Thunderace-tråden!

Jag har plockat ihop det mesta av hojen nu. Blir riktigt bra tycker jag. Valde att lackera om framskärmen svart, har även lackat och putsat upp plasten runt mätarhusen sidenmatt-svart.
Här saknas bukkåpan, annars är det så gott som klart.
 

Bifogat

  • Thunderace-1.JPG
    Thunderace-1.JPG
    109.2 KB · Visningar: 115
Jag har plockat ihop det mesta av hojen nu. Blir riktigt bra tycker jag. Valde att lackera om framskärmen svart, har även lackat och putsat upp plasten runt mätarhusen sidenmatt-svart.
Här saknas bukkåpan, annars är det så gott som klart.

..och nyckelbenet?
 
Hej. Jag har funderingar att köpa en Thunderace vad ska jag tänka på?
Objektet är en 97a har varit med om en highsider men sedan fått nya kåpor och omlackad. den har gått under 1000 mil dock.
Något som man ska titta på extra noga? Förutom Lager, drivpaket, packningar,motor rassel och Däck.
 
Hej. Jag har funderingar att köpa en Thunderace vad ska jag tänka på?
Objektet är en 97a har varit med om en highsider men sedan fått nya kåpor och omlackad. den har gått under 1000 mil dock.
Något som man ska titta på extra noga? Förutom Lager, drivpaket, packningar,motor rassel och Däck.

Alltid värt kolla packboxarna till framgaffeln så dom inte läker. Dom brukar ha en tendens till det. Skulle dom läka ä'r det väl en bra grej att peka på vid prutning.
 
Förslag:

Med tanke på ttt:s fråga här ovan så skulle det kanske vara intressant om vi alla redovisade vad vi överhuvudtaget har haft för problem med våra Thunders? För att denna redovisning ska bli någorlunda relevant så bör vi kanske även nämna hur många mil vi kört med våra maskiner och hur många år vi ägt dem? Sammanställningen ska ju dock inte ta upp problem som vi själva orsakat, t.ex. om vi tvingats byta framgaffel efter att vi krockat med en gråsugga... (Ville vara lite snäll med Tegheim... ;) )

Jag börjar:

* Har ägt hojen sedan 2000 (enda ägaren)
* Kört cirka 3100 mil till dags dato.
* Tvingats byta en läckade packbox i ena gaffelbenet.
* Signallampan till bränslemätaren tänder inte. Mest troligt brytarfel i tanken.
* Exup-ventilen strejkade i somras. Fixades bara genom att justera vajern.
* Exup-ventilen gnäller lite vid uppstart. Det ska dock ej vara skadligt, bara irriterande.
* Ett tändstift har gängat upp sig - två gånger! Gissa hur mysko det kändes! :va
* Tändningslåset kärvade en sommar, sen blev det bra av sig själv...? :)

För övrigt har gamla Bettan skött sig exemplariskt. :tummenupp (Peppar peppar... ;) )
(Hon drar inte ens olja. :D)

Det enda jag i samband med service behövt byta på hojen är däck, bromsbelägg och vätskor.

,
 
Last edited:
Sammanställningen ska ju dock inte ta upp problem som vi själva orsakat, t.ex. om vi tvingats byta framgaffel efter att vi krockat med en gråsugga... (Ville vara lite snäll med Tegheim... ;) )

Haha, jag har inte bytt någon framgaffel :) Jag har däremot bytt packboxar. Här kommer min "service"

Har ägt hojen sedan 2008-07.
5e ägaren tror jag, och den hade gått 6490mil när jag köpte den.

2008-07-11 Nytt framdäck, nya bromsbelägg bak 6450mil
2008-08-05 Nytt bakdäck, Michelin Pilot Road2 6600mil
2008-08-11 Nyrenoverad slavcylinder koppling/packningssats
2008-08-13 Nya Lameller, Yamaha-original, packning till kåpa
2009-03-20 Ny mutter till framdrevet inkl låsbricka
2009-04-02 Ny XW-Kedja från RK - 530 inkl drev från JT 15-46 6918mil
2009-05-12 Nytt KN-filter och nytt bränslefilter Yamaha Original 7100mil
2009-05-13 Ny EXUP-wire nr1. 4FM-1133E-00 7102mil
2009-05-14 Nytt lås-clips på nya kedjan 7105mil
2009-05-20 Nytt oljefilter + olja och nya tändstift DensoDR8EA T-STIFT 7144mil
2009-05-29 Nytt framdäck - Pirelli Dragon Supercorsa PRO SC1 7200mil
2009-05-29 Nya bromsbelägg fram - EBC HH 7200mil
2009-06-15 Nytt Batteri - Yamaha-original
2009-07-31 Ny Bromsolja fram - DOT5.1 7529mil
2009-08-12 Bytt bakdäck till ett bättre beg Michelin Pilot Road2 7626mil

2009-08-26 Nytt nyckelben :död

Som ni ser är det en hel del däck och bromsar och andra slitdelar, så det är knappast modellens bekymmer. Men sammanlagt har jag lagt nära 11000:- på delar under min tid med den. Men det har det varit värt!

Den är för övrigt till Salu om någon vill fortsätta ta hand om den. Den är i bra bruksskick och går som en klocka OCH raket.
 
streetfigter höja styret

Var köper man styrhöjare eller fästen till en thunderace.

Jag vill få upp styret lite utan att ta bort kåporna.
 

Bifogat

  • 2178305494773cc10b487b.jpg
    2178305494773cc10b487b.jpg
    190 KB · Visningar: 103
  • IMG_1270.jpg
    IMG_1270.jpg
    238 KB · Visningar: 95
  • Picture 027.jpg
    Picture 027.jpg
    239.7 KB · Visningar: 124
Last edited:
Den där styrhöjningen är nog marginell. Tänk på att det finns även varianten nedan. Den säljs t.ex. här. Finns nog även andra handlare på ebay.
 

Bifogat

  • SBKYZF1000R.jpg
    SBKYZF1000R.jpg
    22.9 KB · Visningar: 89
Last edited:
Jahaja, sista resan för säsongen 2009 med nytaget körkort och min T-ace slängde ut mig i rullgruset, ner i diket, och fixade en dykning över styret åt mig. :va

Bröt min högra handled och var sjukskriven i 3 månader. Fortfarande inte bra.

Idag började jag med arbetet att inspektera skadorna. Ser mest ut som att det är ett plastset jag behöver...

Någon som har bra erfarenhet av dessa som säljs på ebay från Hongkong? Eller tips och ideér på var man kan hitta grejer till min kära T-Ace, som jag tänkt tämja och rida igen då vårens strålar börjar värma. Upp i sadeln, hoppla cowboy! :yoparty
 
Jahaja, sista resan för säsongen 2009 med nytaget körkort och min T-ace slängde ut mig i rullgruset, ner i diket, och fixade en dykning över styret åt mig. :va

Bröt min högra handled och var sjukskriven i 3 månader. Fortfarande inte bra.

Idag började jag med arbetet att inspektera skadorna. Ser mest ut som att det är ett plastset jag behöver...

Någon som har bra erfarenhet av dessa som säljs på ebay från Hongkong? Eller tips och ideér på var man kan hitta grejer till min kära T-Ace, som jag tänkt tämja och rida igen då vårens strålar börjar värma. Upp i sadeln, hoppla cowboy! :yoparty

Har också tittat på dessa. Ett helt set kostar ju vad en sidokåpa original kostar. För det priset är det lätt värt en chansning i min bok. Det är ändå så lite pengar det är frågan om jämfört med originalkåpor. Köp säger jag (..och berätta sedan om kvalisorten). :hihi
 
Ny däckuppsättning

Nu börjar det dra ihop sig ... Vår! :krama
Tänkte höra vad ni har för tips på däck till esset.

Däcken som satt på då jag köpte den förra sommaren är:
Fram: Firestone Battlax
Bak: Michelin Pilot Road 190/50 17
Tror inte att det är den bästa kombinationen. Dessutom så ska det ju vara 180/55 bak. Varför sätter man på 190-däck?

Har fått för mig att Michelin Road2 alt Power 2CT skulle passa.

Åker huvudsakligen "aktivt" runt hemmet. Alltså ingen långtouring.Någon/några gång/er kanske.
Å regn försöker jag undvika så mycket som möjligt.
Har varit på SMC:s Broms- och Kurvkurs på gokartbana några gånger, och vill att däcken ska göra bra jobb även där. Det blir nog en hel del sådan åkning kommande sommar. (skitkul körning)
Är dessutom sugen på att testa storbana.

