Thunderace-tråden!

Kan någon beskriva hur jag tar bort tändstiften. Har plockat bort tank+ luftburk och sidokåporna. Jag kan ta av tändhattarna men för att kunna skruva ur stiften förmodar jag att man måste ta bort den där plastkåpan som sitter framför förgasarna och för att skruva bort den måste man väl lossa på kylaren? Såg ut som att den var fastskruvad underifrån.

EDIT: såg att någon hade bytt med hjälp av hylsan som följer med i verktygsväskan. Ska prova. Återkommer.

EDIT2: Funka inge bra. Måste man skruva bort plasten framför gasarna?
 
Last edited:
Jag har kört väl kört en 50 mil sen jag bytte olja plus filter på min. När jag skulle fylla på oljan tog jag i lite för mycket och det lade sig lite ovanför max strecket. Nu har jag märkt att packningen i vänster framgaffel läcker... :( Kan det bero på att det är för mycket olja?

Haha, hoppas du skämtar! :banana
 
Kan någon beskriva hur jag tar bort tändstiften. Har plockat bort tank+ luftburk och sidokåporna. Jag kan ta av tändhattarna men för att kunna skruva ur stiften förmodar jag att man måste ta bort den där plastkåpan som sitter framför förgasarna och för att skruva bort den måste man väl lossa på kylaren? Såg ut som att den var fastskruvad underifrån.

EDIT: såg att någon hade bytt med hjälp av hylsan som följer med i verktygsväskan. Ska prova. Återkommer.

EDIT2: Funka inge bra. Måste man skruva bort plasten framför gasarna?

Det blir förståss enklare att komma åt tändstiften om man tar bort tank och luftburk m.m., men det behövs inte. Det är trångt som f-n men det går att byta utan att man tar bort mer än sidokåporna.

Använd hylsan som finns i verktygsväskan och så använder du en mindre fast nyckel. Pilla på ...
 
Last edited:
Det blir förståss enklare att komma åt tändstiften om man tar bort tank och luftburk m.m., men det behövs inte. Det är trångt som f-n men det går att byta utan att man tar bort mer än sidokåporna.

Använd hylsan som finns i verktygsväskan och så använder du en mindre fast nyckel. Pilla på ...

Okej, ska testa mer. Tur man inte behöver byta stift så ofta:huvet
 
Efter 3 hårda timmar var tändstiftsbytet klart. Anledningen till bytet var att den tappade ork och gick sämre än vanligt. Stiften som satt där var rostiga och skitiga. Dock såg dom bra ut vid elektroden så den är nog bra inställd. Det satt 3 ND och ett NGK, varför det då gjorde det?

Kan säga att när det var som tyngst hade jag lätt pröjsat 5k och lämnat in den. Som det känndes just då iaf :) Nu går den iaf bra igen och jag tycker den drar jämnare så det var ju tur iaf.
 
Efter 3 hårda timmar var tändstiftsbytet klart. Anledningen till bytet var att den tappade ork och gick sämre än vanligt. Stiften som satt där var rostiga och skitiga. Dock såg dom bra ut vid elektroden så den är nog bra inställd. Det satt 3 ND och ett NGK, varför det då gjorde det?

Kan säga att när det var som tyngst hade jag lätt pröjsat 5k och lämnat in den. Som det känndes just då iaf :) Nu går den iaf bra igen och jag tycker den drar jämnare så det var ju tur iaf.

Blir lite lättare o komma åt om man lättar på kylaren i underkant, bara så man kan vika ut den lite utan att behöva lossa slangarna, men det e fortfarande pilligt:hihi
 
Blir lite lättare o komma åt om man lättar på kylaren i underkant, bara så man kan vika ut den lite utan att behöva lossa slangarna, men det e fortfarande pilligt:hihi

Jag kom på det efter ett tag. Underlättade ganska mycket :) Fortfarande ett jävla piller men det gick.
 
Har köpt grejer till min egna 7000mil-service. :D
Olja, oljefilter, tändstift, bränslefilter och ett K&N-filter. 1400 riksdaler! Tycker det är billigt :)
Ska även lämnas in på förgasar-synk och ev ventil-justering. 2500 picetas ytterligare.





Om jag inte köper Keihin 39 förgasarna och hänger på :kär
 
Har köpt grejer till min egna 7000mil-service. :D
Olja, oljefilter, tändstift, bränslefilter och ett K&N-filter. 1400 riksdaler! Tycker det är billigt :)
Ska även lämnas in på förgasar-synk och ev ventil-justering. 2500 picetas ytterligare.





Om jag inte köper Keihin 39 förgasarna och hänger på :kär

1400 spänn lät som ett bra pris. Vart köper du ifrån?
 
Mascot Motor. Får väl lite rabatt. Men inte mer än nån annan. Yamaha original-delar.

Vad kostar egentligen ett bränslefilter i original? Jag kör med Biltemas för 17 kr.

Ventiljustering kan onekligen vara ett smärre helsike, å ta en massa tid p.g.a. shimsbyte, men om man bara justerar förgasarna mer än 2 gånger i sitt liv så tjänar man nog på att köpa egna synkklockor.
 
Last edited:
Vad kostar egentligen ett bränslefilter i original? Jag kör med Biltemas för 17 kr.

Ventiljustering kan onekligen vara ett smärre helsike, å ta en massa tid p.g.a. shimsbyte, men om man bara justerar förgasarna mer än 2 gånger i sitt liv så tjänar man nog på att köpa egna synkklockor.


Tror bränslefiltret kostar 100 spänn eller nåt. Kollade inte så noga.
Kostar inte synk-klockor mer än 3000:-? Kanske man ska köpa det istället då om det nu blir förgasarbyte i höst.



30-35mil på thundern idag. Inte helt säker. Många små goa vägar, och en del långa tråkiga rakor. Vi vill ha mer svänga! Dock fick jag chansen på en flygraka att dra i varvstoppet på 5:an. Ganska sjuk känsla, men nu vet jag vart gränsen går :)


14maj är det premiär för ban-kväll i Sviesta. Några andra thunders som ska dit?
 
14maj är det premiär för ban-kväll i Sviesta. Några andra thunders som ska dit?

Men hallå! Duh! :clown

Jag var f. ö. på SMC:s avrostning på Sviestad idag och fick provbromsa mina nya däck (Dunlop Qualifier RR) och dra mig på en kälke vad de greppade! Hur hårt jag än nöp i så släppte inte framdäcket vilket är mer än jag kan säga om det däck jag hade förra året som jag körde omkull med.

Nu är det ju inte så att man kan kan skylla allt på materialet, men det är ju en fördel om man kan känna förtroende för däcken i alla fall så man inte behöver vara konstant nervös som jag var resten av säsongen förra året efter vurpan. Är man orolig så blir man stel och då kör man dåligt och det är risk att man sopar i igen.
 
Tror bränslefiltret kostar 100 spänn eller nåt. Kollade inte så noga.
Kostar inte synk-klockor mer än 3000:-? Kanske man ska köpa det istället då om det nu blir förgasarbyte i höst.


Synk-klockor för en 4-cylindrig motor: från 998 kr på touringbutiken Artikelnummer: 84-6204 och 84-6214

Att justera förgasare gör man själv på nån timme. Att justera ventiler är dock ett betydligt mycke större arbete eftersom man måste lyfta bort kamaxlarna. Det kostar några tusen spänn att göra på verkstad.
 
Last edited:
Tål ju att tänkas på! Kanske kan vara värt att köpa på sig ett vakuum-ställ istället.

Någon som vet C-C måtten på våra förgasar-anslutningar original?
 
Ingen som bytt förgasare nån gång?
 
Jag är ute efter höger sidokåpa fram, svårt att hitta begagnat tycker jag.
Ev en begagnad tank med behöver jag.

Har ni några bra sidor där man kan hitta förutom på blocket, sporthoj, jag har även googlat på mc-skrotar men det e tunnt med delar till acen.

Bra utlänska sidor? Ös på med tips
 
Jag är ute efter höger sidokåpa fram, svårt att hitta begagnat tycker jag.
Ev en begagnad tank med behöver jag.

Har ni några bra sidor där man kan hitta förutom på blocket, sporthoj, jag har även googlat på mc-skrotar men det e tunnt med delar till acen.

Bra utlänska sidor? Ös på med tips


http://www.teilweise-motorrad.de/ge...nderace~func~anzeige~wkid~66429020035642.html

Va ett tag sen jag titta in där men dom brukar ha gott om begdelar till dom flesta mc.

Allternativ om man inte hittar begagnade.

http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/YZF1000R1997.htm


Dekaler. http://www.tmolson.se/specialgrafik/product_info.php?products_id=501
 
Last edited:
Jag är ute efter höger sidokåpa fram, svårt att hitta begagnat tycker jag.
Ev en begagnad tank med behöver jag.

Har ni några bra sidor där man kan hitta förutom på blocket, sporthoj, jag har även googlat på mc-skrotar men det e tunnt med delar till acen.

Bra utlänska sidor? Ös på med tips

Det finns lite olika alternativ.

1. Betala 5 000 kr för en kåpa på en affär i Sverige.

2. Köp ett komplett kåpset för < 4 500 kr på Ebay

3. Laga kåpan själv med glasfiber o.dy. för 200 kr och lacka den sedan för 500-1000 kr. (Klistermärke ca 100 kr)
 

Tack skall kolla.

Det finns lite olika alternativ.

1. Betala 5 000 kr för en kåpa på en affär i Sverige.

2. Köp ett komplett kåpset för < 4 500 kr på Ebay

3. Laga kåpan själv med glasfiber o.dy. för 200 kr och lacka den sedan för 500-1000 kr. (Klistermärke ca 100 kr)

1 Ny kostar idag 7016:- så det blir sista utvägen

2 Japp har med funderat på komplett kåpset på ebay men vill då köpa en beg tank med som man kan lacka i samma färg som nytt kåpset. Vill inte lacka orginal om man någon gång vill byta tillbaka.

3 Känner inte till det alternativet, hur pass lik blir färgen om man lämnar iväg till en lackerare?

Vad jag fått höra när jag sökte tanken var att en ny kostar 8000:- att då en plastkåpa kostar 7000 när en tank kräver så mycket mer arbete.
 
Last edited:
Back
Top