TDI motorcykel

Kamikaze kid skrev:
Vart vrider man på tändningen på denna DIESEL motor? :va

Sprut och tryck i turbon ändras vid chipstrimmning.

Tändningen på en Diesel är lite besvärlig att ställa då det självantänder av komprition. :rolleyes:

Med chip ändras diesel och turbo tryck, men med trimbox (tex. KCR-box) ställs enbart dieseltrycket upp... :fatta!

Tufft å åka på slangen från 2000varv. :yoparty :D
Sen låter det ju inte som det går så fort när det bara varvar lite, lyssna bara på när en twinhoj kommer förbi i hög fart (om nån nu nånsinn hört/sett en twin som går fort) :rolleyes:

Silwer skrev:
Det har funnits dieselhojar tidigare, dock utan turbo, nån fransk med citroenmotor tror jag, det var på 80-talet.
Tung och klunsig och slö vad jag förstod.

Diesel är ju som ni märker ändå hårt beskattat och verkar krypa upp tillsammans med bensinen, så nej jag anser inte att det är rätt väg att gå egentligen.

Ja på motorcyklar då alltså.
Javisst fanns det en fransk hoj BFG men den drevs med en bensinare från citroen såvitt jag kan minnas *L* Franska polisen hade dom bland få andra. Däremot har indiernas lustmord på royal enfield sålts med en diesel-ännu slöare än fuskkopian som går på bensin.

twinman skrev:
Javisst fanns det en fransk hoj BFG men den drevs med en bensinare från citroen såvitt jag kan minnas *L* Franska polisen hade dom bland få andra. Däremot har indiernas lustmord på royal enfield sålts med en diesel-ännu slöare än fuskkopian som går på bensin.
Du har kanske rätt, jag blandar nog ihop den med nåt samtida liknade mindre märke som gick på diesel.
Det jag minns av den var att det var en stor hoj med jättekåpa av 80-tals touringsnitt.

Last edited:
Laddtrycket i en Diesel används för att det ska finnas tillräkligt med syre för att förbränna all Diesel man sprutar in. En Diesel är ganska annorlunda mot en bensinare då det är dieseln som ger effekt, därav att de saknar spjäll, effekten styrs enbart av mängden Diesel (förenklat) som sprutas in.

En diesel blir också varmare ju mer diesel den får i motsats till en bensinare

Tändning finns ingen, därimot spridartider kan ändras lite enklare på de som inte är förkammardieslar men det görs sällan/aldrig.

Det lär nog inte vara särskilt kul att köra dieselhoj, hur stort tror ni det aktiva/andvändbara varvtalsregistret blir (~1.000rpm), en jäkla massa växlande mao? :tummenner
Bil/motortillverkare håller väl på & laborerar med dubbla (eller fler?) turboaggregat på dieselmotorer just för att utöka/bredda det användbara varvtalsregistret.

TM skrev:
Det lär nog inte vara särskilt kul att köra dieselhoj, hur stort tror ni det aktiva/andvändbara varvtalsregistret blir (~1.000rpm), en jäkla massa växlande mao? :tummenner
Bil/motortillverkare håller väl på & laborerar med dubbla (eller fler?) turboaggregat på dieselmotorer just för att utöka/bredda det användbara varvtalsregistret.

Med 339nm bör det finnas vrid nog att kunna köra runt på 6'an och inte behöva växla så himla mycket ändå :tummenupp

TM skrev:

En modern diesel har oftast ett brett fint register, dock brukar de ha ovanan att tjuvdö när varvet blir för lågt. En gammal förkammardiesel kan man nästan få att låta som en kulstångsmotor (aka fiskebåt)

Tändkulemotor brukar väl dom kalals? En sådan motor går ju fasiken överallt. Morfar berättade om en dom körde ner i en isvak (traktor) soms tod och stånkade hela natten under vattnet. Hur den fick syre vettifasiken bara

aci skrev:
En modern diesel har oftast ett brett fint register, dock brukar de ha ovanan att tjuvdö när varvet blir för lågt. En gammal förkammardiesel kan man nästan få att låta som en kulstångsmotor (aka fiskebåt)

Det är därför man vill ha en automatlåda på hojen. Eller nån tiptronic-liknande grej iallafall. Det vore skitfränt!

Victor skrev:
Det är därför man vill ha en automatlåda på hojen. Eller nån tiptronic-liknande grej iallafall. Det vore skitfränt!

Tror du tiptronic sänker tiderna på Sviestad? I så fall är jag den första som köper , tror stenhårt på att flashiga saker lätt väger upp hur kass man är :hihi

Last edited:
Victor skrev:

Audi/VW:s DSG-låda vore ju riktigt fint (DSG= Direct Shift Gearbox), en automatlåda med dubbla kopplingar som växlar snabbare?!! än en manuell låda & drar nästan lika lite soppa.
Sedan så håller jag inte alls om att moderna TDI-motorer skulle ha samma bredd på det användbara varvtalsregistret. Provkörde en chippad Audi A4 på ~160hk, visst den blev ju lite piggare än den vanliga, men registret är fortfarande på tok för kort (1.500-2.000 rpm) i jämförelse med en bensinmotor. Innan draget kommer är en TDI-motor i det närmsta helt död, sedan under ett mycket kort ögonblick gör varvräknaren ett hopp upp till stoppet (där den dör igen). Hoppsan hann inte/glömde visst växla :3freak

Last edited:
Silwer skrev:
Hejdlöst ful var den iaf.
Sen tror jag inte på förbrukningen om de ska använda sig av den högre trimmningsgraden.
Som då tidigare Lupo 3L TDI-ägare tänker jag kommentera lite..
Förbrukningen ökar givetvis - jag kontrollerade det ganska noga med Lupon jag hade..

Utan chip: 0,34 i snitt (utdelat på ca 3000 mil)
Med chip: 0,41 i snitt (utdelat på ca 2000 mil - och ett par bankörningar. Givetvis hårdare körd..)

I vilket fall - artikeln hade ett par fel. Motorn är redan i aluminium..

Men - när den kommer, då kan jag tänka mig att köpa en. Diesel rockar rätt hårt..
Den var i samma stil som en Buell, tycker jag. Helt okej..

Silwer skrev:
Du har kanske rätt, jag blandar nog ihop den med nåt samtida liknade mindre märke som gick på diesel.
Det jag minns av den var att det var en stor hoj med jättekåpa av 80-tals touringsnitt.

Japp, du har helt rätt. Dock kommer inte jag heller ihåg vad den hette. Den hade 2 runda lysen fram iaf och dubbla stötdämparre med inkapslade fjädrar bak. Förutom det såg den ut som en K110 eller Pan european ungefär.

TM skrev:
Audi/VW:s DSG-låda vore ju riktigt fint (DSG= Direct Shift Gearbox), en automatlåda med dubbla kopplingar som växlar snabbare?!! än en manuell låda & drar nästan lika lite soppa.
Sedan så håller jag inte alls om att moderna TDI-motorer skulle ha samma bredd på det användbara varvtalsregistret. Provkörde en chippad Audi A4 på ~160hk, visst den blev ju lite piggare än den vanliga, men registret är fortfarande på tok för kort (1.500-2.000 rpm) i jämförelse med en bensinmotor. Innan draget kommer är en TDI-motor i det närmsta helt död, sedan under ett mycket kort ögonblick gör varvräknaren ett hopp upp till stoppet (där den dör igen). Hoppsan hann inte/glömde visst växla :3freak

Alltså en diesels "korta" register vägs upp av att växellådan är anpassad för det och dessutom det fruktansvärda vridet vid dessa varv. Att en audi TDI dessutom skulle ha ett effektivt register mellan 1,5-2k varv är ren lögn. Turbon hinner inte ens gå in då! Jag har kört VW 1.9D, 1,9TDI och 2,5TDI och jag kan säga att det inte finns många "svenssonbilar" som drar en chippad 1,9TDI! Man har effekt kvar en bra bit över 4kvarv.

Nexor skrev:
Alltså en diesels "korta" register vägs upp av att växellådan är anpassad för det och dessutom det fruktansvärda vridet vid dessa varv. Att en audi TDI dessutom skulle ha ett effektivt register mellan 1,5-2k varv är ren lögn. Turbon hinner inte ens gå in då! Jag har kört VW 1.9D, 1,9TDI och 2,5TDI och jag kan säga att det inte finns många "svenssonbilar" som drar en chippad 1,9TDI! Man har effekt kvar en bra bit över 4kvarv.

Jag vet inte om du missuppfattad mitt inlägg, jag menar alltså inte att en diesels effektiva varvtalsregister ligger mellan 0-2.000rpm. Snarare omfånget av det effektiva varvtalsregistret som givetvis börjar högre upp (t ex från 2.000-4.000rpm), det är avsevärt kortare på en diesel (även moderna TDI-motorer) än en bensinmotor. De dieselbilar jag har kört (moderna 1,9 chippad & ocippad & 2,5 TDI) har inte haft någon vidare spännvidd på det effektiva varvtalet.

Nu glömer vi en liten sak här! Diesel följer priset på bensin, när bensinen blir dyrare höjs samtidigt priset på dieseln. Så om bensinen kostar 20kr/l kommer dieselpriset ligga strax under.

Vi glömer oxå att diesel är inte någon hållbar "framtidsdriftmedel", därför är det kanske inte så smart att spendera pengar på utvecklingen av något som kommer att bytas ut mot t.ex. vätgas.

Tack för mig! :näsblod

Marcin_go skrev:
Nu glömer vi en liten sak här! Diesel följer priset på bensin, när bensinen blir dyrare höjs samtidigt priset på dieseln. Så om bensinen kostar 20kr/l kommer dieselpriset ligga strax under.

Vi glömer oxå att diesel är inte någon hållbar "framtidsdriftmedel", därför är det kanske inte så smart att spendera pengar på utvecklingen av något som kommer att bytas ut mot t.ex. vätgas.

Tack för mig! :näsblod

Rapsolja är ju en förnyelsebar energikälla... går att köra med i en dieselmotor!

TM skrev:
Jag vet inte om du missuppfattad mitt inlägg, jag menar alltså inte att en diesels effektiva varvtalsregister ligger mellan 0-2.000rpm. Snarare omfånget av det effektiva varvtalsregistret som givetvis börjar högre upp (t ex från 2.000-4.000rpm), det är avsevärt kortare på en diesel (även moderna TDI-motorer) än en bensinmotor. De dieselbilar jag har kört (moderna 1,9 chippad & ocippad & 2,5 TDI) har inte haft någon vidare spännvidd på det effektiva varvtalet.

Oj förlåt har läst igen och insett att jag missuppfattat. Du har rätt i det du säger. :tomten Ursäkta mig, ska läsa 2ggr nästa gång :)

stranglefoot skrev:
Rapsolja är ju en förnyelsebar energikälla... går att köra med i en dieselmotor!

Sant!

Men eftersom utvecklingen av bilarna lutar åt vätgas kommer förmodligen motorcykeltilverkarna att "hänga på" e´n redan utvecklad teknik.(tror jag i alla fall)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT