Werner666
On Iron Horse he flies
En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna
Om jag inte fattat allt fel så ligger väl TDC strax innan steg 1 o inte vid steg 3. Alltså kan man väl inte stirra sig blind på när kolven ligger högst utan man måste väl vara på (rätt varv) också. Där kommer väl spåret in,Ja det e till för att låsa men samtidigt så ser du ju att det e rätt läge på kolven också. kolven i topp o spåret i hålet=TDC
Kolven i topp o inget spår i hålet=Fel läge..
Rätta mig gärna om jag har fel
Mvh johan
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna
Om jag inte fattat allt fel så ligger väl TDC strax innan steg 1 o inte vid steg 3. Alltså kan man väl inte stirra sig blind på när kolven ligger högst utan man måste väl vara på (rätt varv) också. Där kommer väl spåret in,Ja det e till för att låsa men samtidigt så ser du ju att det e rätt läge på kolven också. kolven i topp o spåret i hålet=TDC
Kolven i topp o inget spår i hålet=Fel läge..
Rätta mig gärna om jag har fel
Mvh johan
Hmm får väl krypa till korset o erkänna att du har alldeles rätt.Dom fina bilderna i din länk förklarade det ju hur bra som helst(kunde kanske har kollat lite mer noga 1:a gången jag kikade på (din) länk )
:corn