Testade lite gränser,,, slutade inte som jag tänkt...

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hedesunda - Gävle
Hoj
KTM 525 EXC
Var ute å åkte lite här på kvällen, alltid lika härligt.
Kom på den briljanta idén att testa knäskrap, det var ingen trafik i rondellerna så va f-n tänkte jag.

Men har en liten känsla så här efteråt att man ska hänga ut från hojen lite, för när jag efter några försök äntligen fick mitt knäskrap så ville hojen också vara med å skrapa. :huvet

Dock inga större skador, ett blinkersglas + att det syns att man använder stället.

Ge gärna lite tips på teknik...

Jaja jag ska testa på bana nästa gång, som säkert någon kommer att påpeka.
 
Tänk bara på att asfalten kan vara kall & hal även på sommarkvällar & nätter.

Lycka till, "and may the force be with you". :tummenupp
 
Lone Wolf skrev:
2308632 Var ute å åkte lite här på kvällen, alltid lika härligt.
Kom på den briljanta idén att testa knäskrap, det var ingen trafik i rondellerna så va f-n tänkte jag.

Men har en liten känsla så här efteråt att man ska hänga ut från hojen lite, för när jag efter några försök äntligen fick mitt knäskrap så ville hojen också vara med å skrapa. :huvet

Dock inga större skador, ett blinkersglas + att det syns att man använder stället.

Ge gärna lite tips på teknik...

Jaja jag ska testa på bana nästa gång, som säkert någon kommer att påpeka.

Utan trafik i lagom fart (blir ju långsam i en rondell) så är det i sammanhanget
ett hyfsat bra valt tillfälle.
 
Testa att hänga ut lite mer nästa gång.

När jag skrapar så har ingen av skinkorna kontakt med sadeln utan jag hänger i knävecket.
 
cleaner skrev:
2308650 Utan trafik i lagom fart (blir ju långsam i en rondell) så är det i sammanhanget
ett hyfsat bra valt tillfälle.
fattar inte hur dm/ni gör jag bara inte knäskrapa polaren min har kört i 120 i rondell och var långt ifrån själv kör jag bakhjul hyffsat men är långt ifrån knäskrap
vad är fel? obs stavfelen o dylikt beror på fylla
 
Det ska jag testa

Stefan skrev:
2308654 Testa att hänga ut lite mer nästa gång.

När jag skrapar så har ingen av skinkorna kontakt med sadeln utan jag hänger i knävecket.

Ska testas, för nu fick mina skinkor kontakt med asfalten...
Men men övning ger färdighet, hoppas jag iaf.
 
Då är du fel ute.
Det är bara knät, och ev.en fotpinne, som ska ha kontakt med asfalten.
Häng ut så att du tycker det ser dumt ut, sen hänger du ut lite till, då kan man nästan skrapa på raksträckorna om man vill.
 
Jodå

Stefan skrev:
2308664 Då är du fel ute.
Det är bara knät, och ev.en fotpinne, som ska ha kontakt med asfalten.
Häng ut så att du tycker det ser dumt ut, sen hänger du ut lite till, då kan man nästan skrapa på raksträckorna om man vill.

Johoda både knä å fotpinne kom i backen dom med, även växelföraren skaffade sig lite skrap. :va
Kollade på bakdäcket när jag kom hem å såg att jag hade nog lutat lite väl mycket, det värsta är ju att jag inte kan räkna detta knäskrap då det gick som det gick.

För visst är det väl så att det bara räknas när man kommer vidare efter knäskrapet.
 
I vilken av rondellerna var det? den stora innan stan från valbo eller nån av dom små inne istan :)
 
Jo, man bör väl komma vidare (på hjulen) efter ett lyckat skrap.

Jag har en centimeter kycklingrand kvar på däcken fast jag skrapar knäna lite här o där, så cykeln behöver ju inte luta så vansinnigt mycket för att knät ska nå ner i backen
 
Rondeller är nog inte det allra smartaste stället.
Brukar finnas massa olje, disel spill eller annan skit där.

Varit sjukt nära att gå omkull pga det när ja fick framhjulssläpp 1 gång.
Och då var jag inte ens i närheten av något knäskrap.
 
Gjort mina första knäskrap i kända kurvor och på motorvägspåfart..
Att ligga och pressa runtrunt i rondeller lär man väl sej inget på? :tomten
 
Att hänga ut så mycket att det går att knäskrapa med hojen i lite lutning,ser ju jevligt löjligt ut. :fatta!

Detsamma med dom som sitter och nöter på knäpuckarna med sliprondell,där reporna/slipspåren går åt fel håll. Har sett åtskilliga sådana nissar på donken mm,fånigt :lol

Kör o lär er med att använda knäskrap,för vad det är till för.
 
Last edited:
Lorge skrev:
2308786 Gjort mina första knäskrap i kända kurvor och på motorvägspåfart..
Att ligga och pressa runtrunt i rondeller lär man väl sej inget på? :tomten


Om man matar på ett tiotal varv så får man nog erfarenhet så att man når ner med knäet i backen, kanske blir svårt att få upp hojen igen och fortsätta i rak kurs! hahahaha :lol
 
Sväng, häng.

Det behöver knappast gå fort för att posörskrapa i rondeller. Testa gärna på öppen plats, a'la parkering innan. Sväng, sväng, sväng. Så sitter det snart.
 
Lorge skrev:
2308786 Gjort mina första knäskrap i kända kurvor och på motorvägspåfart..
Att ligga och pressa runtrunt i rondeller lär man väl sej inget på? :tomten
Har man otur och kör omkull i en rondell så kan nog kantstenarna åstadkomma en hel del spännande skador på på hojen å föraren :(
Fast visst har jag skrapat i rondell, dock hade jag dels rekat den strax innan, å jag körde inte runtrunt i den :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top