TDI motorcykel

R1 racer skrev:
Läckert! hoppas utvecklingen av disel hojar kommer gå framåt,kul tanke iallafall.

Jag håller med! Visst, det blir ju inte lika sexigt ljud :3freak men det kan man väl leva med. Bara den blir billig att köra, billig att försäkra och att det inte blir samma skatt som på diesel bilar, för man kan ju inte setta ett galler bakom ryggen och regga den som lätt lastbil :3freak
 
Läste för några år sedan i en tidning om en snubbe som skulle montera en Farryman diesel i en trike! Motorn hade tidigare använts inom krossnings branschen. Tror den var på 1400cc och i v-twin utförande! Nackdelen med den var att triken gick inte mer än 70 samt att den vibrerade så plomberna lossnade! :banana
 
Efterom man i regel har elektroniskt assisterad inställning av laddtrycket på moderna bilar så påverkas detta i regel när man chippar en turboladdad modern motor, man behöver inte skruva på staget till wastegaten om man inte ökar trycket massvis med andra ord.
Chipstrimmning av turbobil innebär med andra ord att man höjer laddtrycket och mosar i mer bränsle.
Ofta höjer man också effektkurvan så man får mer effekt på höga varv, däremot höjs inte vridmomentet så mycket (samma vrid men på högre varvtal=mer effekt på papperet).

Allt enligt motorguru på Saab som jag diskuterade saken med.
 
stranglefoot skrev:
Läste för några år sedan i en tidning om en snubbe som skulle montera en Farryman diesel i en trike! Motorn hade tidigare använts inom krossnings branschen. Tror den var på 1400cc och i v-twin utförande! Nackdelen med den var att triken gick inte mer än 70 samt att den vibrerade så plomberna lossnade! :banana

Såg på monster garage, där byggde dom en trike av en 9liters rak diesel 6'a från lastbil eller nått, kommer inte exakt hur stor den var men den var ENORM!
den var väl byggd så att det var motorn som var den bärande delen (dööh!) fäste framgaffel och bakvagn i stort sätt direkt på motorn. Mr. James verkade IAF ha mycket kul med den :banana
 
Hinkas skrev:
Såg på monster garage, där byggde dom en trike av en 9liters rak diesel 6'a från lastbil eller nått, kommer inte exakt hur stor den var men den var ENORM!
den var väl byggd så att det var motorn som var den bärande delen (dööh!) fäste framgaffel och bakvagn i stort sätt direkt på motorn. Mr. James verkade IAF ha mycket kul med den :banana

Jaa! det såg jag! skitfränt var det! visslande turbo och massor med svartrök! :yoparty
 
stranglefoot skrev:
Jaa! det såg jag! skitfränt var det! visslande turbo och massor med svartrök! :yoparty

Ja en sådans kulle jag också kunna tänka mig faktiskt ; ). Han satt tydligen som en kung på den också en riiiktigt hög växelspak med dödskalle på, vet inte om det kalals monkey hanger eller om det kanske är dom höga styrena som ofta sitter på choppers, grymt var det IAF och man skulle ju inte rpecis missa den om den for förbi en :rofl
 
Silwer skrev:
Du menar att ur 1200cc på 80hk så räcker det att ändra bara tändningen så får du 50% mer effekt?


.


Vart vrider man på tändningen på denna DIESEL motor? :va

Sprut och tryck i turbon ändras vid chipstrimmning.

Själv så tycker jag iden var kul!
Skulle nog inte köpa en men klart sugen på att testa!
 
Det har funnits dieselhojar tidigare, dock utan turbo, nån fransk med citroenmotor tror jag, det var på 80-talet.
Tung och klunsig och slö vad jag förstod.

Diesel är ju som ni märker ändå hårt beskattat och verkar krypa upp tillsammans med bensinen, så nej jag anser inte att det är rätt väg att gå egentligen.

Ja på motorcyklar då alltså.
 
Tror inte att jag vill åka runt med 200nm vid typ 2000 varv och ett hojbakdäck. Lär bli finfina däckskonton, å andra sidan är man kung på powerslides efter en säsong.
 
Varför inte? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det blir verklighet. Folk sade för några år sen att snöskotrar aldrig skulle komma att finnas med fyrtaktsmotor. Idag har varje märke en fyrtaktare, minst!
 
Silwer skrev:
Det har funnits dieselhojar tidigare, dock utan turbo, nån fransk med citroenmotor tror jag, det var på 80-talet.
Tung och klunsig och slö vad jag förstod.

Diesel är ju som ni märker ändå hårt beskattat och verkar krypa upp tillsammans med bensinen, så nej jag anser inte att det är rätt väg att gå egentligen.

Ja på motorcyklar då alltså.

Denna verkar ju inte vara så tung, som det såg ut i specifikationerna på sidan där så stort det "strax över 200kg" eller någonting. Så att så rysligt mycket mer är det ju inte.
Ja, visst är diesel beskattad, men det kanske finns folk här emd eget företag som har möjlig het att dra av lite skatt på diesel eller liknande? Det skulle ju kunna bli riiiktigt billigt =). Vet att farsan har IDS kort där han tankar en aning billigare än vanlig diesel pump, kan det var 1-1.5:- billigare eller något sådant?
Eftersom att jag inte far och segdrar med diesel så vet jag inte :hihi .
 
stranglefoot skrev:
Varför inte? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det blir verklighet. Folk sade för några år sen att snöskotrar aldrig skulle komma att finnas med fyrtaktsmotor. Idag har varje märke en fyrtaktare, minst!
Det är en viss skillnad om du tänker efter.
Hojarna är redan 4t sen länge.

Nä jag tror det här mest är en kul grej, hojar kommer nog inte bli dieseldrivna inom överskådlig framtid och jag tror faktiskt det är lika bra.
 
Hinkas skrev:
Denna verkar ju inte vara så tung, som det såg ut i specifikationerna på sidan där så stort det "strax över 200kg" eller någonting. Så att så rysligt mycket mer är det ju inte.
Ja, visst är diesel beskattad, men det kanske finns folk här emd eget företag som har möjlig het att dra av lite skatt på diesel eller liknande? Det skulle ju kunna bli riiiktigt billigt =). Vet att farsan har IDS kort där han tankar en aning billigare än vanlig diesel pump, kan det var 1-1.5:- billigare eller något sådant?
Eftersom att jag inte far och segdrar med diesel så vet jag inte :hihi .
Jo det var alltså den gammla hojen som var tung, denna vet jag inte, beror väl på vad de menar med vikten, torr eller fulltankat?
 
Silwer skrev:
Jo det var alltså den gammla hojen som var tung, denna vet jag inte, beror väl på vad de menar med vikten, torr eller fulltankat?

Det brukar ju angivas i torrvikt så det lär väl hamna runt 240-250kg tankat och klart.

EDIT: Anges kanske det heter :tummenupp
 
Silwer skrev:
Det är en viss skillnad om du tänker efter.
Hojarna är redan 4t sen länge.

Nä jag tror det här mest är en kul grej, hojar kommer nog inte bli dieseldrivna inom överskådlig framtid och jag tror faktiskt det är lika bra.

Jag vill nog påstå att det är större skillnad att gå från tvåtakt till fyrtakt än bensin till diesel! Det var vikten och effekten som var fyrtaktarens svaghet, men efter en del mixtrande så har dom fått till både effektstarka och relativt lätta motorer. Att tillverka en lätt och stark dieselmotor är säkerligen inga problem.
 
stranglefoot skrev:
Jag vill nog påstå att det är större skillnad att gå från tvåtakt till fyrtakt än bensin till diesel! Det var vikten och effekten som var fyrtaktarens svaghet, men efter en del mixtrande så har dom fått till både effektstarka och relativt lätta motorer. Att tillverka en lätt och stark dieselmotor är säkerligen inga problem.
hehe, men det var ju det jag menade, vinsten var större det steget pga lagar osv, så ser det inte alls ut mellan 4t bensin och diesel.

Diesel är olja det med som sagt, effektiviteten är ju högre än med bensindrift men det krävs nog rätt mycket utveckling om de ska kunna komma in och ersätta bensinmotorer i nöjesfordon, och vinsten blir ju inte så stor heller.

Det är ju annat om bilar byts ut, men även där borde det mesta väl börja peka på att det krävs nåt annat än mer oljeeldning.

Men nu är vi helt OT, så jag släpper det, fast jag skulle ändå garva när en sån där stod och knackade på tomgången som de ju gör.
 
Silwer skrev:
hehe, men det var ju det jag menade, vinsten var större det steget pga lagar osv, så ser det inte alls ut mellan 4t bensin och diesel.

Diesel är olja det med som sagt, effektiviteten är ju högre än med bensindrift men det krävs nog rätt mycket utveckling om de ska kunna komma in och ersätta bensinmotorer i nöjesfordon, och vinsten blir ju inte så stor heller.

Det är ju annat om bilar byts ut, men även där borde det mesta väl börja peka på att det krävs nåt annat än mer oljeeldning.

Men nu är vi helt OT, så jag släpper det, fast jag skulle ändå garva när en sån där stod och knackade på tomgången som de ju gör.

väldigt annorlunda skulle det ju vara! speciellt med tanke på att jag har 5 mil till finland där jag kan tanka billig finsk brännolja för 5 spänn litern! :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top