Tesla Model S Plaid vs. Suzuki Hayabusa vs. Kawasaki ZX-14R

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
0-100 är det nog kört för de allra flesta. Lightning LS-218 har nog en god chans.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den där Teslan som kostar 1,2 miljoner blir frånkörd av min tjejhoj som jag hade ute på blocket för 20,000 för sju år sedan - men som jag lyckligtvis behöll (trots då ap-tom plånbok). :whip

Den som kom från Sundsvalls-trakten och köpte turbo-krökarna råkar inte finnas här på sporthoj? 8.60-ish med både lustgas och senare (jämra anti-NOS svemo) turbo.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den där Teslan som kostar 1,2 miljoner blir frånkörd av min tjejhoj som jag hade ute på blocket för 20,000 för sju år sedan - men som jag lyckligtvis behöll (trots då ap-tom plånbok). :whip

Den som kom från Sundsvalls-trakten och köpte turbo-krökarna råkar inte finnas här på sporthoj? 8.60-ish med både lustgas och senare (jämra anti-NOS svemo) turbo.
Fast finns det någon originalhoj nuförtiden som slår teslan vid rödljusen (0-402m eller 0-1km för den delen)?

Spolar man tillbaka 10 år i tiden och man hade skrattat åt en familjebil som är snabbare än alla hojar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Familjebil med tusen hästar, någon man släpper ut sin tonåring med dagen efter sitt körkort? Går den att ställa in i fem familjelägen, 1) tonåring, 2) brudragg, 3) dagisskjuts, 4) BödaSandMedHusvagn 5) pensionär? Enligt mig skulle det vara en effektbegränsning i lägena 1-4 på 100 kW och mata fullt på 5'an.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
tesla har väl inga växlar? Mtp det borde väl hojen ha quickshift åtminstone? Eller har busan det?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det roliga är ju att det till nyss hette att hojar alltid är snabbare än bilar. Och att elbilar är slöa saker.

Tänk er en Plaid-hoj nu som vänder upp och ned på allt vi trodde oss veta om snabba hojar…

Det kanske inte är så illa att släppa taget om bensinmotorn ändå. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Familjebil med tusen hästar, någon man släpper ut sin tonåring med dagen efter sitt körkort? Går den att ställa in i fem familjelägen, 1) tonåring, 2) brudragg, 3) dagisskjuts, 4) BödaSandMedHusvagn 5) pensionär? Enligt mig skulle det vara en effektbegränsning i lägena 1-4 på 100 kW och mata fullt på 5'an.
Det är ju en viss process att få till Plaid mode på den, men kostnaden för försäkring på de starkaste Teslorna tyder ju på att alla inte kan hantera den... Fast kostnaden för reservdelar kan ju spela in också.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det kanske inte är så illa att släppa taget om bensinmotorn ändå. :)
Jo, det är det....
En Plaid hoj för 500 000 eller 1 cbr900rr -92, 1 YZF-R1 -98, 1 MV Agusta Brutale 910 -07, 1 Africa Twin -98, 1 GSX-R1000 -05, 1 SuperDuke 1290R -15 och sen lägger man resterande 250 000 på bensin till alla hojarna :yoparty
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Räknar du om det så tror jag snarare att en Plaid-hoj hamnar i häradet 200’ och kör skiten ur superhojarna för en halv mille.

Skall vi säga att det dröjer fem år? Slår vad om en öl. :)

I nästa nummer av Motorrad är för första gången elhojar med i Alpenmasters. Första generationens elhojar som bedöms på samma villkor. Än så länge tror jag att de är motsvarigheterna till elkonverterade Renault Kangoo 2004 men inom fem år regerar de. Sanna mina ord.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Räknar du om det så tror jag snarare att en Plaid-hoj hamnar i häradet 200’ och kör skiten ur superhojarna för en halv mille.

Skall vi säga att det dröjer fem år? Slår vad om en öl. :)

I nästa nummer av Motorrad är för första gången elhojar med i Alpenmasters. Första generationens elhojar som bedöms på samma villkor. Än så länge tror jag att de är motsvarigheterna till elkonverterade Renault Kangoo 2004 men inom fem år regerar de. Sanna mina ord.
5 år innan man kan köpa en elhoj för 200 ksek med samma eller bättre acceleration 0-100 som en plaid? Jag är på det vadet. Påminn mig.

Jag hoppas du har rätt men tror du har fel. Ser själv fram mot en nice elsupersport för vettiga pengar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det roliga är ju att det till nyss hette att hojar alltid är snabbare än bilar. Och att elbilar är slöa saker.

Tänk er en Plaid-hoj nu som vänder upp och ned på allt vi trodde oss veta om snabba hojar…

Det kanske inte är så illa att släppa taget om bensinmotorn ändå. :)
Är inte de flesta hojar begränsade av tyngdlagen från 0-100 km/h? Dvs, det går inte att åka fortare för det leder bara till wheelie? Dvs, förutsatt normal hjulbas/sittposition, inga wheeliebars etc
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
5 år innan man kan köpa en elhoj för 200 ksek med samma eller bättre acceleration 0-100 som en plaid? Jag är på det vadet. Påminn mig.

Jag hoppas du har rätt men tror du har fel. Ser själv fram mot en nice elsupersport för vettiga pengar.
jag tror att den gode Brooklyn menade att hojen har snabbare acceleration rakt fram än fossilhojar, och inte snabbare acceleration än teslas snabbaste elbil. Åtminstone kan man tro det av formuleringen ”kör skiten ur _hojarna_ för en halv miljon”….

DET tror jag på, däremot tror jag inte en sådan hoj blir snabbare än de snabbaste elbilarna (som ju är de snabbaste bilarna rakt fram).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tänker att elbilsutvecklingen de senaste 5 åren har flyttat målstolparna för vad vi tidigare trott vara fysiskt möjligt.

Samma utveckling kommer även på hojsidan även om det dröjer lite längre då konkurrensen ännu inte är ”lyckas eller dö” som det är i bilbranschen just nu.

Då skall vi också ta hänsyn till att världen pga pandemin nästan stått still i två år…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
5 år innan man kan köpa en elhoj för 200 ksek med samma eller bättre acceleration 0-100 som en plaid? Jag är på det vadet. Påminn mig.

Jag hoppas du har rätt men tror du har fel. Ser själv fram mot en nice elsupersport för vettiga pengar.

Jajjemen, skall bli kul att ta en öl med dig oavsett vem som vinner vadet. :)
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Den där Teslan som kostar 1,2 miljoner blir frånkörd av min tjejhoj som jag hade ute på blocket för 20,000 för sju år sedan - men som jag lyckligtvis behöll (trots då ap-tom plånbok). :whip
Imponerande. Hade du lagt lagt den ute för 10 000 hade det varit ännu mer imponerande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är inte de flesta hojar begränsade av tyngdlagen från 0-100 km/h? Dvs, det går inte att åka fortare för det leder bara till wheelie? Dvs, förutsatt normal hjulbas/sittposition, inga wheeliebars etc

Det förutsätter normal tyngdpunkt med tanken 60cm över backen och centrum av motor/växellåda kanske 35 cm över marken.

En elhoj kan konstrueras med mycket lägre tyngdpunkt vilket då ger andra fysiska förutsättningar kombinerat med mycket snabbare antispinn, gyron osv. Men föraren skall ju med förstås.

En spännande utveckling som jag ser det är 2wd på äventyrshojar… en liten borstlös navmotor på typ 10hk väger inte många hekto men hjälper till magiskt på lösare underlag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top