TH 2004 - Nya system!

Tom skrev:
Blir du arg för att folk som kört ett tag får billigare premie ?

Ja det blir jag då man inte får tillgodoräkna sig sin prickfria tid från andra bolag när man byter.

Marals76 skrev:
Ja det blir jag då man inte får tillgodoräkna sig sin prickfria tid från andra bolag när man byter.

Det är väl inte otänkbart att det går att flytta över, på samma sätt som du idag kan få med dig "bonus" på en bilförsäkring. Innan man sett hur de har gjort så är det väl ingen ide att bråka, det kanske bara är en liten del av premien som påverkas av hur länge man varit kund.

Silwer skrev:
Det här låter ju skrämmande, undrar om de gör så för att förhindra folk tat byta bolag, för går alla andra bolag efter så blir man ju ny kund om man byter och får då dubbel premie. Speciellt tråkigt för de som inet hunnit bli gammal kund, vad nu det innebär.

Jag tycker också det låter konstigt.

Det som EGENTLIGEN är intressant är ju inte hur länge man varit kund utan hur länge man kört SKADEFRITT, eftersom just det känns som den största indikationen på hur stor risk en viss förare utgör.

För övrigt tycker jag att det är OTROLIGT bra att det äntligen händer något :tummenupp och hoppas att detta sprider sig till andra bolag för just TH vill knappas jag ha att göra med igen :kocko

Tom skrev:
Det är väl inte otänkbart att det går att flytta över, på samma sätt som du idag kan få med dig "bonus" på en bilförsäkring. Innan man sett hur de har gjort så är det väl ingen ide att bråka, det kanske bara är en liten del av premien som påverkas av hur länge man varit kund.

Detta tror iaf jag inte kommer inträffa inom överskådlig framtid!

kan inte tänka mej att TH vill lämna över statistik till ett annat bolag för att en av TH:s kunder ska få billigare försäkring i det andra bolaget och därmed
byta bolag.

Dez skrev:
Detta tror iaf jag inte kommer inträffa inom överskådlig framtid!

kan inte tänka mej att TH vill lämna över statistik till ett annat bolag för att en av TH:s kunder ska få billigare försäkring i det andra bolaget och därmed
byta bolag.

Nja, det är en sak att lämna statistik. Men när det gäller uppgifter om just din försäkring så är det inte statistik, så de uppgifterna kan de väl knappast få tjuvhålla på. Sen om det blir krångligt eller inte är väl en annan sak.
Som sagt, man får väl se hur det fungerar. När det gäller bilförsäkring så går de i princip på ens ord.
Det finns säkert lösningar. Är det en bra modell som fungerar så kommer andra försäkringsbolag att anamma den också. I så fall är säkert TH intresserade av om det finns ett sätt att överföra uppgifterna, då de antagligen vill kunna få kunder från andra bolag.

I princip alla torde vara överens om att det system som finns idag inte fungerar, så det måste väl gagna alla om något bolag provar något nytt. Jag hör bara folk klaga på nuvarande systemet, sen när nu TH gör något åt det hela så klagar folk på det istället. Blir ni aldrig nöjda ?

Mycket däför att jag inet kan se hur detta ska hjälpa nån, det blir en massa skenförsäkringbedrägerier bara.
Och Vi som vägrara befatta oss med sånt får sälja hojen, ifall det nu går.

Silwer skrev:
Mycket däför att jag inet kan se hur detta ska hjälpa nån, det blir en massa skenförsäkringbedrägerier bara.
Och Vi som vägrara befatta oss med sånt får sälja hojen, ifall det nu går.

Så du menar att dagens system effektivt förhindrar skenförsäkringar ?

Sättet att få skenförsäkringarna att minska är inte att ha enhetliga premier på alla hojar och alla ålderskategorier, det är att dels se till att hojåkarnas attityder förändras, så att folk i allmänhet inte anser att det är ok att skenförsäkra, dels också att de som de har börjat göra kollar vid utbetalning, är det misstänkt fusk så skall det utredas, är det bevisat fusk så skall inte en krona betalas ut.

NEJ det funkar inte med dagens system och jag kan inte se att det kan funka med det här nya systemet heller.
Premierna kommer gå upp ännu mer för de yngre som promt ska åka klass 7 vilket gör att än fler försäkrar på farsan eller annan äldre släkting.
Attityden komer inet förändras, de ska ha det värsta eller ingenting helt enkelt, polarna kan ju garva om de svänger in med en klass 5 hoj.

Silwer skrev:
NEJ det funkar inte med dagens system och jag kan inte se att det kan funka med det här nya systemet heller.
Premierna kommer gå upp ännu mer för de yngre som promt ska åka klass 7 vilket gör att än fler försäkrar på farsan eller annan äldre släkting.
Attityden komer inet förändras, de ska ha det värsta eller ingenting helt enkelt, polarna kan ju garva om de svänger in med en klass 5 hoj.

Det är inte de attityderna som skall förändras, det är åsikten att det är ok att fuska med försäkringarna. Det förekommer att folk som åker bana och kraschar blir uppmuntrade till att göra FB, dvs inte säga att omkullkörningen var på bana, utan att den skedde på allmän väg.
Om inte sådant upphör så lär det bli knepigt att få till ett system som fungerar. De som kör skall betala för den risk de utgör, problemet är ju att få till ett bra sätt att mäta den risken.
Vad gäller att polarna garvar, så är den risken inte så stor om polarna också kör de hojar de har råd att försäkra.

Silwer skrev:
funkar inte så, har du inte läst trådarna på forumet?
jag tycker att det är helt jäv... sjukt med försäkrings bolagen :kocko :kocko
skulle försäkra min cbr på östgötabrand dom skulle ha 68 000 om året det är ju bättre att dom säger att dom inte vill ha den typen av mc i så fall nu har jag fplksam och det går rätt bra när man är med i facket

Bilsport & MC är pålitligare i det här fallet hoppas jag. Min 10 år gamla maskin kostar i dagsläget 5 papp att halvförsäkra helår och vad jag har hört så är inga chockhöjningar planerade. Det är en rimlig summa tycker jag, även för en fattig student. Ifall premiens höjs däremot så får det vara nog för min del. Då köper jag gammhoj istället eller ett customelände. Vad som helst... bara jag får köra hoj.

jojo, men ingen har råd med de försäkringar som TryggHansa "erbjuder". Jag kommer ju iaf inte vänta till jag är 50 o skaffa en försäkring på min R1a. Fast innan jag skenförsäkrar väljer jag hellre att göra ett s.k "paketdeal" med t.ex Tennant. De gav mig 12.000kr hel/hel på min 02 R1 om jag även tog deras hemförsäkring. It's a deal!

Om jag förstår rätt, så verkar TryggHansa satsa på en långsiktig plan där målet är att så lite personer som möjligt i nuvarande riskzonen, ska har råd att försäkra och därigenom kommer statistiken för dessa som nu är i riskzonen och förbättras, och kanske inom 5-10år så kan åter igen dagens riskpersoner kunna få vettiga priser.

Tom skrev:
Det är inte de attityderna som skall förändras, det är åsikten att det är ok att fuska med försäkringarna. Det förekommer att folk som åker bana och kraschar blir uppmuntrade till att göra FB, dvs inte säga att omkullkörningen var på bana, utan att den skedde på allmän väg.
Om inte sådant upphör så lär det bli knepigt att få till ett system som fungerar. De som kör skall betala för den risk de utgör, problemet är ju att få till ett bra sätt att mäta den risken.
Vad gäller att polarna garvar, så är den risken inte så stor om polarna också kör de hojar de har råd att försäkra.

Mycket bra formulerat Tom :tummenupp

berggren_martin skrev:
Bilsport & MC är pålitligare i det här fallet hoppas jag. Min 10 år gamla maskin kostar i dagsläget 5 papp att halvförsäkra helår .

hur lyckades du med det ???

Jag ringde o ville försäkra min den e över 10 år

tanten i luren " jahapp det e en klass 7 hoj den du ....ja det blir 24700kr i trafik för det e de enda du kan lösa här hos oss"

Jag "24700 e det inte litta dyrt för en sån gammal maskin"

Tanten " det kvittar, e det en klass 7 hoj så kostar den 24700kr sen kvittar det om den e 10 år gammal eller om det e en ny r1 "

Tanten sa rätt, tyvärr är det så just nu.

Jag startade den andra låsta tråden för att få folk att vakna upp lite och diskutera, det här är nämligen nåt de andra bolagen kommer ta efter.
Här läser ju inte många procent av SH.com besökare.

Silwer skrev:
Tanten sa rätt, tyvärr är det så just nu.

Jag startade den andra låsta tråden för att få folk att vakna upp lite och diskutera, det här är nämligen nåt de andra bolagen kommer ta efter.
Här läser ju inte många procent av SH.com besökare.

jo men det jag undrar e hur han kan försäkra en gixxer 1100 i bilsport o mc för 5000kr när dom inte vill ta i min med tång

Silwer skrev:
Är ni lika gammla och bor i samma zon?
Annars är det väl det berömda lyckohjulet igen.

enligt tanten så kvittar det alla klass 7 hojar kostar 24700kr att försäkra hos dom (bilsport o mc)

enligt henne så körde dom med enhets pris när det gäller klass 7 sen kvittar det var du bor ,hur gammal du e ,hur länge du haft kort ,vad det e för klass 7 hoj

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back