Telia suger getpung än en gång...

t-rex skrev:
Ok, vi tar det i rätt ordning;

Den föreslagna ersättningsmodellen ligger helt i linje med Telias övriga strategi för att hålla övriga operatörer ute.

Vad är den övriga strategin du pratar så väl om?? *Nyfiken på ditt svar

t-rex skrev:
Den föreslagna ersättningsmodellen ligger helt i linje med Telias övriga strategi för att hålla övriga operatörer ute.

Ersättningen Telia ger fungerar precis som ett tillgodokvitto. Om du får det i butik, klagar du lika högt då med?

Caba skrev:
Vad är den övriga strategin du pratar så väl om?? *Nyfiken på ditt svar

Prispress framför allt.

De tolkade även LLUB-förordningen extremt snävt. (Vilket iofs är ok eftersom de vid den tidpunkten var bolagiserat.)

Det har historiskt varit svårt för andra operatörer att veta exempelvis vilka stationer som skall uppgraderas för att kunna leverera ADSL. Denna information behövs för att kunna planera markandsföring. Telia ebolaget har dock i många fall varit bra ute med sin riktade marknadsföring...

"Det gyllene avtalet" med Bostream, där Bostream fick en "kundanpassad lösning", som bla gick ut på att de kunde leverera 2.5 Mbit/s från dag 1. När andra operatörer efterfrågade en "kundanpassad lösning" möttes de av tystnad från Telia.

josefiine skrev:
Ersättningen Telia ger fungerar precis som ett tillgodokvitto. Om du får det i butik, klagar du lika högt då med?

Telebranchen är inte som en matmarknad, och Telia är inte ICA. Jämförelsen är inte speciellt bra. Med Telias storlek och bakgrund följer ett visst ansvar. Ett ansvar som de inte tar för allvarligt.

kabeltekniker

Jag jobbar som Kabeltekniker.

1, ja kan säga att det var bättre förr för i kundernas synpunkt när det gäller felavhjälpning, då var det inga problem med resurser, det är det idag!!

Vi kabeltekniker o spridningstekniker har jobbat så in i helvete rent ut sagt för att hjälpa dom som är drabbade bla efter stormen, först nu har vi fått förstärkning efter stormen :mad:

Detta är det värsta stormen som har hänt under telias existens. HAr mött folk som är asförbannade på oss reperatörer, inte kul när vi jobbar som fasen i jäkligt usla förhållanden, men jag förstår dom, men det är inte vårat fel utan det är så att resurserna inte räcker till.

Vill bara säga att telia kan ge hur mycket goodwill som helst, men det vore bättre om det satsades pengar på felavhjälpningen.

Sen ett ex, jag har telefon via BBB. Som en tidigare sa så kan det bli så att den som har ett annat bolag kommer i efterhand pga att vi inte kan se lopplingsvägarna vilketunder lättar.

JA ni ska veta vilken cirkus det ahr varit :)

Tolf

t-rex skrev:
Telebranchen är inte som en matmarknad, och Telia är inte ICA. Jämförelsen är inte speciellt bra. Med Telias storlek och bakgrund följer ett visst ansvar. Ett ansvar som de inte tar för allvarligt.

Okej o du allvetande. Vad skulle Telia ha gjort?

t-rex skrev:
"Det gyllene avtalet" med Bostream, där Bostream fick en "kundanpassad lösning", som bla gick ut på att de kunde leverera 2.5 Mbit/s från dag 1. När andra operatörer efterfrågade en "kundanpassad lösning" möttes de av tystnad från Telia.

Varför efterfrågade andra operatörer hos Telia???

t-rex skrev:
Telia äger infrastrukturen. De var tvunga att hyra in sig på Telias ledninger.

Telia SONERA koncernen äger Skanova som äger nätet. TELIA ingår i Telia SONERA koncernen. TELIA får inte en krona för det som andra operatörer köper in sig på nätet. TELIA betalar till Skanova - mao Telia SONERA - som alla andra.

:)
Bostream är inget eget bolag och det ägs av Bredbandsbolaget, tyckte det var konstigt att du tog det som exempel. Du som har sån koll.

Caba skrev:
:)
Bostream är inget eget bolag och det ägs av Bredbandsbolaget, tyckte det var konstigt att du tog det som exempel. Du som har sån koll.

Flåt.

Skall det vara riktigt korrekt skall det till och med vara bonet, eftersom det var den tidsperioden som gällde.

josefiine skrev:
Telia SONERA koncernen äger Skanova som äger nätet. TELIA ingår i Telia SONERA koncernen. TELIA får inte en krona för det som andra operatörer köper in sig på nätet. TELIA betalar till Skanova - mao Telia SONERA - som alla andra.

Ett flertal operatörer, och PTS, köper inte det resonemanget helt ut, som du kanske vet.

Jag antar att ni fått en föreläsning om förträffligheten med de vattentäta skotten mellan de olika Teliabolagen. Innehöll samma föreläsning orden samtrafik, prispress och ekonomiska enhetens princip?

josefiine skrev:
Okej o du allvetande. Vad skulle Telia ha gjort?

Ingen aning. Detta marknadsföringsförsök bet ju dem i arslet rätt bra.

Synd egentligen, eftersom de behöver komma ifrån Televerkskulturen.

t-rex skrev:
Ett flertal operatörer, och PTS, köper inte det resonemanget helt ut, som du kanske vet.

Jag antar att ni fått en föreläsning om förträffligheten med de vattentäta skotten mellan de olika Teliabolagen. Innehöll samma föreläsning orden samtrafik, prispress och ekonomiska enhetens princip?

inte vart på föreläsning, nej, och aldrig hört talas om det där.

Du hade som sagt ingen bra lösning på ersättningen du heller. Det här är helt enkelt det bästa. Man måste väl förstå att det inte går att dela ut kontanter kors och tvärs!

Last edited:
josefiine skrev:
inte vart på föreläsning, nej, och aldrig hört talas om det där.

Du hade som sagt ingen bra lösning på ersättningen du heller. Det här är helt enkelt det bästa. Man måste väl förstå att det inte går att dela ut kontanter kors och tvärs!

Du kanske skall ta och fråga någon chef. Det finns även rapporter från PTS som rör både avregleringen och telekommarknaden i stort. Vill man sätta in det i ett större sammanhang finns det även en rad rättsfall från EG-domstolen. Vad gäller de ekonomiskt vattentäta skotten så finns det som sagt exempel på operatörer som lämnas en marginal på 30 kr/kund.

I korthet; Telia uppträder som en liten unge som blivit fråntagen sitt godis (eller sitt monopol....).

Vet inte varför du bryr dej, du har ju inget med telia att göra?! Hur som helst så hade väl tråden med ersättningen att göra och det tror jag inte att nån annan op hade fixat bättre. Den nuvarande diskussionen är meningslös, du lyssnar ju ett inte ett ord på vad jag har att säga utan bara vrider in på andra spår hela tiden.
Ha det så bra hos din operatör!

brinckis skrev:
Vad vet du om min servicekänsla? Jag talar bara om hur det är i riktiga livet och du, jag jobbar varken på Telia eller Skanova.

Jaja, dig och din operatör skall det naturligtvis vara. Ta det lugnt med missuppfattningarna nu.

josefiine skrev:
Vet inte varför du bryr dej, du har ju inget med telia att göra?!

Jag betalar fortfarande mitt fasta abbonemang, så visst har jag med Telia att göra. Oavsett vilket, får jag inte uttrycka mig, eller är det att jag uttrycker mig kritiskt som stör?

josefiine skrev:
Hur som helst så hade väl tråden med ersättningen att göra och det tror jag inte att nån annan op hade fixat bättre. Den nuvarande diskussionen är meningslös, du lyssnar ju ett inte ett ord på vad jag har att säga utan bara vrider in på andra spår hela tiden.
Ha det så bra hos din operatör!

Jag vrider inte in på något spår, jag håller mig till samma spår hela tiden, nämligen den felaktiga kommentaren om att PTS sätter käppar i hjulet för Telias fria prissättning. Så är det nämligen inte, oavsett vad Telia försöker intala sina anställda och kunder.

t-rex skrev:
Jaja, dig och din operatör skall det naturligtvis vara. Ta det lugnt med missuppfattningarna nu.
:kocko

Om du läser vad jag skrivit och tänker efter innan du svarar. Det jag skriver är varket tolkningar/missuppfattningar osv. Det är så det fungerar.

Telia fungerar bäst och det har bara blivit sämre (ur servicesynpunkt) med fler aktörer på marknaden. Priset har blivit bättre men det har kostat. Eller vad tror du alla de som sagts upp från Telia gjorde innan? Rulla tummarna?

Nu försvarar jag inte att det skall vara så här, jag säger bara hur det är.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman