Terrordåd i Oslo?

Det mest troliga här är ju också att det är en extremmuslimsk grupp bakom, eftersom det krävs en del logistik bakom.

Virrpannan i Stockholm lyckades ju inte så bra och hade ju betydligt mindre sprängmedel, den/dom som ligger bakom här har ju uppenbarligen lyckat dra ihop en avsevärd mängd sprängmedel och lyckats bränna av det.

Men även om terror attentatet utförs i en religions namn betyder det inte att alla utövare av den religionen är skyldiga, din granne/taxichaffis/kebabkarvare/läkare som är muslim har ingen kollektiv skuld i det här.

Fatwa

Nu är jag inte hatisk mot muslimer.

MEN muslimer fördömmer inte alla terrorister.

Hade det inte funnits en hög med Mullor med Fathwor så hade många västerlänningar levt idag.

PS:
Känner själv "snälla" muslimer så vet att det inte gäller alla,
men dom farliga jävlarna, det är dom som räknas när det gäller terrorism, oavsett om dom är katoliker, protestanter, judar, muslimer eller hinduer

Detta har inget med fatwor att göra utan att folk helt enkelt följer idioter, finns ingen fatwa som har en grund i islam som tillåter denna sorts handling. Visst finns det folk som gör en massa fatwor men dessa människors fatwors betyder inget eller lika mkt som min åsikt om något. Fatwor kommer endast från lärda människor och dessa handlingar som terror kommer inte från dem lärda.

Att ge sig på en regeringsbyggnad kan jag förstå eftersom det är "fienden", men ett socialdemokratiskt ungdomsläger? :va

Att ge sig på en regeringsbyggnad kan jag förstå eftersom det är "fienden", men ett socialdemokratiskt ungdomsläger? :va

Alla religiöst rubbade människor har som slogan:

"Är du inte med oss, då är du emot oss" (George W Bush när han drog ut i religionskrig)

Terror slår där man skapar mest fruktan, därför riktas den även mot barn

Alla religiöst rubbade människor har som slogan:

"Är du inte med oss, då är du emot oss" (George W Bush när han drog ut i religionskrig)

Terror slår där man skapar mest fruktan, därför riktas den även mot barn

Jag tror iofs de skjuter sig själv i foten eftersom det kommer att leda till en jakt på terrorgrupper fullt i klass med vad som hände efter 9/11. De borde (?) ha lärt sig att de som drabbats inte blir rädda utan förbannade.

Vet inte om ni har hört men "polismannen" som är arresterad var Norsk (etnisk norsk).

Jag är muslim, vad har muslimer med terror att göra? Muslimer fördömmer ALLA terrorister. Bara för att några människor från någon grotta, säger sig kalla till islam och säger sig utför dessa handlingar för Islams skull så betyder inte detta att det är islam...

SÅ SANT!!
Jag är såå trött på att alla skriker islam så fort det sker ett terrordåd någonstans i väst. När ska folk fatta att islam är fredens, förlåtelsens och kärlekens religion!!! :mad: :huvet

Last edited:
Detta har inget med fatwor att göra utan att folk helt enkelt följer idioter, finns ingen fatwa som har en grund i islam som tillåter denna sorts handling. Visst finns det folk som gör en massa fatwor men dessa människors fatwors betyder inget eller lika mkt som min åsikt om något. Fatwor kommer endast från lärda människor och dessa handlingar som terror kommer inte från dem lärda.

Mja men det är ju lite att spotta ord.

Om någon blir mulla är det skitsamma om personen är lärd eller inte, hans ord följs.

Sen är det även okej att ljuga och döda otrogna ( kristna ) men det glömde du ;)

Själv är jag lärd av en muslimsk ledare som kom till skolan, så jag litar på hans ord mer än aftonbladet :)

Ja tycker vi måste göra nåt åt muslimer/terrorister

Dom flästa terro dåd utförs ju av muslimer,har inget i mot muslimer

Gå klart högstadiet iaf innan du hejvilt börjar spekulera i komplexa social-ekonomiska, religiösa och historiska konflikter.

Norge är ett NATO-land och har varit/är involverade i väpnade konflikter i andra länder. Varför är man förvånad över att det sker hemska/tragiska händelser på hemmaplan med uppenbar länk till dessa utrikespolitiska ställningstaganden? Blev krig helt plötsligt jobbigt nu? Det är helt sanslöst vilken moralpanik som utbryter när den västerländska samhällssynen, att alla mår så bra och alla har det så bra, brister. Världen är skit, vi lever på andras bekostnad och vi genomsyras av cyniska doktriner oavsett om man vill tillämpa det på religion, politik eller ekonomi.

Jag tror iofs de skjuter sig själv i foten eftersom det kommer att leda till en jakt på terrorgrupper fullt i klass med vad som hände efter 9/11. De borde (?) ha lärt sig att de som drabbats inte blir rädda utan förbannade.

Det tror alla utom dom som utför terrordåden.

Det skulle inte förvåna mig om det här leder till en massa svårigheter för muslimer i Europa, Minaret-förbud, Moske-förbud, Slöjförbud osv...

Inte för att jag skulle ha något emot förbud mot religiöst påtvingade saker som förhindrar en modern upplyst livsstil, slöjor hör inte hemma någonstans på 2000 talet.

Det tror alla utom dom som utför terrordåden.

Det skulle inte förvåna mig om det här leder till en massa svårigheter för muslimer i Europa, Minaret-förbud, Moske-förbud, Slöjförbud osv...

Inte för att jag skulle ha något emot förbud mot religiöst påtvingade saker som förhindrar en modern upplyst livsstil, slöjor hör inte hemma någonstans på 2000 talet.

Den gripne från ön är norrman. Källa: svt text sid 136.

polisen har just bekräftat att dom har hittat odetonerade bomber på ön!

Verkar ju inte vara nån som vet ett skit.

Kan det verkligen vara nåt annat än islamister? Måste vara politiskt av nån vettvilling i så fall. Bomben måste ju ha varit enormt stor och man kan ju tänka sig att det inte är helt lätt att arrangera nåt sånt på egen hand.

Fruktansvärt i varje fall.

Verkar ju inte vara nån som vet ett skit.

Kan det verkligen vara nåt annat än islamister? Måste vara politiskt av nån vettvilling i så fall. Bomben måste ju ha varit enormt stor och man kan ju tänka sig att det inte är helt lätt att arrangera nåt sånt på egen hand.

Fruktansvärt i varje fall.

Det tar nog några dygn att gå igenom all information och sålla bort såna som tar på sig allt som händer.

Sen är det inte säkert att vi får veta hela sanningen ens efteråt, det finns många anledningar till att mörka sanningen en sån här gång, dock tror jag inte att norska media kommer att bete sig som dom svenska.

Islamofoberna vädrar morgonluft trots att ingen vet något ännu. Att åka båt ut till en ö för att specifikt döda socialdemokratiska ungdomar låter mer högerextremt än religiöst i mina öron.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park