Telia suger getpung än en gång...

t-rex skrev:
Jag betalar fortfarande mitt fasta abbonemang, så visst har jag med Telia att göra.

Varför har du kvar Telia på abonnemanget?? Du verkar ju vilja spara småkronor, e ju några kronor billigare hos dom mindre bolagen :tungan

Last edited:
brinckis skrev:
:kocko

Om du läser vad jag skrivit och tänker efter innan du svarar. Det jag skriver är varket tolkningar/missuppfattningar osv. Det är så det fungerar.

Telia fungerar bäst och det har bara blivit sämre (ur servicesynpunkt) med fler aktörer på marknaden. Priset har blivit bättre men det har kostat. Eller vad tror du alla de som sagts upp från Telia gjorde innan? Rulla tummarna?

Nu försvarar jag inte att det skall vara så här, jag säger bara hur det är.

Passa dig med kockosmileyn, den passar dig illa och ger ett unket intryck av resten som man skriver.

Om din uppfattning är att Telia som monopol är en bättre lösning än en avreglerad marknad så är det väl så. Jag håller inte med. Men men.

Caba skrev:
... Du verkar ju vilja spara småkronor, ...

Nej.

Däremot ogillar jag monopol. Ger en så fadd eftersmak. Känns lite grann som polen '76.

Edit; Fascinerande med så många som tar Telia i försvar på ett närmast personligt plan! Marknadsekonomi, bra eller dåligt i er värld?

t-rex skrev:
Jag vrider inte in på något spår, jag håller mig till samma spår hela tiden, nämligen den felaktiga kommentaren om att PTS sätter käppar i hjulet för Telias fria prissättning.

Då får jag väl be att ta tillbaka det då! Men om Telia skulle sänka sina samtalspriser med tex 4 öre skulle det konkurrera ut flera mindre bolag som har som affärsidé att vara billigare än Telia. Därför får Telia inte sänka hur som helst. Och sist jag kollade var det PTS som håller på det där. Men jag är mänsklig. Har ofta fel. :wiggle

josefiine skrev:
Då får jag väl be att ta tillbaka det då! Men om Telia skulle sänka sina samtalspriser med tex 4 öre skulle det konkurrera ut flera mindre bolag som har som affärsidé att vara billigare än Telia. Därför får Telia inte sänka hur som helst. Och sist jag kollade var det PTS som håller på det där. Men jag är mänsklig. Har ofta fel. :wiggle

Nä, det stämmer i sak. Telia är dock inget offer för PTS onda nycker eller nåt, de har lagt grunden till PTS inställning alldeles själva.

Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag även har Telia som ADSL-leverantör, något som fungerar ypperligt, om än dyrt. Har haft det sedan '00 (väl?) och är för lat för att byta... :rodnar

t-rex skrev:
Passa dig med kockosmileyn, den passar dig illa och ger ett unket intryck av resten som man skriver.

Om din uppfattning är att Telia som monopol är en bättre lösning än en avreglerad marknad så är det väl så. Jag håller inte med. Men men.

kockosmileyn var en symbol för att du skulle förstå att du inte alls förstått vad jag sagt och menat. Du påstår något utan att veta vad jag har sagt. Tyvärr så är vi fortfarande där.

Det jag i de senaste inläggen talat om är att servicen blir och är sämre med fler aktörer på marknaden. Och vem är det som förlorar på detta, jo de kunder som valt att tjäna några kronor hos en annan operatör. Skall det vara såhär, nej. Men det är tyvärr såhär och kommer troligtvis alltid vara. För om fler företag skall dela på ansvaret av nätet så kommer bara beskyllningar, anklagelser skickas mellan företagen och inget kommer att bli gjort. Eftersom du nu så vitsigt svarade att Tele2 hade ansvaret för ledningen till sina kunder. Skall de då bygga upp ett eget nät eller de skall använda sig av det befintliga? Hur blir det när två kunder delar ledning? Hur fort tror du att denna kund kommer få sin telefon lagad? Tror du verkligen att servicetiderna kommer att hållas (under 24h) med fler aktörer på marknaden? Jag vet svaret om du vill veta.

Så ut servicesynpunkt så är det bäst att Telia är ensam på marknaden.

EDIT: Jag har aldrig talat om priserna. Jag anser kvalite före kvantite

Last edited:
brinckis skrev:
... Eftersom du nu så vitsigt svarade att Tele2 hade ansvaret för ledningen till sina kunder. Skall de då bygga upp ett eget nät eller de skall använda sig av det befintliga? Hur blir det när två kunder delar ledning? Hur fort tror du att denna kund kommer få sin telefon lagad? Tror du verkligen att servicetiderna kommer att hållas (under 24h) med fler aktörer på marknaden? Jag vet svaret om du vill veta.

Det är ju pudelns kärna. Det finns som sagt ganska klara regler på hur detta skall gå till, exempelvis i LLUB-förordningen. Men istället för att bidra till att dessa genomfördes smidigt slogs Telia med näbbar och klor för att motverka det, och hejdade därigenom utvecklingen med ett par år.

Som svar på din fråga, ja, jag är övertygad om att servicetider och dylikt kommer att hålla med fler operatörer.

brinckis skrev:
Så ut servicesynpunkt så är det bäst att Telia är ensam på marknaden.

EDIT: Jag har aldrig talat om priserna. Jag anser kvalite före kvantite

Både ut servicesynpunkt och prissynpunkt är ett monopol olyckligt. Det ligger i monopolets natur, då det inte finns något incitament för varken förbättring eller utveckling.

t-rex skrev:
Som svar på din fråga, ja, jag är övertygad om att servicetider och dylikt kommer att hålla med fler operatörer.
.
Du är en glad optimist får jag lov att säga, realist nä tyvärr.

brinckis skrev:
Du är en glad optimist får jag lov att säga, realist nä tyvärr.

Tja, en väl utvecklad marknadsekonomi har tacklat värre problem än en reglerad telekommarknad. Den som lever får se.

t-rex skrev:
Tja, en väl utvecklad marknadsekonomi har tacklat värre problem än en reglerad telekommarknad. Den som lever får se.
Men vi kan ju bara se hur det ser ut idag. Väldigt administrativt och ineffektivt. Bättre lär det inte bli.

brinckis skrev:
Men vi kan ju bara se hur det ser ut idag. Väldigt administrativt och ineffektivt. Bättre lär det inte bli.

Jodå, visst blir det det. Som det ser ut nu är ju en monopolist inblandad=problem och huvudvärk. När det problemet är bort så kommer leverantörerna själva att lösa det, billigare än vad Telia gör idag. De som inte klarar av det går under.

t-rex skrev:
Jodå, visst blir det det. Som det ser ut nu är ju en monopolist inblandad=problem och huvudvärk. När det problemet är bort så kommer leverantörerna själva att lösa det, billigare än vad Telia gör idag. De som inte klarar av det går under.
Priset har jag aldrig sagt något om men det är ju bekostnad på servicen. Bolagen emellan kommer aldrig kunna samarbeta smärtfritt. Lösning borde vara att Skanova står för nätet och servicen av det. Att ha olika aktörer/intresse fungerar inte. Tro mig, jag vet! Servicen kommer aldrig bli som den var under Telias stortid. Visst var priserna högre det säger jag ingenting om men det var betydligt mer personal också och mindre administrativt arbete.

Ibland var det bättre förr.

t-rex skrev:
Det är jag nyfiken på. Hur då?
Du skulle gå in på KC nära dig så förstår du vad jag snackar om. För att få det att fungera så måste man "samarbeta" iallafall veta vad de andra gör och inte gör och vem som bär ansvaret.

En liknelse: Titta på vägarbeten och dyl. Först förbereder vägverket och asfalterar. Sen kommer Elbolagen och hackar upp asfalten och lägger ner sina ledningar. Det asfalteras igen. Nu kommer Eltel (Swedia) och gräver upp för att lägga sina kablar. Hade det inte varit bäst om de hade snackat med varandra och gjort allt samtidigt.

För att så in detta på tele sidan så får ett företag i uppdrag att koppla in ADSL utrustning på en station och mycket väl gör de det. Är det något samarbete med de företag som sedan skall koppla in ADSL? NEJ. Hur blir det då? Jo, företaget som skall koppla in ADSL utrustning gör precis vad de har fått i uppdrag inte mer, dvs satt upp stativen precis där de kände för det. Innebär detta merarbete för teknikerna? Svar ja.

Problemet med fler leverantörer av bredband (telia och bb) är bl.a. att Flextronics har servicen av nätet men inte bredbandsbolagets utrustning. Detta innebär att Flex ibland rakkopplar kunden och sen får en bredbandstekniker åka upp och koppla in adsl igen. Kunden kommer idetta fall vara utan bb i flera dygn. Billigt? Ja. Bra? Nej.

Även det som jag talat om tidigare, som är en nackdel med flera aktörer (i dagens situation). Flex har hand om servicen. Om nu en kund anmäler fel på sin telefon men har t.ex. tele2 som leverantör så FÅR flex bara kolla ledningen fram till första jack. Skulle det vara fel efter det så tyvärr, kunden får beställa ny tid för flex får/kan inte utföra det fastän de är på plats. Detta pga betalningssvårigheter. Hade kunden haft Telia som leverantör så hade felet kunnats åtgärdats på plats. Här framarbetas för tillfället en lösning för detta men det är en tidsförödande åtgärd. Den innebär i korthet att om flex skall åtgärda fel efter första jack så måste det ringas in och få en ny order på det. Detta kan ta allt ifrån 5 min och 1h. Denna tid sitter en annan kund och väntar på tekniker. Iom att flex har svårigheter att uppfylla de krav som Telia ställer idag med 24h så kommer det knappast bli enklare. Personal kommer knappast anställas för det skall sparas så det ger någon vinst.

Jag har svårt att se att detta kan vara bra för kunden i långaloppet.

brinckis skrev:
Du skulle gå in på KC nära dig så förstår du vad jag snackar om. För att få det att fungera så måste man "samarbeta" iallafall veta vad de andra gör och inte gör och vem som bär ansvaret.

...

Ingenting är så lätt att det inte kan bli svårt bara man lägger manken till. Det som du tar upp är bara praktiska problem som kommer att lösas. Du säger ju själv att det arbetas på lösningar på en del av problemen. Det kanske inte blir perfekt i morgon men alla alternativ är bättre än en monopolsituation.

Telefonnätet finns inte till för att tekniker och servicepersonal skall ha ett enkelt och smidigt jobb, telefonnätet finns till för att folk skall kunna ringa billigt och effektivt. Avreglering och marknadsekonomi löser det. Monopol motarbetar det i varje del.

Telefonnätet finns inte till för att tekniker och servicepersonal skall ha ett enkelt och smidigt jobb, telefonnätet finns till för att folk skall kunna ringa billigt och effektivt. Avreglering och marknadsekonomi löser det. Monopol motarbetar det i varje del.[/QUOTE]

Var inte orolig det är inte alltid så lätt, tyvärr är det så at det är sämre för underhållsbiten med avreglering, de var bättre förr men de syns inte på räkningarna så det fattar en del inte .

man ser bara samtalstaxan inte att man kanske måste betala till underhåll också.

Tolf

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...