Tickande ljud R1

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Jag undrar över ett tickande ljud från motorn på en yamaha R1-01..Ljudet "ökar" med varvet..Ägarn sa att det va spridarna som låter och att alla R1:or med insprutare låter så!!!!!!!Kan det stämma eller??Om inte va kan det vara??Ventilerna??
Motorcyklen har gått ca 1300mil..
Tacksam för svar

JonnyN skrev:
Jag undrar över ett tickande ljud från motorn på en yamaha R1-01..Ljudet "ökar" med varvet..Ägarn sa att det va spridarna som låter och att alla R1:or med insprutare låter så!!!!!!!Kan det stämma eller??Om inte va kan det vara??Ventilerna??
Motorcyklen har gått ca 1300mil..
Tacksam för svar

Förra ägaren kan inte ha speciellt bra koll... Din r1a är inte en insprutare... 02an är första modellen med insprutning. Gör inget om den tickar lite, tickar den allt för mycket bör du nog åka o justera ventilerna... är den servad som den ska?

Har själv en 01a som gått 1000mil, enda konstiga ljudet på den är knäppandet när bensinpumen går igång. Har dock hört att det låter så på all rettor

Detta ämne har vart uppe typ 100gånger!
Å ja insprut kom först 02 så förra ägaren måste va :va

På ALLA R1ór iaf de 4 jag haft å övriga jag hört tickar lite speciellt på den vänstra sidan.Detta ljud är helt normalt

hade oxå lite tickande,mätte ventilspelet o ställde in (var inte mycket som felade,endast 0,05 på 4 st o hojen har inte gått långt heller),startade upp den idag o tickandet är borta
så kolla ventilspelet :tummenupp

Jo det tickar ganska mycket.. Pratade me ägaren nu igen och han sa att det va halv insprutare på 01:an..Han hade lämnat in den på en Yamaha verkstad och de sa att det va spridarna som lät...Va göra köpa eller inte???

Last edited:
JonnyN skrev:
Jo det tickar ganska mycket.. Pratade me ägaren nu igen och han sa att det va halv insprutare på 01:an..Han hade lämnat in den på en Yamaha verkstad och de sa att det va spridarna som lät...Va göra köpa eller inte???
har aldrig vart med om att spridare tickar,tror mer på ventiler/kamkedja

spridare tickar..jodå..jobbar som bussmekaniker där har vi alltid problem med att spridare tickar.. men frågan är om 01:an har spridare eller inte :confused:

JonnyN skrev:
spridare tickar..jodå..jobbar som bussmekaniker där har vi alltid problem med att spridare tickar.. men frågan är om 01:an har spridare eller inte :confused:
Spridare?! Jag kanske är full, men 01:an har väl ändå hederliga förgasare? Jo, det har den.

/A

Ja jag vet inte..Hoppades på ni visste..ägaren envisas på att det är spridarna som låter... och det är en 01:a .

Hur står d till me oljan då ?....just a thought.. Hört flera me nya hojar å dålig olja som när d bytt olja sluppit tickandet.

JonnyN skrev:
lyft på tanken o kolla annars - är ju bara en skruv för o tippa den

Skorpan skrev:
lyft på tanken o kolla annars - är ju bara en skruv för o tippa den

01 HAR inga spridare om han inte bytt ut förgasarna å satt dit en insprutning!
Litet lätt tickande är inget å vara orolig för,värre med helt tysta ventiler då risken att de ligger på å blir brända!!!

Nyheter
GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back