Tesla Model S Plaid vs. Suzuki Hayabusa vs. Kawasaki ZX-14R

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Teslorna har ju hittills haft väldigt bra tider på 0-100 men sen planat ut. Plaiden kör tydligen stenhårt hela vägen till toppfart på runt 320 blås... 100-200 på 4 sekunder är ganska okej...
247km i sluthastighet på strippen är också "ganska okej"... :)

  • 0–60 mph: 2.01 seconds
  • 0–100 km/h: 2.11 seconds
  • 0–100 mph: 4:19 seconds
  • 0–130 mph: 6.99 seconds
  • 0–150 mph: 9.17 seconds
  • 100–150 mph: 4.69 seconds
  • 100–200 km/h: 4.02 seconds
  • 1/8 Miles 6:01 at 120.22mph
  • 1/4 Miles 9.248 at 151.83 mph.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Priset har väl aldrig kunnat gå att jämföra i bil vs. mc uppgörelser. Bilen är ju alltid dyrare. Så även vid detta tillfälle.

Tesla Plaiden är dock väldigt billig för den prestandan den har.
Plaid går ju att få för 1,3 mille. För samma peng får du en Cayenne, Range Rover, Audi A8, MB S400 och så vidare. Alla bilar som inte är i närheten av samma prestanda.

Däremot är det ett generationsskifte där bilar numera är snabbare än hojar. Det började väl med att en vanlig 911 kunde börja sätta 0-100 km/h tider på 3 sekunder. Sen kom Teslorna....
Fast å andra sidan fick vi äventyrshojar som har mera hästar än de värsta R-hojarna hade för 20 år sen.
Nä, inte alltid. Tycker priset är en viktig detalj.
Ett privatflygare spöar ju garanterat en Tesla S på sträckan flygplats Stockholm till flygplats Visby tex.
Ända till Tesla ägaren bokar ett Fraktflyg för samma resa. o.s.v.
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Lite kul i somras när jag körde/åkte elbil genom Danmark och Tyskland till Bordershop. Elbilen klarade sig med ström dit men när vi skulle ladda så var tankstationerna upptagna. Fan, vad man blev nervös när man hade 11% kvar. Fick köra ytterligare några mil till innan vi hittade en laddstation men så klart var de upptagna de också. Fick vänta på ledig station och sen tog det ytterligare 45 minuter att nå 80%. Fattar inte hur folk orkar sitta i en elbil med all den väntetid.
Jovisst finns det bilar med bättre batterikapacitet men de kostar därefter, inte alla ha råd med de dyrare varianterna. Personligen kör jag fossilt ett tag till , tills det här med elbil byggs ut bättre samt lägre priser. Jag som brukar köpa mina bilar utan månadskostnad har inte lust att ligga ute med 4000-6000 kr varje månad för att jag ska kunna köpa mig en ordentlig elbil. Man kör ju hoj också :)

Jaja, jag fick iallafall hem spriten till slut!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Haft gasbil, VW Passat, i jobbet. Bra gaskompresssor nära jobbet på Hisings Backa. Inga köer och inga problem nå Sthlm, Hägerstens kontoret.
Men gaskompressorn i Skärholmen nära hotellet var det sämre tryck i.
Men intressanta samtal med taxiförare, också med VW Passat, i väntan på sin tur. Aldrig köpa en VW....
Så Skärholmen gasen räckte bara till Jönköping där det var en avstickare på några km TR för fylla gas.
Jag lessnade och tankade bensin så jag klarade mig till Göteborg i macken vid avfart Gränna.

Så med erfarenhet av gasbil så har elbil alltid framstått som ett (mp) skämt för mig.

När jag besökte Roskildefestivalen i början på 1990-talet fanns ett Miljötält. Det var häftigt för en svensk att se att det var mer mijövänligt åka bil än tåg i Danmark pga kolkraftverkens låga verkningsgrad.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nä, inte alltid. Tycker priset är en viktig detalj.
Ett privatflygare spöar ju garanterat en Tesla S på sträckan flygplats Stockholm till flygplats Visby tex.
Ända till Tesla ägaren bokar ett Fraktflyg för samma resa. o.s.v.
Jag tycker de flesta bil vs. bil videos är intressanta, även om priset skiljer.
Sen kan jag hålla med dig om att en Hayabusa mot en folkracebil är ju ungefär samma sak gällande prisklass och hojen lär väl vinna (hoppas jag) :tungan
Sen om du vill jämföra flygplan som flyger över vatten mot bilar som inte kan det är ju upp till dig och ganska löjligt enligt mig.
Du vet att Top Gear jämförelserna är skriptade och allt kontrollerat till sista minuten..?

Teslan är snabb. Förvisso inte snabbast, men den spöar ju det mesta i originalväg nedanför Hypercar territoriet. Men visst sätter man en sänkt turbohoj med långsving i andra körfältet vid rödljusen så blir resultatet annorlunda.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag vet inte vad Tesla Plain har för effekt, men bilar med 4-hjulsdrift och launch control har en fysisk fördel direkt vid starten mot hojar.
Jag gissar att den special Teslan är en ganska begränsad upplaga.
Men jag har sett standardhojar köra under 9s på strippen (zzr1400 etc).
Race-replikor är inte mest effektiva vid 0-100 pga av framhjulslyft respektive bakhulsspinn, men kommer snabbare när de fått upp farten över 100.
Teslan är givetvis fullständigt imponerande, men det skall normalt 1000+ hästars bilar för att ha en chans mot hojar.
1000hk bilar är dyra. ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet inte vad Tesla Plain har för effekt, men bilar med 4-hjulsdrift och launch control har en fysisk fördel direkt vid starten mot hojar.
Jag gissar att den special Teslan är en ganska begränsad upplaga.
Men jag har sett standardhojar köra under 9s på strippen (zzr1400 etc).
Race-replikor är inte mest effektiva vid 0-100 pga av framhjulslyft respektive bakhulsspinn, men kommer snabbare när de fått upp farten över 100.
Teslan är givetvis fullständigt imponerande, men det skall normalt 1000+ hästars bilar för att ha en chans mot hojar.
1000hk bilar är dyra. ?
1020 hästar
Ingen begränsad upplaga, förutom att de inte hinner tillverka så många som folk vill köpa.
Bara surfa in på: https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
och klicka i Plaid och sen beställa.

Och tro nu inte att jag är någon Tesla Fanboy här. Jag ogillar bilen och är inte det minsta överens med design, funktionalitet eller det mesta med deras bilar.
Men jag är imponerad över att de har tagit ett så stort kliv när det gäller prestanda till folket. Det är ett generationsskifte.
Skulle jag vilja ha en Plaid, ja, men jag skulle lika gärna vilja ha en Ferrari, Lamborghini, AMG GT eller annan prestanda vagn, men ännu hellre skulle jag vilja ha garaget fyllt med hojar av olika slag.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ett generationsskifte.
Mja, konsumptionshysteri är väl en rätt gammalt företeelse. Hur intressant är det att betala för ett fordon med 1000 hästar när den är hastighetsbegränsad till 180.

Citat: "The European Commission in late March approved a rule to make Intelligent Speed Assistance (ISA) mandatory for all newly manufactured light vehicles starting in 2022. "
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
1020 hästar
Ingen begränsad upplaga, förutom att de inte hinner tillverka så många som folk vill köpa.
Bara surfa in på: https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
och klicka i Plaid och sen beställa.

Och tro nu inte att jag är någon Tesla Fanboy här. Jag ogillar bilen och är inte det minsta överens med design, funktionalitet eller det mesta med deras bilar.
Men jag är imponerad över att de har tagit ett så stort kliv när det gäller prestanda till folket. Det är ett generationsskifte.
Skulle jag vilja ha en Plaid, ja, men jag skulle lika gärna vilja ha en Ferrari, Lamborghini, AMG GT eller annan prestanda vagn, men ännu hellre skulle jag vilja ha garaget fyllt med hojar av olika slag.
Min poäng är att sådana jämförelser haltar.
Det är piece of cake att bygga en vanlig hoj med en aning längre hjulbas, och ge den typ 300hk så ”vinner” hojen återigen mot bilen.
Eller bÖrja tillåta värstingen Kawa H2R i trafik?
Mot Kawan behövs det 1350+ hk bil för att vinna strippen…
Eller varför inte göra en navstyrd hoj med en viss framhjulsdrift, så att man undviker hjulresning?

Nä om argumentet för folk är att jämföra om det dyker upp en udda modell, ekonomiskt otillgänglig för allmänheten, så är det bara larvigt.
Både biltillverkare och hojtillverkare kan göra snabba varianter för kvartsmilen, men det kommer med ett pris.
I vardagliga situationer så är fysiken klart till hojens fördel, för att inte tala om den ekonomiska fördelen… ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min poäng är att sådana jämförelser haltar.
Det är piece of cake att bygga en vanlig hoj med en aning längre hjulbas, och ge den typ 300hk så ”vinner” hojen återigen mot bilen.
Eller bÖrja tillåta värstingen Kawa H2R i trafik?
Mot Kawan behövs det 1350+ hk bil för att vinna strippen…
Eller varför inte göra en navstyrd hoj med en viss framhjulsdrift, så att man undviker hjulresning?

Nä om argumentet för folk är att jämföra om det dyker upp en udda modell, ekonomiskt otillgänglig för allmänheten, så är det bara larvigt.
Både biltillverkare och hojtillverkare kan göra snabba varianter för kvartsmilen, men det kommer med ett pris.
I vardagliga situationer så är fysiken klart till hojens fördel, för att inte tala om den ekonomiska fördelen… ?
Men om man skall jämföra det vissa här verkar vilja så är det en mc vs. bil som kostar det samma, har samma antal hästar, väger det samma och troligtvis har samma antal hjul.

Grejen här är väl snarare att jämföra antigen det du möter vid rödljusen eller originalfordon som man kan möta ute i trafiken.
Hur många Plaid finns det ute i trafiken...Ingen aning, men det kommer nog att finnas ganska många.
Kollar man på förra toppmodellen Model S P100 Ludicrous så finns det 142 st av den "vanliga" modellen och 202 av Performance modellen.
Det är 344 st sålda i Sverige.
Det är inte ovanligt.

Priset är inte heller så farligt som du vill få det till. En vanlig Porsche 911 kostar ungefär samma.
Ouppnårbar för allmänheten, ja. Men allmänheten köper inte Porsche heller och ändå säljer de bra.
Jag kommer aldrig ha råd med en ny Plaid, men jag har inte råd med en ny Porsche heller.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mja, konsumptionshysteri är väl en rätt gammalt företeelse. Hur intressant är det att betala för ett fordon med 1000 hästar när den är hastighetsbegränsad till 180.

Citat: "The European Commission in late March approved a rule to make Intelligent Speed Assistance (ISA) mandatory for all newly manufactured light vehicles starting in 2022. "
R-hojarna går ett grymt öde till mötes.
Man behöver ju bara 1 växel på dem framöver.
Fast de kanske bli billigare när man tar bort de andra 5 växlarna och gör konstruktionen enklare :unsure:
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Lite kul i somras när jag körde/åkte elbil genom Danmark och Tyskland till Bordershop. Elbilen klarade sig med ström dit men när vi skulle ladda så var tankstationerna upptagna. Fan, vad man blev nervös när man hade 11% kvar. Fick köra ytterligare några mil till innan vi hittade en laddstation men så klart var de upptagna de också. Fick vänta på ledig station och sen tog det ytterligare 45 minuter att nå 80%. Fattar inte hur folk orkar sitta i en elbil med all den väntetid.
Jovisst finns det bilar med bättre batterikapacitet men de kostar därefter, inte alla ha råd med de dyrare varianterna. Personligen kör jag fossilt ett tag till , tills det här med elbil byggs ut bättre samt lägre priser. Jag som brukar köpa mina bilar utan månadskostnad har inte lust att ligga ute med 4000-6000 kr varje månad för att jag ska kunna köpa mig en ordentlig elbil. Man kör ju hoj också :)

Jaja, jag fick iallafall hem spriten till slut!

En reflektion:

Det går fort på elbilsfronten. Finns bilmodeller med räckvidd mellan 30-40 mil (ja, under optimala förhållanden vill säga) och där snabbladdning för att klämma ytterligare hälften av den sträckan inte behöver ta längre tid än en paus för burgare.

Kostnaden kan i sin tur justeras nedåt. Passar man på när det ska kampanjas (och det bör man), har t ex VW ID3, Renault Zoe, Opel Corsa-e och Peugeot e-208 gått att få tag på för en i sammanhanget låg månadskostnad det senaste året. För att inte tala om MG med deras snorbilliga ZS och högaktuella Marvel. Och sedan har vi förstås Kia och Hyundai.

Mindre bil för pengarna jämfört med ICE i samma prisklass hör fortfarande elbilen till. Utbyggnaden av laddnätverk (eller snarare avsaknaden av ett fullt ut fungerande sådant), är också en realitet. Däremot behöver elbil inte längre vara synonymt med Tesla eller tio år föråldrade Leaf/Zoe med en räckvidd på i bästa fall 10 mil. Jag tycker personligen det är en väldigt intressant utveckling även om hjärtat alltid brinner för doften av bensin med tillhörande högljudda motorer.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
En annan bra dragstrip video med standard hojar.
notera att detta var några år sedan, med lite lite lägre effekt än idag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En annan bra dragstrip video med standard hojar.
notera att detta var några år sedan, med lite lite lägre effekt än idag.
Vill inte förstöra illusionen här men...
En Suzuki Hayabusa 2012 hade ju 197,5 hästar medans en Hayabusa 2021 har 187 hästar... :unsure:
En ZZR1400 2012 hade 200 hästar och en 2021 hade fortfarande 200 hästar.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vill inte förstöra illusionen här men...
En Suzuki Hayabusa 2012 hade ju 197,5 hästar medans en Hayabusa 2021 har 187 hästar... :unsure:
En ZZR1400 2012 hade 200 hästar och en 2021 hade fortfarande 200 hästar.
Tja, lite lägre effekt skrev jag ?
 

Bifogat

  • FE00DCD5-06D3-4F24-A6D8-371C4016D0F7.png
    FE00DCD5-06D3-4F24-A6D8-371C4016D0F7.png
    1.6 MB · Visningar: 13
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top