Thunderace-tråden!

Sitter med svar på frågan om lyset nu.
För eur (-england) headlight 12V 60Wx1 / 55Wx1 (det är helljustråden i H4:an och H7:an det) Har sett el.chemat så det finns inget tvivel längre.
"allt" detta finns i en "Supplementary service manual" 4SV-AE2.
Hojarna är typade med H7 som halvljus och helljustråd i H4+H7 som hel.
Att jag fortfarande tycker det kännns aaningen bakvänt är en annan sak.
Om man sedan väljer att göra på nått annat sätt är ju upp till vara och en.

Och så här säger verkstadshandboken. Undrar i vilka länder "konfigurationen" är på detta sätt?
 

Bifogat

  • Lampstyrkor.jpg
    Lampstyrkor.jpg
    39.1 KB · Visningar: 96
Om man ska tro på det som skrivs i länken nedan så tvingades motorcykeltillverkare begränsa effekten på låga växlar p.g.a. utsläppskraven (och ljudnivån?). Dessa utsläppskrav hittade EU-politikerna dock på efter att Thunderacen slutat tillverkas så alla T-ace ska tydligen vara helt "ostrypta". Varför ett G-pack på en T-ace således bör vara fullständigt bortkastade pengar.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1642&

http://www.intobikes.co.uk/products...g=12&search="G-pack"&sg=AND&sf=latest&sd=DESC

EDIT:

Jag kollade på Nikko Racings hemsida och G-packs finns faktiskt för T-aces årsmodell 98-02. Den ska släppa begränsningen på andra och tredje växeln. Jag har dock ingen aning om det överhuvudtaget finns en begränsning på de svensksålda maskinerna. Hade aldrig hört talas om det här innan idag.

Sen kan man ju dock undra vad man ska men nått sånt där till? Ettan ska ju vara ostrypt i vilket fall och ettan räcker ju för att köra i maximal tillåten hastighet i Sverige.

http://direct.nikkoracing.com/boutique_us/fiche_produit.cfm?ref=GP-Y978&type=12&code_lg=lg_us&num=1

Warning : G-Pack changes engine's characteristics and performance. The utilisation of the module is not allowed on public roads : its use is strictly meant for competition on closed racing tracks.

Okej ja nu är ju min en 96:a och den i annonsen var oxå en 96:a så man kan ju undra varför man monterar en sån om det inte behövs. Tack för svaret, jag får forska vidare i ämnet.
 
UK & AUS?? mf.
Om du läser förordet till boken tror jag att det står nåt om vilka modeller den gäller (i chassie nr cod form) åsså finns det dessa suplement då, finns ett med nått om blinkers!!! åxå. (bland annat usa har en 21/5W i blinkerser å 5:an lyser iom. att park.ljus tänds. detta tillhör dock avdelningen för värdelöst vetande)
Skulle vara intressant att veta om usa och england har samma reservdels nr. på framlyktan. jag är inte så säker på att uk modellens båda insatser ser olika ut. jag har en "kännsla" av att båda ser ut som "vår" H4 insats.
Undrar om set inte fanns/finns reglemente om halvljusets plasering och att det blir/blev för tätt på en hoj..... "på den tiden".
 
Last edited:
Jag är påväg att köpa en -98 motor till min -96 thunder. Den är utan startmotor, förgasare och kanske generator, ska höra noggrannare. Men är det någonting som skiljer mellan -96 och -98 vad gäller passform? Passar den i ramen och passar alla kontakter och startmotor och allt sånt,

/Mvh tomasbjork
 
Jag är påväg att köpa en -98 motor till min -96 thunder. Den är utan startmotor, förgasare och kanske generator, ska höra noggrannare. Men är det någonting som skiljer mellan -96 och -98 vad gäller passform? Passar den i ramen och passar alla kontakter och startmotor och allt sånt,

/Mvh tomasbjork

Jag tror inte att det ska vara någon skillnad på fästen o.dy. Det finns några smärre kosmetiska skillnader, varav de flesta var mellan 96´och 97´, och dem kan du läsa om HÄR.
 
Vet att vi pratat om detta innan, men då med andra ambitioner som kanske hör till mognad att göra.

Skulle åter igen, lite mer seriöst fråga vad ni tror är de enklaste/billigaste sättet att trimma sin thunderace på?
Har drevat ner min 2kugg fram sen en tid tillbaka är grymt nöjd med draget i hojen. Man får en helt annan accelration och en väldigt kvick hoj.
DOCK en stor nackdel... långåka! Vill man åka drägligt så hamnar man på höga varv och de både drar soppa, olja och sliter på maskinen.
Min tanke blev då istället. Mer muskler, dreva tillbaka och ha samma kvicka hoj, men bättre långfärdsegenskaper i samma.

Turbo känns mest ekonomiskt, men abslout inte smidigast. Vart går den gyllene medelvägen? 147hk original till kanske 160-170hk?
 
Vet att vi pratat om detta innan, men då med andra ambitioner som kanske hör till mognad att göra.

