Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Shit du måste minst vara 100år!bo$ken skrev:Jag blev mycket nöjd med min premie på Tryggan!! från över 25000,- hel/hel ner till 12.600,- för samma försäkring...
Swedie skrev:Shit du måste minst vara 100år!
TryggHansa hoppas jag går i konkursokej! Det vore ingen bra lösning.
Min 1100R kostar 3000 kr Hel/Hel, ganska åkej tycker jag, och billigare lär det bli när TH ändrar sin policy.Napsyl skrev:enligt tanten så kvittar det alla klass 7 hojar kostar 24700kr att försäkra hos dom (bilsport o mc)
enligt henne så körde dom med enhets pris när det gäller klass 7 sen kvittar det var du bor ,hur gammal du e ,hur länge du haft kort ,vad det e för klass 7 hoj
GSXR1100R skrev:Nej men han ser ut som 100 år på Söndagar eller hur Bosken-Kosken![]()
Grattis till premiesäkningen, nu får vi väl se mer av dig denna sommar![]()
GSXR1100R skrev:Min 1100R kostar 3000 kr Hel/Hel, ganska åkej tycker jag, och billigare lär det bli när TH ändrar sin policy.
/+40 är inte fel idag![]()
Jonas skrev:Så om man precis har tatt körkortet (21år) och köpt sig en hoj och ska försäkra den i ett bolag och om man tex inte haft något körkort förut för något och på så sätt heller inga bonusar eller skador innan. Hur ska man räkna ut den premien då? Jag menar sålänge man inte orsakat en olycka så känns det ju inte så motiverat att betala höga premier bara för att man är ung? Givetvis är ju risken att en yngre råkar ut för något större, då man när man är yngre ju kanske inte tänker sig för i alla lägen.
Säg att man tar och gör om samma exempel vid tex 35års ålder alltså inget körkort innan således heller inga bonusar eller skador. Borde det inte vara samma premie i detta fall, för så skulle det ju inte se ut om man kollade detta idag.
Den attityden som finns att bara äldre ska kunna köra sporthoj tycker jag är tråkig då det finns sånna som resonerar att alla yngre bara vill ha det "värsta" att åka på, ungefär som att det bara är de som har rätt att köra värstingcykel. Varför ska man som yngre om ens stora intresse är mc och man har slitit och kämpat för att få in pengar till hoj och sen att man ska få hutlösa premier även om man är "skadefri" endast pga av ålder?
Detta är något som jag bollar över till dom som kan det bättre dock känns det tråkigt nu när jag är 23år och har haft körkort ända sen lätt mc (16år) då jag haft "värstinghojar" de tre sista åren och inte råkat ut för något på mc:n än, och ser man till vad jag betalar i försäkring nu så känns det som att man blir straffad för att man är ung. Tycker också det är bra om det blir ett system som premierar olycksfria kunder, givetvis.
Tom skrev:Ett alternativ då är att köra halvförsäkrat, då får man inte betalt om man orsakar vurpan själv, men det kanske är billigare än att köra helförsäkrat. I början kommer man att lägga hojen vid några tillfällen, det är ytterst få som kört ett antal år som inte någon gång lyckats lägga omkull cykeln, även om det kanske bara skedde i promenadfart.
inte får jag bättre premier för det 
Felix skrev:1: 40+ är väl aldrig riktigt rätt...
2: gammalt folk med mycket pengar
3: har de billigaste försäkringarna,
4: vi som är unga och inte kan tänka sig att köra runt på slött skit
5: får pröjsa fett med deg...
![]()

Marals76 skrev:Svårt att köra halvförsäkrat om man har lån på cykeln vilket många har eftersom inköpspriset på mc är ganska högt i Sverige.
Jag har kört mc i 6 år utan att någon gång lägga den nerinte får jag bättre premier för det
![]()
blom skrev:tar man den på finans så måste man ha hel försäkring..

bo$ken skrev:Jag blev mycket nöjd med min premie på Tryggan!! från över 25000,- hel/hel ner till 12.600,- för samma försäkring (Zon1, Malmö)...Är 33år o luktar kiss
Mattiaz skrev:Frågan är ju... har de fortfarande ett kostnadstak, eller har de tagit bort det med?
Silwer skrev:Saken är att alla de unga som klagar skall ha värstinghojen omedelbart, medans många äldre här med sk västinghojar har haft massor med annat förut och inte alltid åkt på årets modell.
Tyvärr är försäkringskostnaden än del i priset som man får räkna in.
Satistiken lär inet ljuga och de går efter den och de enskillda som inet ställer till nåt men som är i samma grupp får betala för de andra.
Galne Dansken skrev:Kollade på SMC´s sajt - och i nya numret av MC Folket, finns en mycket interessant artikel från TH;
Ny försäkring
Har du försäkringen i Trygg-Hansa, nytt körkort,
hyfsat ny sporthoj och inte varit kund särskilt länge hos dem
är det lika bra att du sitter ned när du får nästa försäkringsbrev.
Många som inte haft körkort särskilt länge, är nybliven kund hos Trygg-Hansa och kör någon form av ”värstingmotorcykel” kommer att vråla rakt ut när de ser höjningen av försäkringspremien. Medan många som haft körkort länge,
har försäkring sedan länge i Trygg-Hansa och kör samma grymma sporthoj eller
något mindre grymt kommer att dra på smilbanden eftersom de får en sänkning
av densamma.
![]()
-- Läs mera på http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/forsakringar 1-04.pdf
|
|
MC-Mässan närmar sig!
På årets stora motorcykelmä... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |