Tenere 900?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Ryktas mer än någonsin om en kommande Tenere 900 då såklart med MT09/Tracer/Niken... motorn.
 

Bifogat

  • Untitled-design.png
    Untitled-design.png
    439.9 KB · Visningar: 45
Bra spanat! :tummenupp

Skulle nog helst se den med en två-cyl motor.
Mina önskemål:
21-tum fram
Quickshifter
20-22-literstank
Orginal värmehandtag som funkar
Farthållare (?)
Max 200 kg
 
Bra spanat! :tummenupp

Skulle nog helst se den med en två-cyl motor.
Mina önskemål:
21-tum fram
Quickshifter
20-22-literstank
Orginal värmehandtag som funkar
Farthållare (?)
Max 200 kg
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
 
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
R9an är väl inte långt bort, även om den inte är officiell ännu (?)

En ev. T9 kommer väl kanske 2024, om den kommer.. Screenshot_20220429_094423_com.android.chrome.jpg
 
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)
 
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)
För tung o dyr ja, priset lär ju hamna runt/minst 180 om man kikar hur T7 är prissatt mot mt07, modellen, om den kommer i produktion lär bli
mer som en ersättare t ill Super Tenere, som ju inte är Euro5, en mer offradanpassad Tracer...? ?

Men motorn torde räcka till?
 
Med tanke på vad Yamaha gjorde med R7 så lär den där heta R1 sen...
Tror du dom vågar gå ner till 115 ponnys och kalla den r1 , det tappar dom ju hela den lilla marknadsandelen på men går för den breda målgruppen men det känns som ett värre dödande av modellnamn än r7
 
Jag tror att en Tenere 900 kommer att bli för tung, för dyr, ha för dålig fjädring och för klen motor.
Bara en grov gissning från min sida... :)

Dom stora äventyrshojarna som finns i dag körs väl till 98,7% på asfalt ändå, med gigantiska korvlådor på sedan köpet, av 50+are som ställer sig upp när dom ska svänga in på ICA, så tung, dyr, dålig fjädring är ju inga argument för målgruppen.

Det är dom mellanstora som verkar åka jorden runt med ett tält bakpå.

Sen finns det ju entusiaster som åker dom små jorden runt också
 
Tror du dom vågar gå ner till 115 ponnys och kalla den r1 , det tappar dom ju hela den lilla marknadsandelen på men går för den breda målgruppen men det känns som ett värre dödande av modellnamn än r7
De kanske döper den till YZF-R1R och den nya generationen hojåkare jublar oh köper den i drivor och pratar hur bra den var.
De riktigt inbitna pratar dock lyriskt om vilken dödsmaskin den första snabbstyrda R1:an som fanns 1998 var. Så fort en 20 åring satte sig på den så ökade chansen för att han skulle omkomma till 99,8% innan han ens startat den. Så snabbstyrd och farlig var den första modellen. :fakta
 
Dom stora äventyrshojarna som finns i dag körs väl till 98,7% på asfalt ändå, med gigantiska korvlådor på sedan köpet, av 50+are som ställer sig upp när dom ska svänga in på ICA, så tung, dyr, dålig fjädring är ju inga argument för målgruppen.

Det är dom mellanstora som verkar åka jorden runt med ett tält bakpå.

Sen finns det ju entusiaster som åker dom små jorden runt också
;) Förarna som står upp vid Ica har hemorrojder och inte köpt till ergosadeln :):hihi på grus för mer tyngd på framdäcket och lättare att trycka på fotpinnen inåt i kurvor är en annan sak
 
;) Förarna som står upp vid Ica har hemorrojder och inte köpt till ergosadeln :):hihi på grus för mer tyngd på framdäcket och lättare att trycka på fotpinnen inåt i kurvor är en annan sak
Vadf.....jag är ju 50+ och har inte ergosadeln.... :va
Måste dra ner brallorna framför spegeln, kan det vara så att jag har.....hemo... :3freak
 
:) Blir tufft från start då motorn som är bas är trecylindrig ;) den motorn är faktiskt trevlig så det är inte dumt även om jag hellre sett att r9:an släpps
Jodå, motorn som sådan har fått bra kritik och låter riktigt snärtig, men jag tror som hannuse att den skulle bli både onödigt tung ochv dyr för en offroadhoj i den klassen. En twin har ett mer offroadanpassat temprament (åtm tror jag det) och slipper "bördan" av en cyl för mycket.

Trepipen vill jag däremot ha direkt i R9:an som klarar högre trimningsgrad och har jämnare gång (väl?) än en twin.
 
Hade cp3an i xsren och den är för ryckig och rapp på låga varv, inget man vill tugga runt på leriga stigar eller i grövre terräng med. På grus funkar den finfint men det gör väl alla motortyper


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Thriump tigers, 3,aär ju verkligen inget fel på så 3 cyl motor är nog ok.

Nej ändrar Yamaha hur cp3an levererar kraften så kan den säkert funka bra. Triumph och yamahas 3 cylindriga är inte i närheten av varandra överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nej ändrar Yamaha hur cp3an levererar kraften så kan den säkert funka bra. Triumph och yamahas 3 cylindriga är inte i närheten av varandra överhuvudtaget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har bara kört lilltigern och den är pigg som fasen riktigt vass på gasen o med detta väldigt lätt att styra bakändan med gas av gas pådrag. Tigern är mycket trevlig. Kan Yamaha likna tigern till 80% till att börja med så lär dom sälja bra.
 
Last edited:
Tigern är däremot nästan helt tom i botten och det är inte idealiskt offroad. På långa svepande grusvägar spelar det förstås ingen roll, då är tigerns motor underbar.
 
Tigern är däremot nästan helt tom i botten och det är inte idealiskt offroad. På långa svepande grusvägar spelar det förstås ingen roll, då är tigerns motor underbar.
Vilken Tiger menar du? 900 är betydligt bättre än de tidigare tack vare veven.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top