Så vad säger ni. Tips och egna erfarenheter?
 
Nu börjar det dra ihop sig ... Vår! :krama
Tänkte höra vad ni har för tips på däck till esset.

Däcken som satt på då jag köpte den förra sommaren är:
Fram: Firestone Battlax
Bak: Michelin Pilot Road 190/50 17
Tror inte att det är den bästa kombinationen. Dessutom så ska det ju vara 180/55 bak. Varför sätter man på 190-däck?

Har fått för mig att Michelin Road2 alt Power 2CT skulle passa.

Åker huvudsakligen "aktivt" runt hemmet. Alltså ingen långtouring.Någon/några gång/er kanske.
Å regn försöker jag undvika så mycket som möjligt.
Har varit på SMC:s Broms- och Kurvkurs på gokartbana några gånger, och vill att däcken ska göra bra jobb även där. Det blir nog en hel del sådan åkning kommande sommar. (skitkul körning)
Är dessutom sugen på att testa storbana.

Så vad säger ni. Tips och egna erfarenheter?

Magkänslan säger att man inte ska öka däcksbredden. Dels kan fälgen vara för smal så att du får en onaturlig profil på däcket och med bredare däck borde cykeln bli sävligare att svänga med.

Pilot Power 2CT ska visst vara vansinnigt bra för aktiv gatkörning, men kan bli förrädiska vid bankörning när man närar sig gränsen för vad däcket klarar p.g.a. att den mjuka skuldran blir överhettad och förvandlas till snor.

Själv kör jag på Dunlop Qualifier RR vilka är underbara på bana, men jag har hört att de är lite hala i regn, fast då åker jag inte... Supergrepp i torrt! 2200:- för ett set på Däckonline.

Vad gäller däck så finns lika många läror som profeter.
 
Magkänslan säger att man inte ska öka däcksbredden. Dels kan fälgen vara för smal så att du får en onaturlig profil på däcket och med bredare däck borde cykeln bli sävligare att svänga med.

Pilot Power 2CT ska visst vara vansinnigt bra för aktiv gatkörning, men kan bli förrädiska vid bankörning när man närar sig gränsen för vad däcket klarar p.g.a. att den mjuka skuldran blir överhettad och förvandlas till snor.

Själv kör jag på Dunlop Qualifier RR vilka är underbara på bana, men jag har hört att de är lite hala i regn, fast då åker jag inte... Supergrepp i torrt! 2200:- för ett set på Däckonline.

Vad gäller däck så finns lika många läror som profeter.

Nä, precis. Fattar inte heller vad det ska vara bra för.
Kan ju säga att jag inte alls är nöjd med kurvegenskaperna. Hoppas på en helt ny känsla med nya däck.

Överhettade snordäck låter ju inte tryggt. Undrar hur stor den risken är. Krävs kanske både hottare maskin och en mer avancerad förare, för att däcken ska överhettas.

Har noterad dina erfarenheter av Dunlop-däcken. Vettigt pris är det ju också. Inväntar fler åsikter innan jag slår till. Å än är det ju ingen panik. Snön ligger fortfarande kvar i mina trakter.
 
Överhettade snordäck låter ju inte tryggt. Undrar hur stor den risken är. Krävs kanske både hottare maskin och en mer avancerad förare, för att däcken ska överhettas.

Det ska gå undan! I de lugnare grupperna är det ingen fara så länge man inte beter sig dumt. Thunderacen klarar det alldeles utmärkt. Den är väldigt potent.
 
Inte nåt större tryck här än, verkar det som.

Wibäck: Har du alltid kört på dina Dunlop, eller har du att jämföra med?
Vad åker ni andra på för däck?

Billys MC utanför Askersund ... Billigast i Skandinavien, blev jag tipsad om förut. Tänkte kolla vad dom har, men dom verkar inte ens ha nån hemsida. Nån som vet nåt mer?
 
michelin pilot road, blir rätt fort lite väl varma vid bankörning men det är kul att åka på ställ :banana annars inget att klaga på
 
Back
Top