Hinkas
Sege säger: KÖR!
Jag det skulle onekligen låta kul när dom står vid diesel pumpen *knack knack knack knack* 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kamikaze kid skrev:Vart vrider man på tändningen på denna DIESEL motor?![]()
Sprut och tryck i turbon ändras vid chipstrimmning.
Javisst fanns det en fransk hoj BFG men den drevs med en bensinare från citroen såvitt jag kan minnas *L* Franska polisen hade dom bland få andra. Däremot har indiernas lustmord på royal enfield sålts med en diesel-ännu slöare än fuskkopian som går på bensin.Silwer skrev:Det har funnits dieselhojar tidigare, dock utan turbo, nån fransk med citroenmotor tror jag, det var på 80-talet.
Tung och klunsig och slö vad jag förstod.
Diesel är ju som ni märker ändå hårt beskattat och verkar krypa upp tillsammans med bensinen, så nej jag anser inte att det är rätt väg att gå egentligen.
Ja på motorcyklar då alltså.
Du har kanske rätt, jag blandar nog ihop den med nåt samtida liknade mindre märke som gick på diesel.twinman skrev:Javisst fanns det en fransk hoj BFG men den drevs med en bensinare från citroen såvitt jag kan minnas *L* Franska polisen hade dom bland få andra. Däremot har indiernas lustmord på royal enfield sålts med en diesel-ännu slöare än fuskkopian som går på bensin.
TM skrev:Det lär nog inte vara särskilt kul att köra dieselhoj, hur stort tror ni det aktiva/andvändbara varvtalsregistret blir (~1.000rpm), en jäkla massa växlande mao?![]()
Bil/motortillverkare håller väl på & laborerar med dubbla (eller fler?) turboaggregat på dieselmotorer just för att utöka/bredda det användbara varvtalsregistret.
TM skrev:Det lär nog inte vara särskilt kul att köra dieselhoj, hur stort tror ni det aktiva/andvändbara varvtalsregistret blir (~1.000rpm), en jäkla massa växlande mao?![]()
Bil/motortillverkare håller väl på & laborerar med dubbla (eller fler?) turboaggregat på dieselmotorer just för att utöka/bredda det användbara varvtalsregistret.
aci skrev:En modern diesel har oftast ett brett fint register, dock brukar de ha ovanan att tjuvdö när varvet blir för lågt. En gammal förkammardiesel kan man nästan få att låta som en kulstångsmotor (aka fiskebåt)
Victor skrev:Det är därför man vill ha en automatlåda på hojen. Eller nån tiptronic-liknande grej iallafall. Det vore skitfränt!
Victor skrev:Det är därför man vill ha en automatlåda på hojen. Eller nån tiptronic-liknande grej iallafall. Det vore skitfränt!
Som då tidigare Lupo 3L TDI-ägare tänker jag kommentera lite..Silwer skrev:Hejdlöst ful var den iaf.
Sen tror jag inte på förbrukningen om de ska använda sig av den högre trimmningsgraden.
Silwer skrev:Du har kanske rätt, jag blandar nog ihop den med nåt samtida liknade mindre märke som gick på diesel.
Det jag minns av den var att det var en stor hoj med jättekåpa av 80-tals touringsnitt.
TM skrev:Audi/VW:s DSG-låda vore ju riktigt fint (DSG= Direct Shift Gearbox), en automatlåda med dubbla kopplingar som växlar snabbare?!! än en manuell låda & drar nästan lika lite soppa.
Sedan så håller jag inte alls om att moderna TDI-motorer skulle ha samma bredd på det användbara varvtalsregistret. Provkörde en chippad Audi A4 på ~160hk, visst den blev ju lite piggare än den vanliga, men registret är fortfarande på tok för kort (1.500-2.000 rpm) i jämförelse med en bensinmotor. Innan draget kommer är en TDI-motor i det närmsta helt död, sedan under ett mycket kort ögonblick gör varvräknaren ett hopp upp till stoppet (där den dör igen). Hoppsan hann inte/glömde visst växla![]()
Nexor skrev:Alltså en diesels "korta" register vägs upp av att växellådan är anpassad för det och dessutom det fruktansvärda vridet vid dessa varv. Att en audi TDI dessutom skulle ha ett effektivt register mellan 1,5-2k varv är ren lögn. Turbon hinner inte ens gå in då! Jag har kört VW 1.9D, 1,9TDI och 2,5TDI och jag kan säga att det inte finns många "svenssonbilar" som drar en chippad 1,9TDI! Man har effekt kvar en bra bit över 4kvarv.
Marcin_go skrev:Nu glömer vi en liten sak här! Diesel följer priset på bensin, när bensinen blir dyrare höjs samtidigt priset på dieseln. Så om bensinen kostar 20kr/l kommer dieselpriset ligga strax under.
Vi glömer oxå att diesel är inte någon hållbar "framtidsdriftmedel", därför är det kanske inte så smart att spendera pengar på utvecklingen av något som kommer att bytas ut mot t.ex. vätgas.
Tack för mig!![]()
TM skrev:Jag vet inte om du missuppfattad mitt inlägg, jag menar alltså inte att en diesels effektiva varvtalsregister ligger mellan 0-2.000rpm. Snarare omfånget av det effektiva varvtalsregistret som givetvis börjar högre upp (t ex från 2.000-4.000rpm), det är avsevärt kortare på en diesel (även moderna TDI-motorer) än en bensinmotor. De dieselbilar jag har kört (moderna 1,9 chippad & ocippad & 2,5 TDI) har inte haft någon vidare spännvidd på det effektiva varvtalet.
stranglefoot skrev:Rapsolja är ju en förnyelsebar energikälla... går att köra med i en dieselmotor!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |