Tiggeriet i Sverige

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gör de? De bekräftar ju bara "Facebook-statusen" som sprids med Changs artikel. :va
...Den FB-status som skrevs av en tjej som "gillar Jimmie Åkensson" och som är med i lite andra klassiska SD-kramar-grupper som "Nej till Halal". Samma tjej som får meddelanden från den andra arrangören "Victor" som i sin tur twittrar att han gått med i SDU och att han skall gå på SDL:s möten...

Utöver FB-statusen som skickas vitt och brett bekräftar ju inte SVD någonting...

FB-statusen var av Victor, gör om gör rätt!

- - - Updated - - -

samariter blev överfallna av horder tjuvarzigenare som konkurerade ut snälla svenska hemlösa.

Farligt nära hmf!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var en rolig artikel.
En 55-årig kvinna med lång erfarenhet av att jobba med kriminella och missbrukare var, med undantag för en timmes lunch var, på plats mellan klockan elva och halv fyra på eftermiddagen. Hon säger att de som anordnat tillställningen inte var förberedda på hur människorna som behövde hjälp faktiskt mådde.

"– Man kan inte förvänta sig att de ska bocka och niga, de här människorna. De är nere på en nivå i samhället vi aldrig kan fatta, de är ju inte ens skiten under dörrmattan, säger hon."
Trevlig människosyn.

"Ben Amri var köksansvarig för evenemanget, och deltog som volontär på plats. Han har över två års erfarenhet av liknande saker, och säger att det till och från var stökigt, men att det å andra sidan brukar vara det.

– Har man anmält sig och varit beredd att offra en dag så måste du förstå att det kommer hända saker. Det är inga änglar som kommer för att ta kläder eller mat och hygienartiklar. Det blir bråk ibland, men det är bara tjafs, och sedan kommer de fram och säger tack och sticker, säger han."
Ägnar man sig åt välgörenhet så får man skylla sig själv.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Du glömde några saker ur artikeln:

"En av sajterna som skrivit om händelsen är nyheteridag.se, startad och driven av den före detta kommunfullmäktigeledamoten för Sverigedemokraterna Chang Frick."


"Han berättar även att bilden av att hjälpinsatsen skulle ha plundrats och tömts av EU-migranterna var osann. I själva verket återstod åtta vanliga billaster och tre minibusslaster med skänkta kläder och saker, som kördes ut till härbärgen.
– Ja, vi fick en hel del över, säger Reis.
SD i Göteborg: "Vill inte ha dem här"
Även Victor Reis har kopplingar till SD. Han skrev på Twitter några veckor innan evenemanget att han gått med i SDU. I en rundringning som Göteborgs-Posten gjorde i augusti är SD det enda partiet i Göteborg som vill förbjuda tiggeri."
"– Jag tänkte ”vad tråkigt, undrar var det var någonstans”. När jag förstod att det var där jag varit blev jag arg, för jag insåg att jag satt och läste om något jag hade en helt annan bild av, säger hon och fortsätter:
– Att det här skulle vara ett så kaotiskt evenemang håller jag inte med om. Det är mycket värre när de släpper något nytt plagg på H&M, och då är det ändå normalt fungerande välbärgade människor som är där, säger hon."

""Rapporteringen rasistiskt vinklad"
Tillsammans med Victor Reis var Mahlea Therese Hellertz och Elisabeth Bergh med och arrangerade hjälpinsatsen. Hellertz och Bergh menar, precis som Ben Amri, att det som skrivits i efterhand är missvisande.
– Jag tycker att rapporteringen om vad som hände är överdriven och rasistiskt vinklad, säger Hellertz och fortsätter:
– Alla som vi ansåg behövde varma kläder fick det. Det var en klick som gärna kom tillbaka och ville ha mer. Så vi fick kommunicera mellan oss för att hålla koll på vem som redan fått. I artikeln framstår som att ”romerna snodde allt vi hade”, men så var det ju inte."
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det enda hon bekräftade var att hon hade sett "En flitigt delad Facebookstatus från en volontärarbetare" och sedan skriver hon utifrån det. Låter lite vagt att väga in någon djupare bekräftelse i det.

Fast nu var jag sådär jobbigt källkritisk igen => tar på mig PK-struten och skäms.
Hade det inte varit sant kan du vara helt säker på att någon på propagandaministeriet hade gjort det till huvudnyheten på kvart-i-fem ekot. Så vi får helt enkelt hålla oss i 10 minuter till. :)
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Anonyma? "Tillsammans med Victor Reis var Mahlea Therese Hellertz och Elisabeth Bergh med och arrangerade hjälpinsatsen. Hellertz och Bergh menar, precis som Ben Amri, att det som skrivits i efterhand är missvisande.
– Jag tycker att rapporteringen om vad som hände är överdriven och rasistiskt vinklad."
Jag uppfattar att mc-folk i grunden oftast är mer toleranta, hjälpsamma och generösa än gemene man. Då smärtar det att Sporthoj allt mer tas över av missnöjda folk och troll som istället borde hänga på Avpixlat och Flashback, eller möjligtvis i kommentarsfälten på Nyheteridag.se.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Anonyma? "Tillsammans med Victor Reis var Mahlea Therese Hellertz och Elisabeth Bergh med och arrangerade hjälpinsatsen. Hellertz och Bergh menar, precis som Ben Amri, att det som skrivits i efterhand är missvisande.
– Jag tycker att rapporteringen om vad som hände är överdriven och rasistiskt vinklad."
Jag uppfattar att mc-folk i grunden oftast är mer toleranta, hjälpsamma och generösa än gemene man. Då smärtar det att Sporthoj allt mer tas över av missnöjda folk och troll som istället borde hänga på Avpixlat och Flashback, eller möjligtvis i kommentarsfälten på Nyheteridag.se.

Anser du och korven att ni är toleranta? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad är problemet, varför skulle dessa människor bete sig på ett annat sätt än andra som kämpar för överlevnad?

Konstigt att ingen filmdet kaoset...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är problemet, varför skulle dessa människor bete sig på ett annat sätt än andra som kämpar för överlevnad?

Konstigt att ingen filmdet kaoset...

Anser du att gemene tiggare från Rumänien eller Ungern kämpar för överlevnad? :va

I så fal lföreslår jag att de försöker skaffa ett jobb, finns massor med okvalificerade jobb i tex. Bulgarien, Rumänien, Ungern, Moldavien, forna Jugoslavien, och andra mindre utvecklade länder i deras närområde.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Anonyma? "Tillsammans med Victor Reis var Mahlea Therese Hellertz och Elisabeth Bergh med och arrangerade hjälpinsatsen. Hellertz och Bergh menar, precis som Ben Amri, att det som skrivits i efterhand är missvisande.
– Jag tycker att rapporteringen om vad som hände är överdriven och rasistiskt vinklad."
Jag uppfattar att mc-folk i grunden oftast är mer toleranta, hjälpsamma och generösa än gemene man. Då smärtar det att Sporthoj allt mer tas över av missnöjda folk och troll som istället borde hänga på Avpixlat och Flashback, eller möjligtvis i kommentarsfälten på Nyheteridag.se.
Men dem har ni ju redan dömt ut som källa?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Anser du att gemene tiggare från Rumänien eller Ungern kämpar för överlevnad? :va

I så fal lföreslår jag att de försöker skaffa ett jobb, finns massor med okvalificerade jobb i tex. Bulgarien, Rumänien, Ungern, Moldavien, forna Jugoslavien, och andra mindre utvecklade länder i deras närområde.

Ja, för beter dom sig inte som en hord hungrande kämpar dom ju inte för sin överlevnad.

Man kan inte äta kakan osv.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hade det inte varit sant kan du vara helt säker på att någon på propagandaministeriet hade gjort det till huvudnyheten på kvart-i-fem ekot. Så vi får helt enkelt hålla oss i 10 minuter till. :)

Vi delar en sund skepticism till etablerad media. Skillnaden är att jag rankar några självutnämnda SD-redaktörer ännu lägre. Hade gjort likadant om två medarbetare från VPK, MP eller S hade lekt nättidning, ja eller nån från något annat parti för den delen.

Så åter: Jag är som tidigare nämnt inte förvånad om några detaljer i originalartikeln stämmer men jag är samtidigt jävligt övertygad om att en hel del är ren och skär lögn för att smutskasta romer.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vi delar en sund skepticism till etablerad media. Skillnaden är att jag rankar några självutnämnda SD-redaktörer ännu lägre. Hade gjort likadant om två medarbetare från VPK, MP eller S hade lekt nättidning, ja eller nån från något annat parti för den delen.

Så åter: Jag är som tidigare nämnt inte förvånad om några detaljer i originalartikeln stämmer men jag är samtidigt jävligt övertygad om att en hel del är ren och skär lögn för att smutskasta romer.

Skulle tro att det var stökigt men att det överdrivs. Det är ju faktiskt inte lika köbaserat som i Sverige ute i världen. Som motpol ska det alltid förringas och daltas bort helt av batiktanterna. Precis som vid en rättegång brukar sanningen ligga någonstans mittemellan vad de olika parterna säger.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skulle tro att det var stökigt men att det överdrivs. Det är ju faktiskt inte lika köbaserat som i Sverige ute i världen. Som motpol ska det alltid förringas och daltas bort helt av batiktanterna. Precis som vid en rättegång brukar sanningen ligga någonstans mittemellan vad de olika parterna säger.

Vad i h-e, en sund slutsats?

Du börjar bli gammal.:fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi delar en sund skepticism till etablerad media. Skillnaden är att jag rankar några självutnämnda SD-redaktörer ännu lägre. Hade gjort likadant om två medarbetare från VPK, MP eller S hade lekt nättidning, ja eller nån från något annat parti för den delen.

Så åter: Jag är som tidigare nämnt inte förvånad om några detaljer i originalartikeln stämmer men jag är samtidigt jävligt övertygad om att en hel del är ren och skär lögn för att smutskasta romer.
Jag vet inte om SDs tidning är mindre trovärdig än centerns eller socialdemokraternas. Att gängse media har noll trovärdighet gällande heta ämnen kring tex romer behöver jag väl inte ens kommentera.

Att tiggare från östeuropa orsakar oerhörda problem är min fulla övertygelse, likaså att det förminskas å det grövsta av etablerad media, så exakt hur just de här tiggarna betedde sig är egentligen rätt ointressant.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Det är nog så att du inte vet särskilt mycket om journalistik och om hur svensk mediemarknad är beskaffad.

Men jag inser mina begränsningar, och sätter punkt här med förhoppningen om att du en dag ska inse att det endast är en slump att du är född här. En slump som gett dig rätt att vara en kostnad för staten i 20-30 år innan du ens börjar bära dina kostnader via skattsedeln, fram till pension och ålderdom (som något mindre kostsam än ungdom). Samma kostnad som vi borde ställa mot kostnad för invandring/flyktingmottagning (om man nu sänker sig till den nivå där man räknar på människor likt ekonomiska enheter).
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Fast till slut kokas allt ner till kronor och ören, närande och tärande osv. Man kan inte driva politik baserat på känslor som i ditt inlägg här ovan.

Man kan inte bortse från att invandring av dagens storlek är en ekonomisk belastning hur human man än må vara.

Ett land fungerar som ett företag eller, som din egen privatekonomi om du så vill. Utgifter kontra inkomster.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top