Som sagt, jag tycker att det är fel att räkna på människor som ekonomiska enheter. För mig handlar invandring eller/och flyktingmottagande om empati, människovärde och rättvisa.
Men låt oss:
Världens största ekonomi är till 100 procent byggd på invandring.
Vad kostar en födsel? Vad kostar infrastrukturen runt varje barn (vård, skola, omsorg?) Vad kostar ett barn i tid? Vad kostar lekparker, dagis, boende, utbildning? Vad kostar en ungdom? Vad kostar en student? Vad kostar allt i samhället runt varje uppväxt?
Som jag ser det så är de som trots alla hinder lyckats ta sig in i Europa (de i EU har vi ju redan röstat in, liksom hela vitsen med det projektet) pretty jävla driftiga. Och har visat prov på enorm flexibilitet och framåtanda.
Även om de är en belastning för samhället i hela fem-tio-femton år är de fan så mycket billigare än gemene svensk. Något man hajade tidigt over där, i Amerikat.
Sen tycker jag inte att det alltid finns ett likhetstecken mellan flyktings/invandringskritik och rasism.
I mitt tycke är man inte främlingsfientlig förrän man tycker sig själv vara bättre än de som vill komma hit.
Man är inte rasist förrän man tycker att den folkgrupp man tillhör är bättre än andra folkgrupper.
Om man bortser från allt ovan och låtsas att SD lyckats räkna rätt på vad en eventuell kostnad är. Så är ju faktiskt deras summa i typ samma nivå som kostnaden för ett Nuon.