Test av kedjerengöring!

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Många gör för stor grej av detta tycker jag. Har aldrig tvättat en kedja, men däremot smörjer jag kedjan regelbundet och rikligt. Det räcker för att den ska hålla flera tusen mil.


Men ett intressant test ändå :tummenupp
Ditto. Smöjer innan åktur, lat jag. Hellre lös än "enligt manual". Tvättar aldrig kedjan. På sin höjd framlykta och blinkers när det är dags & besikta.
Det kan man tycka. Jag ville bara få reda på vilket medel som är minst skadligt för kedjan.
Huruvida kedjan få längre livslängd låter jag vara osagt, så länge man smörjer den regelbundet.
Min sinne mår iallafall bättre av en ren och smord kedja :)
 

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Har någon tips på andra medel som ni själva använder så skriv gärna det!
Har redan sett diesel och matolja. Med lite fler kandidater kanske det blir en del 2!!
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Ett problem med div ren,smörj medel är att det löser fett. Typ Wd40 har ju en stark tendens att krypa in och kan då lösa upp fett.
Hade varit intressant och veta om de gäller på kedjor också.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara och tacka för testet, Jakob V !
Själv rengör och smörjer jag i ett moment.
Oljekanna med motorolja som jag skvätter på kedja och bakdrev med bakhjulet på depåstöd.
Testet i #5 (tack kjellper) ger Engine oil, dvs växellådsolja 75W-90 högsta sammanlagda betyg vilket stämmer med Suzukis rekommendation, smörja kedjan med motorolja. Sedan påpekade någon här på SH för några trådar sedan att vanlig Motorolja SAE50 har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 så jag kör med Biltema SAE50 numera för att rengöra och smörja kedjan. Överfödet droppar ju av och tar med sig en massa svart skit som hamnar på tidningar och hushållspapper som jag lägger ut på golvet under hojen innan smörjning. (Efter varje tur.)
Hur det funkar ?
När jag sålde Sprint RS hade den rullat 3000 mil med en EK kedja från Addemoto.
Sträckningen var 0,4%, dvs ca 40% av Haynes gräns på 1,1% på sprint RS.
Så 60% av livslängden borde vara kvar.
Varför smörja efter varje tur ? För jag läste om ett MC-bud i London med en Suzuki GSX-R1000 som han hade kört 60000Miles eller 10000mil med i jobbet. Han körde fortfarande med Suzuki originalkedjan och smorde kedjan med motorolja efter varje arbetsdag.
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning-revApril2019.png
    Kedjeförlängning-revApril2019.png
    191 KB · Visningar: 21
Last edited:

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Bara och tacka för testet, Jakob V !
Själv rengör och smörjer jag i ett moment.
Oljekanna med motorolja som jag skvätter på kedja och bakdrev med bakhjulet på depåstöd.
Testet i #5 (tack kjellper) ger Engine oil, dvs växellådsolja 75W-90 högsta sammanlagda betyg vilket stämmer med Suzukis rekommendation, smörja kedjan med motorolja. Sedan påpekade någon här på SH för några trådar sedan att vanlig Motorolja SAE50 har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 så jag kör med Biltema SAE50 numera för att rengöra och smörja kedjan. Överfödet droppar ju av och tar med sig en massa svart skit som hamnar på tidningar och hushållspapper som jag lägger ut på golvet under hojen innan smörjning. (Efter varje tur.)
Hur det funkar ?
När jag sålde Sprint RS hade den rullat 3000 mil med en EK kedja från Addemoto.
Sträckningen var 0,4%, dvs ca 40% av Haynes gräns på 1,1% på sprint RS.
Så 60% av livslängden borde vara kvar.
Varför smörja efter varje tur ? För jag läste om ett MC-bud i London med en Suzuki GSX-R1000 som han hade kört 60000Miles eller 10000mil med i jobbet. Han körde fortfarande med Suzuki originalkedjan och smorde kedjan med motorolja efter varje arbetsdag.
Intressant!
Jag antar att oljan du använder är petroleumbaserad, undrar hur motståndskraftiga o-ringarna är mot den.
Det jag har lyckats komma fram till är att de flesta o-ringar i kedjorna är tillverkade av någon form av nitril gummi, dvs de har en hög beständighet mot petroleumbaserade produkter.
Ska nog ta med transmissionsolja, motorolja men även bensin i nästa test!

Att smörja efter varje körning (när kedjan är varm) ser jag som en självklarhet!
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Tändvätska då?

Har har jag drömt att det ska funka bra, eller stämmer det?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tanken var att även testa Diesel, som jag trodde jag hade hemma, men så var inte fallet.
Kanske gör en uppföljning nån gång och då ska jag ta med Diesel.
Matolja kan vara intressant, men hur bra är den på att rengöra?

Förmodligen lika bra som något annat. Själv, hårt smutsade händer gnids in med rapsolja och tvålas a

Vegetabilisk olja är ypperligt bra för rengöring av alla oljebaserade produkter, enl. principen lika löser lika. Dvs, oljan löser upp de intorkade olje/fettpartiklarna och gör de lättflytande och därmed lätta att torka av, antingen med en trasa eller med någon form av tvål eller lösningsmedel. Själv gör jag ungefär som Anders ovan, gnider mina smutsiga händer med olivolja och sen är det bara att tvåla in och så sköljs all smuts bort som en trollslag under kranen. Däremot kanske tveksamt om man vill ha vegetabiliska oljor för rengöring av motorcykelkedjan, de lär nog brytas ner ganska snabbt. När jag bodde som student i spanien använde jag dock uteslutande olivolja som kedjesmörj på trampcykeln, fungerade fint :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur är det med bromsrengöring då? Alltså på kedjan, för att vara tydlig.

Jag hade inte använt det pga risken för att bromsrengöringen kan krypa in förbi o-ringen och lösa upp fettet innanför, och därmed försämra o-ringskedjan livslängd. Dvs, alldeles bortsett från att bromsrengöring ev. också är dåligt för o-ringen i sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant!
Jag antar att oljan du använder är petroleumbaserad, undrar hur motståndskraftiga o-ringarna är mot den.
Det jag har lyckats komma fram till är att de flesta o-ringar i kedjorna är tillverkade av någon form av nitril gummi, dvs de har en hög beständighet mot petroleumbaserade produkter.
Ska nog ta med transmissionsolja, motorolja men även bensin i nästa test!

Att smörja efter varje körning (när kedjan är varm) ser jag som en självklarhet!
Jag gissar O-ringar funkar alldeles utmärkt med petroleumbaserad motorolja eftersom det funkat så bra för mig.
Och för Suzuki rekommenderar motorolja.

Något jag aldrig skulle pytsa på kedjan är esterolja av två skäl.
1) Eftersom esterolja i kylmaskiner har den tråkiga vanan att krympa vanliga O-ringar. Man började användas esterolja i butikskylmaskiner på 1990-talet i samband med att "Freoner" ersattes med HFC-köldmedier. Och utom Köldmediebyte och Oljebyte så var det nödvändigt byta alla O-ringar i anläggningen samtidigt. För de kanske 5 år gamla O-ringarna var inte så elastiska längre så de kunde kompensera för krympningen med Esterolja och så började anläggningen att läcka köldmedier.
Inte bra för miljön och butiken (kostnad ersätta utläckt köldmedium).
2) Esterolja har en tråkig tendens att ge kyltekniker som kommer i kontakt med esteroljan eksem. Så allvarliga eksem att många kyltekniker har fått sluta med jobbet ute i fält med kylmaskiner och kylmöbler och börja med administrativa uppgifter på kontoret eller helt byta yrke.

Stryk bensin.
Det spelar ingen roll hur bensin fungerar med O-ringar för bensin är en mycket otrevlig produkt som avdunstar och bildar ett 5 till 10 cm tjock lager bensinblandad luft över golvet. Och när det antänds så blir effekten att hela golvet flammar upp. Och så brinner kläderna och du.

Jag skulle 1989 testa olika "campingkök" bland annat bensinkök. För få igång bensinkök fylls en liten skål under brännaren , storlek desertsked, med bensin, sedan ska bensinen tändas och när den nästan brunnit ut är det dags att öppna kranen mellan den trycksatta bensintanken och brännaren. Så den förångade bensinen i brännaren (bensingas) antänds.
Jag höll till inomhus i mitt köket med bensinköket längst in på elspisen, Hämtar tändsticka, tänder tändstickan och för den mot bensinköket. Då flammar hela spisens ovansida upp. Ångorna hade på bara några sekunder spritt sig över hela spisen. En vanlig 4 plattors elspis.
Sedan har jag sett samma i en fjällstuga på vintern. Bensinköket placeras mitt på ett köksbord. När det ska tändas fattar bensinångor eld och brinner över hela bordets bredd och kanske 0,75 m åt varje sida.

Du och jag smörjer kedjan efter varje tur. Men det finns en annan testad variant på SH.
Smörj kedjan 1 gång / 1000 mil. Tror den höll ca 2000 mil.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/kedje-o-smörjningstest.242561/
Här finns tidigare smörjtråd.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/hur-ofta-ska-man-smörja-kedjan.251105/
och lite tester
https://advrider.com/f/threads/chain-o-ring-wd-40-exposure-effects-study-and-results.345397/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Istället för att tvätta kedjan ren eller borsta kedjan ren kan man ju centrifugera kedjan ren.
Det vill säga samma princip som i en vanlig tvättmaskin med centrifugering för att separera det mesta av tvättvattnet från tvätten, lakanen t.ex.
Metoden innebär att man kör kedjan i en centrifug och centrifugerar bort sand och grus (och lite kedjesmörjning).
På mina hojar använder jag i 1a hand Centrifugmetoden, i andra hand kombinerad rengöring/smörjning med motorolja.
Principen är att köra kedjan med "stor" hastighet genom en kurva med "liten" radie.
En kurva med liten radie erbjuder främre kedjedrevet på mina hojar.
Med 19 tänder fram, 40 tänder bak på min GSX1300R och 190/55 17 bakdäck så blir
vid 50km/h hojhastighet, kedjehastigheten 4,4 m/s och radien på ett 19 tänders kedjedrev är ca 0,048 m
Och accelerationen är v2/r dvs 4,4 x 4,4 / 0,048 = 400 m/s2 eller 41 g, vid 100km/h blir den accelerationen 163 g.
Och det verkar som det fungerar bra. För jag ser aldrig smuts på kedjan när jag kommit hem.
Trots det blir överflödig avrunnen rengörings och smörjolja (Motorolja SAE50) svart så kedjan är väl lite dammig.
Och på vintern är det dags plocka av främre kedjeskyddet och rensa under det från olja och sand.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag har på senaste åren gått över till just lampolja när jag gör rent med trasa. Mest för att det är lite terapi att göra något simpelt ibland när man vill göra nått för hojen utan att behöva tänka.

Efter en långtur en sommarkväll är det rätt mys att snida lite med en kall bredvid.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den här killen är ganska grundlig också:

Resultatet av smörjtestet var att begagnad 10W-30 olja var näst bäst.
Gissar att ny SAE50 olja tar hem det,
både för rengöring och smörjning
på hojar med Centrifugrengöring av kedjan som rengöringssteg 1,
dvs sporthojar och liknande.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag tvättar aldrig och knappt smörjer kedjan. Tjänar in så vart tredje drivpaket blir gratis tack vare kostnadsbesparingen
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top