Till alla idioter i Rookie1000.

Mulles skrev:
Gulflaggsfrågan är självklart viktig, men årets rookieserie är mkt
vildare och framförallt snabbare än tidigare år och det gör att
många måste köra över sin förmåga för att hänga med -vilket resulterar
i många och hårda krascher. Det borde visas lite mer hänsyn på träning
och tävling!!!

- Eller har jag bara blivit gammal ??
Började tävla i 750 B 2000, med risk för att låta präktig stut så var klimatet justare bland förarna jämfört med 2002-2003 då man tydligt såg en tuffare attityd. // också blivit gammal

Det finns ju som sagt en anledning till att "vanliga" b-tävlingar är publikfria..
Det är mycket prestige i både r1000/r600, och folk laddar extremt hårt för att kvala in, det är ju inte för inte det vurpas/missbedöms rätt mycket.
Givetvis är det tempot i sig fostrande, men kanske inte för säkerheten, och falkenberg är en jäkla snabb bana, med lite marginaler(jag vet eftersom jag vurpade själv i fredags).
Pace-car hade kanske inte vart så dumt ändå...

oFFkeFF skrev:
Det finns ju som sagt en anledning till att "vanliga" b-tävlingar är publikfria..
Det är mycket prestige i både r1000/r600, och folk laddar extremt hårt för att kvala in, det är ju inte för inte det vurpas/missbedöms rätt mycket.
Givetvis är det tempot i sig fostrande, men kanske inte för säkerheten, och falkenberg är en jäkla snabb bana, med lite marginaler(jag vet eftersom jag vurpade själv i fredags).
Pace-car hade kanske inte vart så dumt ändå...

Pace-car verkar vettigt tycker jag med. Folk måste fatta att snart kommer nånting att hända. Men antagligen görs inget förrän det har hänt, som alltid och i alla andra sammanhang.

När jag låg i ambulansen och tittade så väntade jag bara på att en hoj skulle brascha rakt in i sidan på ambulansen.

Rookisar är Rookisar. En del har kvar det där med att åka snabbt på gata = vårdslöst.

Det som orsakade min krasch var en som had en snabb hoj på rakan, men som var en snigel i kurvorna. Han var framför mig i S-et men jag laddade för att köra förbi när han började tabba nere i S-et och jag fick lov att hänga på bromsen varpå Rille smaschar rakt in i mig då han oxå började ladda för att köra om snigeln.

Mer Svartflaggningar!

Kan inte alla hojar uppgraderas med en mojäng som gör att inga kan köra snabbare än 50km/h? Då får man ju även kvar luckor m.m.

Swedie skrev:
...

......

Mer Svartflaggningar!

För vaddå? För att du har en skitdålig utgång på rakan eller för att den andre killen körde dåligt i esset?? I ert fall var det bara en klassisk rookie-tabbe och den med minst synd var nog den längst fram. Det får man leva med om man ska köra tajt.

Swedie skrev:
Det som orsakade min krasch var en som had en snabb hoj på rakan, men som var en snigel i kurvorna. Han var framför mig i S-et men jag laddade för att köra förbi när han började tabba nere i S-et och jag fick lov att hänga på bromsen varpå Rille smaschar rakt in i mig då han oxå började ladda för att köra om snigeln.

Mer Svartflaggningar!
Det som orsakade din krasch var att du försökte köra om på det enda ställe på banan där det är svårt att köra om. Om du väljer att köra om där måste du ha ett grymt snabbt spår för att inte vurpa eller sänka den andra föraren. Sen att du hann bromsa och inte Rille är ju otur, men skyll inte på killen framför!

HanneZ skrev:
Kan inte alla hojar uppgraderas med en mojäng som gör att inga kan köra snabbare än 50km/h? Då får man ju även kvar luckor m.m.
Du menar om Goodstuff/Chris Ash är mekaniker till oss :va

Nr:18 skrev:
Det som orsakade din krasch var att du försökte köra om på det enda ställe på banan där det är svårt att köra om. Om du väljer att köra om där måste du ha ett grymt snabbt spår för att inte vurpa eller sänka den andra föraren. Sen att du hann bromsa och inte Rille är ju otur, men skyll inte på killen framför!

Inte ens I NSB så körde man om där vid mer än ett tillfälle tror jag .....och då var det en varvning.

Swedie skrev:
När jag låg i ambulansen och tittade så väntade jag bara på att en hoj skulle brascha rakt in i sidan på ambulansen.

Rookisar är Rookisar. En del har kvar det där med att åka snabbt på gata = vårdslöst.

Mer Svartflaggningar!

Men, men....det var inte den långsamma killen fel, han låg inte för att bli varvad. I detta fall så är det bakomvarandes fel.

Han kanske saktade ner för GUL flagg? Ingen aning men någon anledning måste det finnas då han trots allt låg före dig i mer än 1 varv eller?

Känns surt, men rejs är rejs, hoppas du kommer till Knutstorp 13-15/8.

Mvh//ZS

Chrille skrev:
Inte ens I NSB så körde man om där vid mer än ett tillfälle tror jag .....och då var det en varvning.
Kolla på vilket rejs du vill, omkörningar där är ytterst sällsynta.....

Zilversurfer skrev:
...

Han kanske saktade ner för GUL flagg? Ingen aning men någon anledning måste det finnas då han trots allt låg före dig i mer än 1 varv eller?

....

Det där är ju ett vanligt "problem" dvs att man är olika snabb på olika ställen på banan. Hade Swedie valt en lucka som fanns att köra om på så hade kanske den långsamma visslat förbi nerför rakan igen.

:rolleyes: jaja... skitdålig utgång blev det ju för att killen framför tappade spåret och därmed fuckade upp allt för mig. Varpå jag fuckade upp allt för bakomvarande. Och som sagt, jag tog fart för att köra om... så gjorde även Rille. Visst, kunde valt att köra om någon annanstans.

Kul att du Nr:18 kan berätta att det inte var killen framför mig som var orsaken. Du var ju där och såg allting! mm

Zilversurfer skrev:

Nej, han kom precis om vid slutet av rakan, alltså 2 kurvor tidigare.

Swedie skrev:
:rolleyes: jaja... skitdålig utgång blev det ju för att killen framför tappade spåret och därmed fuckade upp allt för mig. Varpå jag fuckade upp allt för bakomvarande. Och som sagt, jag tog fart för att köra om... så gjorde även Rille. Visst, kunde valt att köra om någon annanstans.

Kul att du Nr:18 kan berätta att det inte var killen framför mig som var orsaken. Du var ju där och såg allting! mm
Spelar ingen roll om jag såg det eller ej! Om du kör på nån bakifrån kan du aldrig skylla på han framför, särskilt inte i den kurvan.

Chrille skrev:
Det där är ju ett vanligt "problem" dvs att man är olika snabb på olika ställen på banan. Hade Swedie valt en lucka som fanns att köra om på så hade kanske den långsamma visslat förbi nerför rakan igen.

Ja, ja men varvtiderna är säkert samma, först över mållinjen är vad som gäller. Sen om man är snabbare i vissa partier är ganska normalt. Finns inte så mycket att spekulera i här. Vi menar säkert samma....

Mvh//ZS

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...