Terrordåd i Oslo?

Snarret

Guest
De sa precis på nyheterna (4an) att någon grupp som jag inte uppfattade namnet på tagit på sig dåden, och hänvisade det till Norges inblandning i Afghanistan... Typ.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De sa precis på nyheterna (4an) att någon grupp som jag inte uppfattade namnet på tagit på sig dåden, och hänvisade det till Norges inblandning i Afghanistan... Typ.

Det gör dom IOFS ofta även när dom inte ligger bakom också, dom tar åt sig "äran" av att ha dödat otrogna hundar.

Men visst tror jag att det är långa skägg bakom den här gången också.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det gör dom IOFS ofta även när dom inte ligger bakom också, dom tar åt sig "äran" av att ha dödat otrogna hundar.

Men visst tror jag att det är långa skägg bakom den här gången också.

I den franska tvserien om Carlos Schakalen, så försöker Carlos ta på sig en misslyckad sprängning av ett libyskt flygplan, men en annan terrororganisation har redan tagit på sig det :D
 

jetson

Guest
http://www.dn.se/nyheter/varlden/skottlossning-pa-politiskt-lager-i-norge

Mannen ska ha identifierat sig som polis och sagt att han kommit för en rutinkontroll kopplad till explosionen i Oslo.

– Det kom en silvergrå varubil. I den satt en polis iförd uniform och skottsäker väst. Han kom ut ur bilen, visade legitimation och sade att han var utsänd för att kolla säkerheten, att det var ren rutin i samband med terroattacken, säger Simen Brenden Mortensen som stod vakt på fastlandet.

Mannen fördes sedan med båt till Utöya.

– Det gick några minuter, sedan hörde vi skottlossning.

Mannen var, enligt vakten, beväpnad med pistol och ett gevär med kikarsikte.

Han ska kort efter att ha ankommit till ön ha öppnat eld mot ungdomarna som samlats för AUF:s (Norges motsvarighet till SSU) årliga sommarläger.

Uppgifter gör bland annat gällande att mannen ska ha vinkat till sig några ungdomar och sedan skjutit ner dem.

Det är oklart hur omfattande personskadorna är, men ögonvittnen pratar om 25–30 döda.

– Det är det värsta jag har sett i hela mitt liv. Det ligger vad som ser ut som döda personer längs stränderna. Scenen är densamma på andra ställen av ön. Flera har simmat över till en annan ö där de sitter samlade, säger frilansfotografen Vegard M. Aas till VG.

Polisen är övertygad om att skottlossningen och explosionen i Oslo hör ihop.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I den franska tvserien om Carlos Schakalen, så försöker Carlos ta på sig en misslyckad sprängning av ett libyskt flygplan, men en annan terrororganisation har redan tagit på sig det :D

Det är inte ovanligt att flera grupper försöker ta på sig en sån här grej, men det brukar snart utkristalliseras vem som ligger bakom.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Ali Esbati var på Utöya enl Fejan:

Jag har varit i skottdramat på Utøya. Min telefon är död då jag hoppade i vattnet när
gärningsmannen närmade sig. Jag är oskadd och befinner mig på ett
uppsamlingshotell nu. Många är skadade, eventuellt också döda.
Men gärningsmannen - en ljushårig man utklädd till polis eller väktare - ska vara tagen nu.
Kan alltså INTE nås per telefon.
Kan snälla nån som har min mammas telnr ringa henne och säga att jag mår bra.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Obehagligt och sorgligt med så många unga liv släckta. Tänker på deras föräldrar, familj och vänner.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Tycker de är förjävligt de som hänt,lider med våran granne norge.
hoppas inte döds siffran stiger enu mer

De är ganska läskigt när de är så nära os,de kunde lika hjärna hänt sverige
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker de är förjävligt de som hänt,lider med våran granne norge.
hoppas inte döds siffran stiger enu mer

De är ganska läskigt när de är så nära os,de kunde lika hjärna hänt sverige

Grejjen med terror är att vi får aldrig bli rädda.

Blir vi rädda vinner dom.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag är muslim, vad har muslimer med terror att göra? Muslimer fördömmer ALLA terrorister. Bara för att några människor från någon grotta, säger sig kalla till islam och säger sig utför dessa handlingar för Islams skull så betyder inte detta att det är islam...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är muslim, vad har muslimer med terror att göra? Muslimer fördömmer ALLA terrorister. Bara för att några människor från någon grotta, säger sig kalla till islam och säger sig utför dessa handlingar för Islams skull så betyder inte detta att det är islam...

Nu är jag inte hatisk mot muslimer.

MEN muslimer fördömmer inte alla terrorister.

Hade det inte funnits en hög med Mullor med Fathwor så hade många västerlänningar levt idag.

PS:
Känner själv "snälla" muslimer så vet att det inte gäller alla,
men dom farliga jävlarna, det är dom som räknas när det gäller terrorism, oavsett om dom är katoliker, protestanter, judar, muslimer eller hinduer
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Om nu norsksnutarna har och har identifierat gärningsmannen (kanske också vid
liv(?)) så vet vi nog mer om vem som har gjort vad om några dagar.
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Rätt var det är så är det en nasse som fått nog av sossarna. Man bör nog invänta mer utförlig information innan man målar fan på väggen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är muslim, vad har muslimer med terror att göra? Muslimer fördömmer ALLA terrorister. Bara för att några människor från någon grotta, säger sig kalla till islam och säger sig utför dessa handlingar för Islams skull så betyder inte detta att det är islam...

Muslimer, kristna, andra troende etc. Det de delar är att de är dumma i huvudet på ett eller annat vis.
Sen råkar de bara vara så att säkerligen ALLA terrorister har någon form av religion i bakfickan och oavsett vilken så är det knappast en fördel.

Edit/ Finns det något som pekar på att det är en gärning utförd av en troende av något slag? Det kan ju vara vilket psykfall som helst som har gjort detta, men det låter ju långsökt...
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag är muslim, vad har muslimer med terror att göra? Muslimer fördömmer ALLA terrorister. Bara för att några människor från någon grotta, säger sig kalla till islam och säger sig utför dessa handlingar för Islams skull så betyder inte detta att det är islam...
Dom flästa terro dåd utförs ju av muslimer,har inget i mot muslimer
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top