Hur ofta ska man smörja kedjan?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
VS här på forumet provade det där och inte smörja men han avbröt det sen och börja smörja - finns en tråd om det nånstans


Hittade här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest

Själv smörjer jag typ var 50 mil kombinerat med några rengörningar per år med fotogen, och när kedjorna gått kring 2500 så börjar kedjespänningen bli svår att få jämn hela vägen, vilket jag antar beror på ojämt slitage på drev och ev småskurna. Vet inte om det är något som jag gör fel eller om det är ungefär förväntad livslängd för en kvalitetskedja med moderat underhåll.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Det är inte konstigt att branschen säljer en sån otrolig mängd olika kedjesmörjprodukter, om jag inte visste ett smack om kedjeskötsel skulle jag vara lika förvirrad efter att ha läst en sån här tråd.
Det viktigaste är nog för gemene man att åtminstone ha någon form av skötsel av drivpaketet och inte strunta helt i det.

Om jag ska dela med mig av min egen skötsel, så gör jag rent kedjan varenda kväll när jag kommit hem genom att helt enkelt hålla om den med en trasa och snurra på hjulet, sen lägga på lite kedjespray på insidan av rullarna.
Har funkat hittils i alla år.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Finns ju sågkedjeolja som man kan använda också.

En trådig smetolja och pensla på - haha rena skräcken för puts nissarna dock
Använder det eller gammal motorlja - på semestern blir det iaf biltemas kedjespray eller dito.

Jag får ut 2000 goda/säkra mil per drivpaket - har fått ut 4000 men då börjar kedjorna vara ganska så slut....

VS här på forumet provade det där och inte smörja men han avbröt det sen och börja smörja - finns en tråd om det nånstans

Hittade här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest

Själv smörjer jag typ var 50 mil kombinerat med några rengörningar per år med fotogen, och när kedjorna gått kring 2500 så börjar kedjespänningen bli svår att få jämn hela vägen, vilket jag antar beror på ojämt slitage på drev och ev småskurna. Vet inte om det är något som jag gör fel eller om det är ungefär förväntad livslängd för en kvalitetskedja med moderat underhåll.


Tog o uppdaterade första inlägget på sidan. Den är ju nu smord ett par gånger, men still going strong.....
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vad tillverkare av kedjesprayer säger att kejor behöver och vad kedjor faktiskt behöver kanske inte alltid är i linje.

Man kan ju se i den här tråden att många lägger ner mer pengar på kedjespray än vad kostaden för ett nytt drivpaket blir (under livstiden för den befintliga kedjan).

Jag smörjer kedjan efter regn och efter rengöring med Profi drylube.
Där emellan endast vid oljud, ca 1 - 2 burk per säsong.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad tillverkare av kedjesprayer säger att kejor behöver och vad kedjor faktiskt behöver kanske inte alltid är i linje.

Man kan ju se i den här tråden att många lägger ner mer pengar på kedjespray än vad kostaden för ett nytt drivpaket blir (under livstiden för den befintliga kedjan).

Jag smörjer kedjan efter regn och efter rengöring med Profi drylube.
Där emellan endast vid oljud, ca 1 - 2 burk per säsong.

En flaska 1lit hypoidolja á ca. 80SEK och räcker ca. 4 säsonger = 20 SEK/säsong (dvs. drygt 2000mil/säsong) vilket får anses prisvärt

Dessutom får jag ut MINST 6000mil/drivpaket.

Mvh!
// Niklas
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
2500 är väl ungefär vad man får ut ur en kedja om den rullat hyfsat hårt.

Ojämt slitage i kedjor som gör den olika lång och gör kedjespänningen till :3freak:huvet:censored:finger:ätapiller omöjligt jobb går inte komma ifrån nästan.

Kedjan är ju inte starkare än sin svagaste länk och börjar det glappa lite på grund av kedjelåset,lokal skada eller pga tillverkningstoleranser så fortsätter det - kan uppstå på flera
ställen.

Bra och alltid ha koll på kedjespänningen under hela varvet - jobbigt för lagret på utgående axel när halva kedjan har specat häng och halva drar som en fiolsträng - ping:hihi

Hittade här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest

Själv smörjer jag typ var 50 mil kombinerat med några rengörningar per år med fotogen, och när kedjorna gått kring 2500 så börjar kedjespänningen bli svår att få jämn hela vägen, vilket jag antar beror på ojämt slitage på drev och ev småskurna. Vet inte om det är något som jag gör fel eller om det är ungefär förväntad livslängd för en kvalitetskedja med moderat underhåll.
 

jetson

Guest
Rengör kedjan med lampolja+kedjeborste var 100 mil, smörjer efter rengöring+runda så kedjan är varm och om det blivit regnkörning så smörjer jag extra såklart. Funkar bra. Rengör även drev och bakfälgen samtidigt, är ingen pedant men kanske på väg att bli (iofs putsar jag på hojen i stort sett efter varje körning:)

Garanterat någon som skrivit tidigare, men på med kedjespray när kedjan är varm och låt den gotta sig över natten... hepp!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns ju sågkedjeolja som man kan använda också.

En trådig smetolja och pensla på - haha rena skräcken för puts nissarna dock
Använder det eller gammal motorlja - på semestern blir det iaf biltemas kedjespray eller dito.

Jag får ut 2000 goda/säkra mil per drivpaket - har fått ut 4000 men då börjar kedjorna vara ganska så slut....

VS här på forumet provade det där och inte smörja men han avbröt det sen och börja smörja - finns en tråd om det nånstans

Biologiskt nedbrytbar sågkedjeolja är ett helvete att tvätta bort.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo men det sitter fast på kedjan också.

Nått jag inte provat men skall är att försöka späda ut sådan med avdunstninsbar vätska såsom bensin/E85 för att få den och även krypa in i rullarna - borde vara det optimala hemma gucket för kedjan - likvärdigt vilken klisterkedjespray som helst.

Jag smörjer ofta , vid regnkörning efter 3 mil - torrt väder varje tankning.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top