Hur ofta ska man smörja kedjan?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Århundradets newbiefråga.... Tråden kanske skulle ligga i nybörjarfrågor istället eller till och med i OT/Frågor man aldrig vågar fråga.

Men som rubriken lyder hur ofta ska man smörja kedjan? Ska man rengöra kedjan på något sätt innan man smörjer?
 
De flesta instruktionsböcker säger att man ska smörja var 50:e mil och rengöra var 100:e mil.

Då har du nåt att utgå från i alla fall... :)
 
Jag brukar smörja varannan till var tredje tankning typ.
Har alltid kört med kedjevax. Hissar upp baken, sprayar på waxet. Har en bit frottéhandduk som jag håller om kedjan och drar runt hjulet för hand. Lika löser lika. Kedjan blir skinande blank. Sedan avslutar jag med ett nytt lager wax på den rena kedjan.

//KaliZ

Edit: Fokusera på att spraya in mot kedjans tätningar. Det som skvätter ut på anliggningsytan är bonus.
 
Last edited:
Jag har gått från att smörja vid varje körning till att faktiskt rengöra kedjan oftare än jag smörjer. En O-ringstätad kedja som det ju sitter på de allra flesta landsvägsmaskiner är ju nästan "permanentsmord". Jag tror det är bättre att göra rent kedjan med tandborste samt lampolja eller diesel. Absolut inte avfetting! Men det kanske du förstår.

Jag tycker helt enkelt det känns bättre att köra med en ren kedja eftersom kedjesmörjan är som ett klister som drar åt sig vägdamm och bildar ett "grus" som arbetar sig in i kedjan. Men när jag smörjer gör jag det efter körning då kedjan är varm och smörjan sätter sig. Då sprutar det inte kring så fasligt nästa vända.

Hoppas mina personliga reflektioner är till någon hjälp!:)
 
rengöring så e en trasa/frotte/valfri tygbit indränkt i lampolja grymt bra
 
När färgen på rullarna inte längre är mörk av spray utan metallblank är det dags att smörja. I regn blir det ofta i torrföre mer sällan.
 
Kedjor är som tjejer: ju våtare, desto bättre.
Bäst för kedja och drev är att få ligga i oljebad, men det är ju tyvärr inte möjligt med öppen kedja.

Alltså får du helt enkelt göra en avvägning av hur mycket oljestänk från kedjan du är beredd att acceptera versus kedjans livslängd.
 
Kedjor är som tjejer: ju våtare, desto bättre.
Bäst för kedja och drev är att få ligga i oljebad, men det är ju tyvärr inte möjligt med öppen kedja.

Alltså får du helt enkelt göra en avvägning av hur mycket oljestänk från kedjan du är beredd att acceptera versus kedjans livslängd.

fast det är ju aldrig roligt att få sprut över sig :3freak Finns en gräns :fakta

Men i alla fall, det viktiga är att hålla kedjan REN. Det är smutsen som gör att den slits. Tidigare proffsmekar har ju redan förkunnat rengöringsprocessen så den har du, sedan föredrar jag kedjewax ´. Klisterolja och dyligt är värdelöst. Det drar till sig skit som fastnar extra bra av klistret, medan waxet ger en glatt yta på metallen som stöter bort smuts.

I teorin behöver man ju inte smörja en kedja öht, eftersom smörjningen av själva axlarna sker med fett inuti rullarna, och det ska inte bli någon glidfriktion mellan rulle och drev. Så att blaska på olja är ingen idé, men lite wax så man får en fin yta som smörjer liite samt håller smutsen borta så fungerar det galant :tummenupp
 
Känns dumt att säga vid behov men i min cuts ligger det verktyg, kortficka+telefon och kedjespray! Är skitsvårt att säga ett miltal då det varierar mycket efter väder! Regnar det mkt så smörjer jag mkt och inte alls vid mkt sol. Du ser på kedjan när den är torr tycker jag!

Använder ok/q8 sbk kedjespray som både är liten och behändig samt vidhäftig och ffa hyggligt prissatt! Gör ren kedjan 1-3 ggr per säsong med biltemas kedjeborste och lampolja(fotogen)! Kedjevax är ett grymt bra alternativ men ganska dyrt och "smälter" inte in vid låga temperaturer.
 
När jag körde cross la jag kedjan i en burk med linolja mellan träningarna, men det är ju lite ovärt nu med nitade kedjor.

Håller som nån ovan också mer på att hålla kedjan REN snarare än kladdig. Kedjespray har jag nästan helt slutat med, nåt fett eller nåt som smörjer brukar det va.

Har blivit 5-56 några ggr.. Är det dumt? Alltså, kan 5-56 fräta på O-ringarna på nåt sätt eller är det funkis?
 
Vad jag hört så skall man inte använda 5-56 på kedjor då det verkar som ett avfettningsmedel och torkar ut o-ringar och dyligt.

Vet inte hur funkis det är men en del tillverkare rekommenderar ju att man skall smörja med motorolja? Sen är väl intervallerna viktigare att de är hyfsat tätt mellan smörjet så inget hinner torka ut rätta mig om ja har fel!

Enklast är att köra med kardandrift:hihi
 
Vad jag hört så skall man inte använda 5-56 på kedjor då det verkar som ett avfettningsmedel och torkar ut o-ringar och dyligt.

Vet inte hur funkis det är men en del tillverkare rekommenderar ju att man skall smörja med motorolja? Sen är väl intervallerna viktigare att de är hyfsat tätt mellan smörjet så inget hinner torka ut rätta mig om ja har fel!

Enklast är att köra med kardandrift:hihi

Jsag har också "hört" nåt sånt. Samtidigt är ju 5-56 kanon att smörja allt annat med så det känns lite skumt. Motorolja börjar jag iofs använda mer och mer till allt möjligt - kalasbra.
 
5-56 är styggt mot gummi, så enkelt är det. WD40 är snällare mot gummi men liknande mög.

Jsag har också "hört" nåt sånt. Samtidigt är ju 5-56 kanon att smörja allt annat med så det känns lite skumt. Motorolja börjar jag iofs använda mer och mer till allt möjligt - kalasbra.
 
Nu har du öppnat Pandoras ask i "självkunskap" :Bugar

De goda teoriernas lag gäller när det kommer till kedjesmörjning. JAG: Tvättar kedjan ca 2 gånger per sommar med lampolja och tandborste. (upp på depåstödet och gnugga) Sen smörjer jag kedjan (när den är varm) med kedjespray, ungefär var 50-60 mil. Låter det torka in. (Tar en kopp kaffe hos föräldrarna) Sen torkar av överflödet lite lätt med en trasa. Sen äre bara att GASA satan! :yoparty
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top