Hur ofta ska man smörja kedjan?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Århundradets newbiefråga.... Tråden kanske skulle ligga i nybörjarfrågor istället eller till och med i OT/Frågor man aldrig vågar fråga.

Men som rubriken lyder hur ofta ska man smörja kedjan? Ska man rengöra kedjan på något sätt innan man smörjer?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
De flesta instruktionsböcker säger att man ska smörja var 50:e mil och rengöra var 100:e mil.

Då har du nåt att utgå från i alla fall... :)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag brukar smörja varannan till var tredje tankning typ.
Har alltid kört med kedjevax. Hissar upp baken, sprayar på waxet. Har en bit frottéhandduk som jag håller om kedjan och drar runt hjulet för hand. Lika löser lika. Kedjan blir skinande blank. Sedan avslutar jag med ett nytt lager wax på den rena kedjan.

//KaliZ

Edit: Fokusera på att spraya in mot kedjans tätningar. Det som skvätter ut på anliggningsytan är bonus.
 
Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jag har gått från att smörja vid varje körning till att faktiskt rengöra kedjan oftare än jag smörjer. En O-ringstätad kedja som det ju sitter på de allra flesta landsvägsmaskiner är ju nästan "permanentsmord". Jag tror det är bättre att göra rent kedjan med tandborste samt lampolja eller diesel. Absolut inte avfetting! Men det kanske du förstår.

Jag tycker helt enkelt det känns bättre att köra med en ren kedja eftersom kedjesmörjan är som ett klister som drar åt sig vägdamm och bildar ett "grus" som arbetar sig in i kedjan. Men när jag smörjer gör jag det efter körning då kedjan är varm och smörjan sätter sig. Då sprutar det inte kring så fasligt nästa vända.

Hoppas mina personliga reflektioner är till någon hjälp!:)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
rengöring så e en trasa/frotte/valfri tygbit indränkt i lampolja grymt bra
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När färgen på rullarna inte längre är mörk av spray utan metallblank är det dags att smörja. I regn blir det ofta i torrföre mer sällan.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kedjor är som tjejer: ju våtare, desto bättre.
Bäst för kedja och drev är att få ligga i oljebad, men det är ju tyvärr inte möjligt med öppen kedja.

Alltså får du helt enkelt göra en avvägning av hur mycket oljestänk från kedjan du är beredd att acceptera versus kedjans livslängd.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Kedjor är som tjejer: ju våtare, desto bättre.
Bäst för kedja och drev är att få ligga i oljebad, men det är ju tyvärr inte möjligt med öppen kedja.

Alltså får du helt enkelt göra en avvägning av hur mycket oljestänk från kedjan du är beredd att acceptera versus kedjans livslängd.

fast det är ju aldrig roligt att få sprut över sig :3freak Finns en gräns :fakta

Men i alla fall, det viktiga är att hålla kedjan REN. Det är smutsen som gör att den slits. Tidigare proffsmekar har ju redan förkunnat rengöringsprocessen så den har du, sedan föredrar jag kedjewax ´. Klisterolja och dyligt är värdelöst. Det drar till sig skit som fastnar extra bra av klistret, medan waxet ger en glatt yta på metallen som stöter bort smuts.

I teorin behöver man ju inte smörja en kedja öht, eftersom smörjningen av själva axlarna sker med fett inuti rullarna, och det ska inte bli någon glidfriktion mellan rulle och drev. Så att blaska på olja är ingen idé, men lite wax så man får en fin yta som smörjer liite samt håller smutsen borta så fungerar det galant :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns dumt att säga vid behov men i min cuts ligger det verktyg, kortficka+telefon och kedjespray! Är skitsvårt att säga ett miltal då det varierar mycket efter väder! Regnar det mkt så smörjer jag mkt och inte alls vid mkt sol. Du ser på kedjan när den är torr tycker jag!

Använder ok/q8 sbk kedjespray som både är liten och behändig samt vidhäftig och ffa hyggligt prissatt! Gör ren kedjan 1-3 ggr per säsong med biltemas kedjeborste och lampolja(fotogen)! Kedjevax är ett grymt bra alternativ men ganska dyrt och "smälter" inte in vid låga temperaturer.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När jag körde cross la jag kedjan i en burk med linolja mellan träningarna, men det är ju lite ovärt nu med nitade kedjor.

Håller som nån ovan också mer på att hålla kedjan REN snarare än kladdig. Kedjespray har jag nästan helt slutat med, nåt fett eller nåt som smörjer brukar det va.

Har blivit 5-56 några ggr.. Är det dumt? Alltså, kan 5-56 fräta på O-ringarna på nåt sätt eller är det funkis?
 

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sthmlregionen
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Vad jag hört så skall man inte använda 5-56 på kedjor då det verkar som ett avfettningsmedel och torkar ut o-ringar och dyligt.

Vet inte hur funkis det är men en del tillverkare rekommenderar ju att man skall smörja med motorolja? Sen är väl intervallerna viktigare att de är hyfsat tätt mellan smörjet så inget hinner torka ut rätta mig om ja har fel!

Enklast är att köra med kardandrift:hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jag hört så skall man inte använda 5-56 på kedjor då det verkar som ett avfettningsmedel och torkar ut o-ringar och dyligt.

Vet inte hur funkis det är men en del tillverkare rekommenderar ju att man skall smörja med motorolja? Sen är väl intervallerna viktigare att de är hyfsat tätt mellan smörjet så inget hinner torka ut rätta mig om ja har fel!

Enklast är att köra med kardandrift:hihi

Jsag har också "hört" nåt sånt. Samtidigt är ju 5-56 kanon att smörja allt annat med så det känns lite skumt. Motorolja börjar jag iofs använda mer och mer till allt möjligt - kalasbra.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
5-56 är styggt mot gummi, så enkelt är det. WD40 är snällare mot gummi men liknande mög.

Jsag har också "hört" nåt sånt. Samtidigt är ju 5-56 kanon att smörja allt annat med så det känns lite skumt. Motorolja börjar jag iofs använda mer och mer till allt möjligt - kalasbra.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Nu har du öppnat Pandoras ask i "självkunskap" :Bugar

De goda teoriernas lag gäller när det kommer till kedjesmörjning. JAG: Tvättar kedjan ca 2 gånger per sommar med lampolja och tandborste. (upp på depåstödet och gnugga) Sen smörjer jag kedjan (när den är varm) med kedjespray, ungefär var 50-60 mil. Låter det torka in. (Tar en kopp kaffe hos föräldrarna) Sen torkar av överflödet lite lätt med en trasa. Sen äre bara att GASA satan! :yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top