Test av kedjerengöring!

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Edit #1
För att förtydliga, detta är ingen diskussion om vilken smörja man ska använda på kedjan.
Denna tråd syftar till att hitta ett vänligt rengöringsmedel som inte förstör o-ringar i motorcykelkedjor!


Hej alla.

Har läst en massa om vilka medel folk använder för att rengöra sina kedjor. Men det verkar som att det finns lika många teorier som det finns MC förare.
Därför tog jag saken i egna händer och genomförde ett litet test av olika medel och dess verkan på O-ringar.
Jag har inte testat vilket som är bäst på att rengöra, utan vilket som är minst/mest skadligt för O-ringarna i våra kedjor.

Först och främst inhandlades kedjelås för att använda O-ringarna från dem.
Biltema hade endast länkar med X-ringar hemma så det fick bli dessa.
IMG_3498.JPG

De olika medlen som ska testas.
IMG_3501.JPG

Testmetod:
Mät upp X-ringarna, ytterdiameter, innerdiameter samt tjocklek.
Lägg en X-ring i en bägare med varje medel.
X-ringarna har legat i medlet i 24h därefter gjordes en ny mätning för att se vad som hade hänt med dom.
Mätningarna gjordes med ett digitalt skjutmått av märket Ironside.

Jag gjorde även ett "läckagetest". Jag borrade ett hål i en behållare, jag tätade sedan hålet med en X-ring som jag klämde fast med en skruv och mutter.
Fyllde sedan upp behållaren med medlet som skulle testas för att se om det trängde förbi X-ingen.
IMG_3497.JPGIMG_3504.JPG

Resultat:
Efter att X-ringarna har legat i medlen i 24h så var detta resultatet.

Typ​
Ytterdiameter (mm)​
Innerdiameter (mm)​
Tjocklek (mm)​
Kommentar​
Kontroll​
10,51-10,52​
5,78-5,79​
1,94-1,95​
Lysfotogen​
10,64​
5,95​
1,99​
Ok, något mjukare​
Lampolja​
10,58​
5,83​
1,97​
Ok​
WD40​
10,65​
5,95​
1,99​
Ok, något mjukare​
Alkalisk 10%​
10,65​
5,97​
2,01​
Ok, något mjukare​
Kallavfettning​
11​
6,15​
2,08​
Väldigt mjuk​
Bio Avfettning​
10,65​
5,96​
1,99​
Ok, något mjukare​
Kedjerengöring​
11,09​
6,2​
2,12​
Väldigt mjuk​
Kedjerengöring Bio​
11,11​
6,25​
2,13​
Väldigt mjuk​

Jag mätte samtliga X-ringar före testet och de låg alla inom ramen för raden "Kontroll".

Samtliga medel klarade "läckagetestet". Huruvida detta ger någon riktig bil på hur krypförmågan är låter jag vara osagt.

Som man kan se så var där en väldigt stor skillnad på vissa medel.
Lampolja klarade sig galant, Lysfotogen, WD40, Alkalisk och Bio Avfettning klarade sig OK. Medans Kallavfettning samt kedjerengöring förstorade X-ringarna en hel del.

Bild på en kontroll X-ring samt en som legat i Kedjerengöring. Kontroll till höger.
IMG_3505.JPG

Slutsats:
Jag kommer i framtiden att använda Lampolja (från Biltema) för att rengöra min kedja.
Vilket medel och huruvida man ens vill tvätta kedja, får varje person själv bestämma :)
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant, vilket jobb du har lagt ned! Och dessutom har du gått vetenskapligt tillväga.

Märkligt att just kedjerengöringen som är avsedd för ändamålet hade så pass negativa egenskaper. Använder oftast själv biltemas lampolja (vilket jag kommer fortsätta att göra), men emellanåt även Motuls kedjerengöring för att få det extra rent. Hade varit intressant att se om det var någon skillnad på olika märken av kedjerengöring.

Tack för att du gjort detta och delar med dig av resultatet!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kul test!
Har aldrig använt annat än lampolja. Det visade sig att man gjort rätt då. Det har ju gjorts en massa tester på kedjesmörja också och det verkar ju som att vanlig växellådsolja är det som gäller där.

Använder alltid det hemma men brukar ha en liten sprayburk med OKQ8:s klet-spray med på resa.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kör alltid på lampolja eller wd-40 på en trasa och gör rent kedja med. Ganska ofta, Smörjer gör jag rikligt med Motuls kedjespray inför vinterförvaringen. Eventuellt nån gång däremellan om hojen blir stående utomhus lite längre.

tycker det är lite roande med de som lägger ut bilder på sina trasiga o-ringar osv och menar på att de gör minsann rent kedjan med tandborste 10ggr per år och smörjer efter varje tur typ.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Rengör aldrig. Torkar ordentligt med trasa när jag smörjer, dock. Får väl bort en del skit den vägen...
 

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Intressant, vilket jobb du har lagt ned! Och dessutom har du gått vetenskapligt tillväga.

Märkligt att just kedjerengöringen som är avsedd för ändamålet hade så pass negativa egenskaper. Använder oftast själv biltemas lampolja (vilket jag kommer fortsätta att göra), men emellanåt även Motuls kedjerengöring för att få det extra rent. Hade varit intressant att se om det var någon skillnad på olika märken av kedjerengöring.

Tack för att du gjort detta och delar med dig av resultatet!
Tack!
Kedjerengöringen från Biltema var avsedd för cykelkedjor, så säkert effektiv på att få bort smuts men inte så anpassad för O-ringskedjor.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Tvättar kedjan med högtryckstvätt. Kör grushoj så drivpaketet håller inte så länge iallafall, typ 2000mil.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tack!
Kedjerengöringen från Biltema var avsedd för cykelkedjor, så säkert effektiv på att få bort smuts men inte så anpassad för O-ringskedjor.
Aha, förklarar saken. Utan o-ringar att ta hänsyn till kan man ju köra på med värsta sortens avfettning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för arbetet du lagt ner, mycket intressant tråd!

Jag körde på med diesel då och då, undrar hur skadligt det är? Och vanlig matolja?
 

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Tack för arbetet du lagt ner, mycket intressant tråd!

Jag körde på med diesel då och då, undrar hur skadligt det är? Och vanlig matolja?

Tanken var att även testa Diesel, som jag trodde jag hade hemma, men så var inte fallet.
Kanske gör en uppföljning nån gång och då ska jag ta med Diesel.
Matolja kan vara intressant, men hur bra är den på att rengöra?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Jakob V

Medlem
Gick med
6 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900 -20
Det var denna videon som inspirerade mig en del till att göra testet.
Problemet är att de medlen han testar är svåra att få tag på i Sverige och "branded" kedjerengöring kostar en del, jämfört med tex lampolja!
Dessutom var detta testet inget test för att se hur bra rengörande effekt ett medel har. Det visar endast hur ofarligt det är för O-ringar.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Många gör för stor grej av detta tycker jag. Har aldrig tvättat en kedja, men däremot smörjer jag kedjan regelbundet och rikligt. Det räcker för att den ska hålla flera tusen mil.


Men ett intressant test ändå :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top