte skadat någon?
 
G-L skrev:
2473582 Jag tycker inte alls att man är ett fucko om man kör omkull!! Ryser i hela kroppen när jag tänker på konsekvenserna för den drabbade och hans/hennes närstående, medtrafikanterna, vården, med mera!
Kan finnas en jäkla massa orsaker till att man går omkull även om det allra vanligaste är att man överskattar sin egen förmåga...

Däremot anser jag att man är ett generalfucko och bör hålla sig borta från allmän väg om man anser att det är helt normalt att gå omkull då och då!
Och näää; det är INTE vars och ens ensak!

Det finns två sorters hojåkare: De som har kraschat och de som kommer att krascha.

Jag har själv gått i däck två gånger, båda förra hösten. Den första iom att båda däcken släppte på en stor grusfläck mitt i en kurva. Den andra för att jag tappade fokus i en kurva. Ingen av avåkningarna kan jag egentligen kalla för att ha "kört över min förmåga" eftersom jag höll relativt låg hastighet jmf med vad jag gjort tidigare i båda kurvorna. Men eftersom jag faktiskt kraschade så har jag ju per definition kört över förmågan (min egen, hojens, vägens, spelar ingen roll).

Att säga att det inte är normalt för hojåkare att gå i diket är bara naivt. Det händer, förr eller senare. Är det inte ens eget fel är det nån annans, så enkelt är det. Det krävs mer koncentration och mer kunskap för att framföra en hoj jmf med bil och anledningarna till att man kör av vägen kan vara många fler än med bil. Det är inte jämförbart.
 
jag har klarat mig (än så länge) men man vet ju aldrig hur det går tills snön kommer:va
 
Victor skrev:
2473591 Jag tycker nog att det kan hända olyckor då och då. Inte värre än att man krockar med bilen, pajjar en glasruta när man sparkar boll eller någon annan olyckshändelse.
Det skadar inte att köra med förstånd men varför ogillar du mig så mycket bara för att jag har gjort några små misstag? Det har inte kostat dig några pengar ens i det stora perspektivet och jag har inte skadat någon?

Jag ogillar dig inte ett enda dugg!
Och jag hoppas för din skull att du kört omkull för sista gången samt att du medvetet kör för att det aldrig mer ska hända!
 
Jag fick ta det näst understa poll-alternativet då jag misstänker att < egentligen ska vara >. Jag har alltså kört "mer än" 5 år (nämligen 8 år) och har vurpat en gång på bana förra året och en gång på vägen i år, p.g.a en tjärlskottsbula som slog undan framhjulet för mig.
 
Opeln på Anderstorp på Humlans körning i Maj. Ca 15 sekunder innan kille nr 2 på en Gsxr flyger av och jag får springa för att inte bli träffad av hans hoj som kommer voltandes mot mig.

Är det inte på något sätt "coolare" att säga att man vurpat på bana än på väg ???:)

//P
 
Froven skrev:
2473762

Är det inte på något sätt "coolare" att säga att man vurpat på bana än på väg ???:)

//P

absolut inte men du har gjort det på rätt ställe på bana så testar du dina gränser lr iaf går närmare dom på vägen ska du använda din hjärna på ett mer förnuftigt sätt
 
Första olycksfria sommaren, FAAN vad lycklig man är:2cool
 
Gottis skrev:
2473765 absolut inte men du har gjort det på rätt ställe på bana så testar du dina gränser lr iaf går närmare dom på vägen ska du använda din hjärna på ett mer förnuftigt sätt

#Ironimode on: Jomen varför håller så många i gatgrupperna på tex Falken på att slänga sig i varje kurva annars då ?. Måste ju vara för att det är fräckt ??
#Ironimode off

Vurpor är bara lärorika om man förstår varför de skedde. Annars är de helt meningslösa. Så var det i mitt fall men jag har bestämt att det var olja eller nåt på banan(pungt).

//P
 
imaster skrev:
2473611 Det finns två sorters hojåkare: De som har kraschat och de som kommer att krascha.

Det är din konklusion. Jag delar den INTE! Jag är ingen mästare avseende körteknik och jag har brister på en rad olika områden, ändå har jag klarat mig sedan 1973 - utan att för den skull vara någon mes på vägen. Om jag kan, då kan alla andra också!

imaster skrev:
Jag har själv gått i däck två gånger, båda förra hösten. Den första iom att båda däcken släppte på en stor grusfläck mitt i en kurva. Den andra för att jag tappade fokus i en kurva.

Trist! Glad att du inte skadade dig värre än att du kan vara kvar här - härligt!
Typiska olyckor båda två och analysen kring "körde över egen förmåga/omständigheterna" har du ju gjort själv.
Men du: Hade någon av vurporna egentligen behövt ske? Hade din körstil varit annorlunda om du i stället för "Vurpor är ödesbestämda, OK och oundvikliga!" haft åsikten "Jag har ansvar för att köra så att vurpor aldrig inträffar!" ?

imaster skrev:
Det krävs mer koncentration och mer kunskap för att framföra en hoj jmf med bil och anledningarna till att man kör av vägen kan vara många fler än med bil.

Du har helt rätt! Därför måste kvoten mellan egen förmåga/omständigheterna/körstilen hållas på ett helt annat plan än under bilkörning! Vi måste dels vara duktigare och dels välja en betydligt lägre risknivå. Så enkelt är det!
Särskilt tydligt blir det när man inser att vi fixar de allra flesta olyckorna på egen hand samt att vi också är rejält medskyldiga till många bilisters "Jag såg ingen mc".

Alltså: Sannolikheten för olyckor råder vi över till nästan 100%! Konsekvenserna av olyckor kan vi bara påverka till en mindre del eftersom vi är så utsatta.

Froven skrev:
2473762
Är det inte på något sätt "coolare" att säga att man vurpat på bana än på väg ???:)

//P

Inte bara coolare utan förbannat mycket klokare också!
 
Last edited:
23,3% har vurpat av de som röstat just nu, imponerande trist information... :)
 
Froven skrev:
2473777
Vurpor är bara lärorika om man förstår varför de skedde. Annars är de helt meningslösa. Så var det i mitt fall men jag har bestämt att det var olja eller nåt på banan(pungt).

//P

Det hade inte med att göra att du inte hade svängt vänster på över en 1 minut och där för hade kalla däck du är inte den första som gör det i den kurvan :pannkyss

falkenberg är ett konstigt fenomen men jag tror det är så att folk är stressade på den banan den går ju fruktansvärt fort hela tiden och folk kör över sin förmåga...att många lägger sig i sicanen har tex med att göra att folk får framhjuls släpp för att dom tappar kontakten med cykeln allså förflyttar sig för snabbt och fjädringen blir orolig

samma att folk lägger sig i Ginsten för att dom kommer in för fort och släpper gasen då bottnar fjädringen och där med så tappar framhjulet fästet med marken

detta är mina teorier och bygger på egna erfarenheter efter att ha legat bakom och sett plus att jag har vart på väg av ett par gånger men lösningen har alltigt varit att ge mer gas
 
imaster skrev:
2473611 Det finns två sorters hojåkare: De som har kraschat och de som kommer att krascha.

Jag har själv gått i däck två gånger, båda förra hösten. Den första iom att båda däcken släppte på en stor grusfläck mitt i en kurva. Den andra för att jag tappade fokus i en kurva. Ingen av avåkningarna kan jag egentligen kalla för att ha "kört över min förmåga" eftersom jag höll relativt låg hastighet jmf med vad jag gjort tidigare i båda kurvorna. Men eftersom jag faktiskt kraschade så har jag ju per definition kört över förmågan (min egen, hojens, vägens, spelar ingen roll).

Att säga att det inte är normalt för hojåkare att gå i diket är bara naivt. Det händer, förr eller senare. Är det inte ens eget fel är det nån annans, så enkelt är det. Det krävs mer koncentration och mer kunskap för att framföra en hoj jmf med bil och anledningarna till att man kör av vägen kan vara många fler än med bil. Det är inte jämförbart.

Visst är det så att man förr eller senare kommer att krascha. Jag har kört hoj sedan -85 och har vurpat två gånger i trafiken. Båda pga av att jag körde över min förmåga. Ena gången halkade framhjulet på ett brunnslock i regn, det var ytterligt klantigt men jag var bara 19. Som hojåkare är det ju elementärt att man aldrig ska placera spåret över brunnslock när det svänger ens vid torrt väglag tycker jag nu 20 år senare. Andra gången var jag 20, skulle byta fil vid kökörning på Tranebergsbron. Vrider på huvudet för att kolla döda vinkeln, när jag väl kollar fram igen visar det sig att bilen framför stod still. Jag bonkade in i den. det vart bara småskador båda gångerna vilka jag fixade själv. Sedan dess har jag inte vurpat på allmän väg.

Jag (mfl) tycker bara att man ska bara vara medveten om att en krasch/avåkning i trafikmiljö även i så "låga" farter som 50-70 km i timmen är rysk roulette med livet som insats. Det räcker med att glida arschelkana in i en stolprefug i 30 så är risken stor att avlida eller bli förlamad.

Jag har full respekt för alla som krashat i trafiken (på bana eller i skogen är en annan sak, där har jag vurpat fler ggr). Jag vill bara säga att många verkar ta det lätt när de helskinnade berättar att de varit i diket vid typ bogesunds-/bultenkörning etc. Efter en sån vurpa tycker jag mer att man ska se det som att man hade den stora turen att överleva. Man bör analysera vad det var som gick snett och hur man ska undvika att hamna i den situationen igen. Det bör man göra redan när man "bara" tex kommit för fort in i en böj, bitit sig i läppen, känt blodsmaken och sedan rett upp det.

Gör man inte det, och vurpar vid landsvägskörning säg vartannat år, oavsett rullgrus eller vad det nu är, ja då lär man inte bla gammal med sitt mc-åkande. Det var nog det jag (mfl ) menade. Som ett sätt att få de som (omedvetet) redan står med ena foten i minneslundstråden att vakna upp lite. Det kan ju vara lockande att ta lätt på alla krascher när man läser klämkäcka inlägg här menar jag.

Tycker jag. (som säkert lär vurpa mer om jag ska köra 20 år till) ;)

/J
 
Last edited:
Lurch skrev:
2473794 23,3% har vurpat av de som röstat just nu, imponerande trist information... :)


Att nästan 70% av de som vurpat kört mindre än 5 år är ganska talande. Plötsligt förstår man försäkringsbolagens prissättning en aning bättre.
 
Gottis skrev:
2473816

Massa kloka ord...

detta är mina teorier och bygger på egna erfarenheter efter att ha legat bakom och sett plus att jag har vart på väg av ett par gånger men lösningen har alltigt varit att ge mer gas

Är inte det alltid lösningen...:va


//P
 
G-L skrev:
2473782 Det är din konklusion. Jag delar den INTE! Jag är ingen mästare avseende körteknik och jag har brister på en rad olika områden, ändå har jag klarat mig sedan 1973 - utan att för den skull vara någon mes på vägen. Om jag kan, då kan alla andra också!

Samma resonemang som Vägverkets Nollvision. Eftersom det finns folk som har kört bil i 50 år utan att vara nära att krocka så kan alla klara det. Om jag kan utbilda mig till civilingenjör inom atomfysik så kan alla det. Det är inte så. Det finns omständigheter som vi inte råder över och olyckor händer - inte bara i trafiken.

G-L skrev:
2473782Trist! Glad att du inte skadade dig värre än att du kan vara kvar här - härligt!
Typiska olyckor båda två och analysen kring "körde över egen förmåga/omständigheterna" har du ju gjort själv.
Men du: Hade någon av vurporna egentligen behövt ske? Hade din körstil varit annorlunda om du i stället för "Vurpor är ödesbestämda, OK och oundvikliga!" haft åsikten "Jag har ansvar för att köra så att vurpor aldrig inträffar!" ?

Den första olyckan hände på ett ställe där bra mycket fler än jag har kört i. Jag höll 50 på 70-väg och kurvan går över ett krön så man har ingen chans att se om det ligger grus mitt i vägbanan. Den andra berodde - som sagt - på att jag tappade fokus, jag blev distraherad. Hade jag kört bil i det läget hade allting vart lugnt men nu körde jag hoj och hamnade på åkern. Shit happens. Och nej, min körstil hade inte varit annorlunda, mitt spårval var bra, hastigheten var bra, jag körde precis som jag lärt mig och jag kör likadant i samma kurva fortfarande.

G-L skrev:
2473782Särskilt tydligt blir det när man inser att vi fixar de allra flesta olyckorna på egen hand samt att vi också är rejält medskyldiga till många bilisters "Jag såg ingen mc".

Självklart fixar vi de flesta olyckor själva, precis som att bilister fixar olyckorna själva. Man kan sällan skylla på nån annan. Skillnaden är dock att gör man ett misstag på hojen så ligger man där. Och misstag gör man och då händer olyckorna. Vi har inga marginaler och om man inte räknar med att ta en tur i diket eller två så bör man nog välja en annan hobby. Alla vet att MC-åkning är förknippat med livsfara, även i lagliga hastigheter och är det inte vi själva så är det en bil som svänger ut framför oss eller en lastbil som läcker lite diesel i en rondell.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2473826 Visst är det så att man förr eller senare kommer att krascha. Jag har kört hoj sedan -85 och har vurpat två gånger i trafiken. Båda pga av att jag körde över min förmåga. Ena gången halkade framhjulet på ett brunnslock i regn, det var ytterligt klantigt men jag var bara 19. Som hojåkare är det ju elementärt att man aldrig ska placera spåret över brunnslock när det svänger ens vid torrt väglag tycker jag nu 20 år senare.
*SNIPP*
Det var nog det jag (mfl ) menade. Som ett sätt att få de som (omedvetet) redan står med ena foten i minneslundstråden att vakna upp lite. Det kan ju vara lockande att ta lätt på alla krascher när man läser klämkäcka inlägg här menar jag.

Tycker jag. (som säkert lär vurpa mer om jag ska köra 20 år till) ;)

/J

Du är klok som en bok!
Fast släpp den där tanken på att vurpa - tycker vi ger fan i såna vådor!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top