Skulle åter igen, lite mer seriöst fråga vad ni tror är de enklaste/billigaste sättet att trimma sin thunderace på?
Har drevat ner min 2kugg fram sen en tid tillbaka är grymt nöjd med draget i hojen. Man får en helt annan accelration och en väldigt kvick hoj.
DOCK en stor nackdel... långåka! Vill man åka drägligt så hamnar man på höga varv och de både drar soppa, olja och sliter på maskinen.
Min tanke blev då istället. Mer muskler, dreva tillbaka och ha samma kvicka hoj, men bättre långfärdsegenskaper i samma.

Turbo känns mest ekonomiskt, men abslout inte smidigast. Vart går den gyllene medelvägen? 147hk original till kanske 160-170hk?

Vassego, olika trimsteg med därtill hörande prislapp i England. Effektsiffrorna är som du förstår mätt på bakhjulet. Turbokonvertering = jäkligt dyrt och görs det på en maskin med åtskilliga tusen mil på nacken så är motorras nog garanterat att vänta bakom nästa backe.

Vill man ha 170 hk så är det tämligen enkelt att nå. Finns nog ingen som monterar turbo som tänkt sig mindre än 230 hk.
 
7628mil på mätarn och STILL GOING STRONG!
Inga tendenser till att vilja rasa än iaf :) Den drar ju som sagt ganska mycke olja, men de lever jag gärna med :D

Så oroa er inte, sköter ni era grejer så kommer era thunders gå långt! För jag kan lova att den får arbeta hårt med mig i sadeln. Jag gasar tills det rasar, men sköter grejerna oxå!
 
7628mil på mätarn och STILL GOING STRONG!
Inga tendenser till att vilja rasa än iaf :) Den drar ju som sagt ganska mycke olja, men de lever jag gärna med :D

Så oroa er inte, sköter ni era grejer så kommer era thunders gå långt! För jag kan lova att den får arbeta hårt med mig i sadeln. Jag gasar tills det rasar, men sköter grejerna oxå!

Min Thunder kramade ur sig 1.11.35 på Sviestad i tisdags. Jag fick låna en laptimer och det var lika roligt som det var farligt kan jag säga. Nu gäller det bara att bli ännu mjukare i körningen så kommer tiderna att krypa ännu mer nedåt.

:rock
 
Min Thunder kramade ur sig 1.11.35 på Sviestad i tisdags. Jag fick låna en laptimer och det var lika roligt som det var farligt kan jag säga. Nu gäller det bara att bli ännu mjukare i körningen så kommer tiderna att krypa ännu mer nedåt.

:rock

Jag körde ju med GPS-lap-timer sist, men fick ju inte ordning på de på plats. Bråkade lite sen när jag kom hem och fick fram att jag lyckats åka på 1:16:00 som bäst. Så jag ligger ju ett halvvarv efter :D Sen kanske man inte kan lita på den lika väl som den ni har.
 
Sviesta på torsdag, däckbyte på onsdag...igen... Wibäck antar jag är där, men är de ingen annan Thunder som har vägarna förbi?
 
Någon som vet med säkerhet vad det är för dimension på bakhjuls-lagren?
Ska byta däck imorgon, men har inte tid att lossa och fixa nya lager efter jobbet. Så ska jag kunna byta lager behöver jag veta det idag, eller under dagen imorgon.

Vore tacksam för snabba svar!
 
Sådärja, då var en -98's motor beställd. Vart skrotad -00 så har bara gått två år. Hoppas den hoppar igång efter 9års vila. Får ta det lugnt i början och byta olja några gånger.
 
Sådärja, då var en -98's motor beställd. Vart skrotad -00 så har bara gått två år. Hoppas den hoppar igång efter 9års vila. Får ta det lugnt i början och byta olja några gånger.

Har missat varför du byter?
 
Någon som vet med säkerhet vad det är för dimension på bakhjuls-lagren?
Ska byta däck imorgon, men har inte tid att lossa och fixa nya lager efter jobbet. Så ska jag kunna byta lager behöver jag veta det idag, eller under dagen imorgon.

Vore tacksam för snabba svar!

Svarar mig själv.

Måtten på våra bakhjulslager är:

årsmodell 96-03 (dvs alla)
I.D 28mm x O.D 52mm x W 12mm
 
Har missat varför du byter?

Måste byta ringar plus att den börjat vibrera. Vet inte riktigt vars de kommer ifrån. Ska riva bottendelen snart. Men eftersom det är kvar några månader av säsongen så köper jag en annan motor så jag kan köra och fixar den andra i vinter. Kanske luskar fram generator, startmotor och gasare så har jag två kompletta motorer. Renovera den gamla hade ändå kostat som en utbytes!

/Tomasbjork
 
Måste byta ringar plus att den börjat vibrera. Vet inte riktigt vars de kommer ifrån. Ska riva bottendelen snart. Men eftersom det är kvar några månader av säsongen så köper jag en annan motor så jag kan köra och fixar den andra i vinter. Kanske luskar fram generator, startmotor och gasare så har jag två kompletta motorer. Renovera den gamla hade ändå kostat som en utbytes!

/Tomasbjork

Varför måste du byta ringarna då? Oljeförbrukningen?
 
Back
Top