R1 racer
Stick i ögat!
Läckert!
Läckert! hoppas utvecklingen av disel hojar kommer gå framåt,kul tanke iallafall.
Läckert! hoppas utvecklingen av disel hojar kommer gå framåt,kul tanke iallafall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Roughack skrev:finns chiptrim till volvos 140hästars sugmotor, efter chippning ska man ha runt 180kusar, 40hästar är ju trots allt runt 30% mer
http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_510_1_l.png
R1 racer skrev:Läckert! hoppas utvecklingen av disel hojar kommer gå framåt,kul tanke iallafall.
stranglefoot skrev:Läste för några år sedan i en tidning om en snubbe som skulle montera en Farryman diesel i en trike! Motorn hade tidigare använts inom krossnings branschen. Tror den var på 1400cc och i v-twin utförande! Nackdelen med den var att triken gick inte mer än 70 samt att den vibrerade så plomberna lossnade!![]()
Hinkas skrev:Men hur sexigt skulle det vara att gasa upp den på slangen också kommer det ett stort svart rökmoln?![]()
Hinkas skrev:Såg på monster garage, där byggde dom en trike av en 9liters rak diesel 6'a från lastbil eller nått, kommer inte exakt hur stor den var men den var ENORM!
den var väl byggd så att det var motorn som var den bärande delen (dööh!) fäste framgaffel och bakvagn i stort sätt direkt på motorn. Mr. James verkade IAF ha mycket kul med den![]()
stranglefoot skrev:Jaa! det såg jag! skitfränt var det! visslande turbo och massor med svartrök!![]()
Silwer skrev:Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?
.
Silwer skrev:Det har funnits dieselhojar tidigare, dock utan turbo, nån fransk med citroenmotor tror jag, det var på 80-talet.
Tung och klunsig och slö vad jag förstod.
Diesel är ju som ni märker ändå hårt beskattat och verkar krypa upp tillsammans med bensinen, så nej jag anser inte att det är rätt väg att gå egentligen.
Ja på motorcyklar då alltså.
Det är en viss skillnad om du tänker efter.stranglefoot skrev:Varför inte? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det blir verklighet. Folk sade för några år sen att snöskotrar aldrig skulle komma att finnas med fyrtaktsmotor. Idag har varje märke en fyrtaktare, minst!
Jo det var alltså den gammla hojen som var tung, denna vet jag inte, beror väl på vad de menar med vikten, torr eller fulltankat?Hinkas skrev:Denna verkar ju inte vara så tung, som det såg ut i specifikationerna på sidan där så stort det "strax över 200kg" eller någonting. Så att så rysligt mycket mer är det ju inte.
Ja, visst är diesel beskattad, men det kanske finns folk här emd eget företag som har möjlig het att dra av lite skatt på diesel eller liknande? Det skulle ju kunna bli riiiktigt billigt =). Vet att farsan har IDS kort där han tankar en aning billigare än vanlig diesel pump, kan det var 1-1.5:- billigare eller något sådant?
Eftersom att jag inte far och segdrar med diesel så vet jag inte.
Silwer skrev:Jo det var alltså den gammla hojen som var tung, denna vet jag inte, beror väl på vad de menar med vikten, torr eller fulltankat?
Silwer skrev:Det är en viss skillnad om du tänker efter.
Hojarna är redan 4t sen länge.
Nä jag tror det här mest är en kul grej, hojar kommer nog inte bli dieseldrivna inom överskådlig framtid och jag tror faktiskt det är lika bra.
hehe, men det var ju det jag menade, vinsten var större det steget pga lagar osv, så ser det inte alls ut mellan 4t bensin och diesel.stranglefoot skrev:Jag vill nog påstå att det är större skillnad att gå från tvåtakt till fyrtakt än bensin till diesel! Det var vikten och effekten som var fyrtaktarens svaghet, men efter en del mixtrande så har dom fått till både effektstarka och relativt lätta motorer. Att tillverka en lätt och stark dieselmotor är säkerligen inga problem.
Silwer skrev:hehe, men det var ju det jag menade, vinsten var större det steget pga lagar osv, så ser det inte alls ut mellan 4t bensin och diesel.
Diesel är olja det med som sagt, effektiviteten är ju högre än med bensindrift men det krävs nog rätt mycket utveckling om de ska kunna komma in och ersätta bensinmotorer i nöjesfordon, och vinsten blir ju inte så stor heller.
Det är ju annat om bilar byts ut, men även där borde det mesta väl börja peka på att det krävs nåt annat än mer oljeeldning.
Men nu är vi helt OT, så jag släpper det, fast jag skulle ändå garva när en sån där stod och knackade på tomgången som de ju gör.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |