Till alla idioter i Rookie1000.

Nyteknik skrev:
Jag trodde det var självklar rutin att den som kör om under gulflagg rapporteras och disciplineras.

:fakta

Jag kan lova; att om jag blir omkörd under gulflagg på Tävling, skulle jag läsa skiten ur den som gjort det, samt lagt in en (eller fler) protest/er.

Jag har kört om 1 gång under gulflagg på träning ( GSX1100R ) och skäms för att jag inte ens såg den. Och bad om ursäkt. Men om detta hade varit tävling så hade jag helt enkelt få ta straffet.

Mvh//ZS ( snart på gridden igen )

Zilversurfer skrev:
Jag kan lova; att om jag blir omkörd under gulflagg på Tävling, skulle jag läsa skiten ur den som gjort det, samt lagt in en (eller fler) protest/er.

Jag har kört om 1 gång under gulflagg på träning ( GSX1100R ) och skäms för att jag inte ens såg den. Och bad om ursäkt. Men om detta hade varit tävling så hade jag helt enkelt få ta straffet.

Mvh//ZS ( snart på gridden igen )
Bad om ursäkt, när jag slog av på tempot så passade du på att smita förbi, sen sa du att jag borde ha haft LGF triangel på ryggen :tungan

Goodstuff skrev:
Kanske inte helt lätt...om det inte påpekas på genomgången.

Jag trodde flaggvakter hade olika uppgifter. Vissa hjälper till att dra bort vurpade hojar. Andra håller koll på vad som händer på banan och rapporterar farligt beteende till tävlingsledningen. Det verkar ju ganska elementärt.

nu vet jag inte riktigt hur reglerna är på banan, men när det är GUL flagg, är det inte bäst att sätta en begränsad hastighet för alla inom en viss sträcka där olyckan är? tycker jag låter ganska så ok.

MikkE skrev:
nu vet jag inte riktigt hur reglerna är på banan, men när det är GUL flagg, är det inte bäst att sätta en begränsad hastighet för alla inom en viss sträcka där olyckan är? tycker jag låter ganska så ok.
Hur skulle det gå till, en riktig räcer har ingen hastighetsmätare :va

Nyteknik skrev:
Jag trodde flaggvakter hade olika uppgifter. Vissa hjälper till att dra bort vurpade hojar. Andra håller koll på vad som händer på banan och rapporterar farligt beteende till tävlingsledningen. Det verkar ju ganska elementärt.

Jovisst, men då ska vi ha fler funkisar och det vet vi ju hur det är med det...

Är väl inte så konstigt att rr-förare i Sverige inte har vett och etikett. Alla vi som har tagit licens vet hur pinsamt lätt det är att lösa ut denna efter en dagisnivåkurs. Sätt högre krav på kursen och då menar jag högre och sedan måste man visa att man faktiskt kan framföra en mc och visa att man hittar runt på en bana med ok tider. Detta jobb skall ligga på klubbarna som sedan kan presentera klubbförare som kan ta hem SM titel åt dessa som trofé.

För ärligt talat hur många sporter kan man ta en licens utan talang och sedan deltaga i SM eller SO ? Ingen klubbträning eller klubbtävling utan direkt till SM-cirkusen ?? // kanske talanglös men inte vetlös rookie

GSXR1100R skrev:
sen sa du att jag borde ha haft LGF triangel på ryggen :tungan

Vilket du senare accepterade, och tog ditt fulla ansvar med en LGF skylt resterande tid.

Tackar ödmjukast för detta, så jag han se dig på långt håll..... :tungan

Nyteknik skrev:

Varken du eller jag har ju varit funktionärer så det är ju dumt att spekulera i vad som gäller och hur informationen sprids.
Ett faktum är dock att det verkar mycket enklare när man sitter här vid datorn eller kör själv. Det är en helt annan sak att stå där på plats med kanske två kvaddade hojar i ett meterdjupt lecahav, ambulans på väg, flagga gult, hålla koll på varvningar, lyssna i radion om man ska rödflagga och hålla koll på omkörningar under gulflagg....

musse skrev:
....

För ärligt talat hur många sporter kan man ta en licens utan talang och sedan deltaga i SM eller SO ? Ingen klubbträning eller klubbtävling utan direkt till SM-cirkusen ?? // kanske talanglös men inte vetlös rookie

Det där blir bättre och bättre men ska vi ha verksamhet på gräsrotsnivå så måste vi ha gräsrötter också. Det har vi inte än...

Men visst, det första vi borde få bort är b-licensare som kör sin första tävling på SM/SO och det tror jag kommer komma om tillväxten kan fortsätta hållas på hög nivå.

Problemet med gulflaggen är en annan sak som ses över hela spektrat. Killar som tävlar tänjer på alla regler som går att tänja utan att åka dit. Gulflagg, trimning, depåutfart, buller, depåtystnad. Tyvärr beteer sig alldeles för många som barnungar i depåerna och då måste de hållas efter som sådana också.

Hårda straff är det enda som biter. Om det är som ni säger att folk sätter sina PB:n när det är gulflagg borde de få rejäla tidstilläg plus eventuella påföljder i kommande tävlingar (starta sist etc).

Inte bara R1000.....

Jag skall inte hänga ut någon och jag gnäller inte för att plocka placeringar, men detta är ju självklart en mycket viktig diskussion. Jag såg tre solklara omkörningar vid gulflagg även i R600. Eftersom jag definitivt inte är den snabbaste på banan fick man efter halva racet en fin åskådarplats bakom blåflaggorna (som verkligen funkade kanon, jag är mycket imponerad av funktionärerna). Om det nu hade varit mig de kört om kunde man kanske förstå det, men de här killarna låg och slogs om placeringar ett varv före mig. Jag tänkte faktiskt snart är det väl så många diskningar så jag får SM-poäng. Men som sagt detta handlar ju inte om placeringar utan om säkerhet, jag är själv tävlingsledare i Motocross, där används bara EN gulflagg innan "hindret/olyckan", och även om vi ibland gnäller på förarna där med, OCH diskvalifiserar dem, visas ialla fall 10 gånger mer respekt för flaggorna och de som ligger på/vid banan. Och när det nu tydligen inte blir något straff för att skita i flaggorna så kommer ju fler göra det. Efter allt gnäll det varit på funktionärer här på forumet är det nog dags att fundera på om man skall kasta sten i glashus. Eller varför inte göra som Lodnert sa: -Häng ut oljeflaggan istället, den ser vi alltid!

Goodstuff skrev:
Varken du eller jag har ju varit funktionärer så det är ju dumt att spekulera i vad som gäller och hur informationen sprids.
Ett faktum är dock att det verkar mycket enklare när man sitter här vid datorn eller kör själv. Det är en helt annan sak att stå där på plats med kanske två kvaddade hojar i ett meterdjupt lecahav, ambulans på väg, flagga gult, hålla koll på varvningar, lyssna i radion om man ska rödflagga och hålla koll på omkörningar under gulflagg....
precis som du just beskrev det så fick det mig att tänka på en sak....sätt en tjej där istället då, för dom kan detta med att hålla ordning p åmassa samtidigt:)

Ravetrancer skrev:
precis som du just beskrev det så fick det mig att tänka på en sak....sätt en tjej där istället då, för dom kan detta med att hålla ordning p åmassa samtidigt:)

Sorry. Det stod två tjejer där och de hade så bra koll som det gick.

Chrille skrev:
Problemet med gulflaggen är en annan sak som ses över hela spektrat. Killar som tävlar tänjer på alla regler som går att tänja utan att åka dit. Gulflagg, trimning, depåutfart, buller, depåtystnad. Tyvärr beteer sig alldeles för många som barnungar i depåerna och då måste de hållas efter som sådana också.

Elementärt käre Watson. Kunskap saknas hos dessa lärjungar. Fort kan alla köra men riktigt bra kommer med kunskap och erfarenhet. Roadracing är ingen lek utan tävling och bör mötas med respekt och till medtävlande mm.

Givetvis behöver vi ett reglerverk som bestraffar dårskap men dårarna bör veta om att de har gjort fel innan de bestraffas.

Pelle B skrev:
Jag skall inte hänga ut någon och jag gnäller inte för att plocka placeringar, men detta är ju självklart en mycket viktig diskussion. ........!

Det gäller absolut inte bara R1000, men det var det som jag såg på nära håll den här gången....

sandstream71 skrev:
Hårda straff är det enda som biter. Om det är som ni säger att folk sätter sina PB:n när det är gulflagg borde de få rejäla tidstilläg plus eventuella påföljder i kommande tävlingar (starta sist etc).

En god idé ! För de flesta "sväljer" en bestraffning på en tjuvstart så varför inte detta ! Jag är för ! :Bugar

Med risk för att bli gnällig...

Gulflaggsfrågan är självklart viktig, men årets rookieserie är mkt
vildare och framförallt snabbare än tidigare år och det gör att
många måste köra över sin förmåga för att hänga med -vilket resulterar
i många och hårda krascher. Det borde visas lite mer hänsyn på träning
och tävling!!!

- Eller har jag bara blivit gammal ??

GSXR1100R skrev:
Hur skulle det gå till, en riktig räcer har ingen hastighetsmätare :va
inte vet jag... får väl gå efter varvtal på en viss växel eller nåt???? bara filosoferar

Goodstuff skrev:

Men det är just från detta perspektiv och inte i det kaos som uppstår på banan som det är lätt att se vad som bör vara rutin och vad som inte ska improviseras på plats. Det är förstås svårt att göra rätt bedömingar i en stressig situation och därför borde det finnas tydliga rutiner för att säkerheten ska gå att upprätthålla. Det är tydligen mycket vanligt att det körs om och körs för fort vid gul flagg, men det är mycket ovanligt att någon blir straffad för det. :va

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul