Termostat ja eller nej R1 -05?

mja, inget klart svar

men notera att motorn går över 100grader utan problem, 116 är max lämpligt tror jag.

NEJ....

Men det är min högst personliga uppfattning då detta bara innebär att där finns en extra onödig sak som kan gå sönder. Fördelen är dock att motorn alltid når arbetstemp och man slipper tejpa.Bland toppåkarna finns där båda varianter så det är mest personlig smak som avgör.

Värme

Hmm intresant svar Jösse. Efter som R1:ans motor går varmt typ 95-115 graderen en varm sommardag. Efter som jag forskat i lite racehojjar så är det lite olika hur man gör.....

Så om det finns någon som testat om det får en positiv påverkan på genomströmningen i kylsystemet och sänker värmen så är jag glad för svar.

Jag sparade 5 grader på att tabort fläcktar och blanda i waterwetter (stavning?)
i kylvattnet.

Edit: Boris JR rätt som du säger. Kör du utan?

//SLAS

Last edited:
Jag kör inte R1 och i den mån jag kör så är det racer och där finns ingen termostat från början. Fast med tanke på hur varmt en R1 går original så lär där inte finnas några problem med att den inte skulle nå arbetstemp och därmed ser jag bara fördelar med demonterad termostat.

Jag körde 07:an med termostat. Vet dom som körde utan och hade problem med kylningen. Termostaten bromsar även vattenflödet utan någon strypning tar vattnet lättaste vägen genom kylaren och hinner inte kylas. Jag hade inte tempproblem ens när det var 38 grader varmt i frankrike

Ta inte bort den.

Det är som Steny säger. Den kommer att gå varmare.

Köp en kitkyl eller extrakyl.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck