TDC på ktm 525 ???

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har en KTM 525 från 2005.

Jag har precis byt kolv på hojen, och skall nu ställa i allt för att starta, men jag har ett problem. Jag är inte helt säker på vart jag har TDC.

Jag har möjlighet att låsa motron i ett läge genom en skruv i blocket som gör att jag endast kan flytta på veven en liten bit, men om jag använder det stoppet så får jag inte fram TDC enligt boken.

TDC enligt boken är när svänghjulet ligger precis ovanför triggern, men då kan jag inte använda stoppet.

Vilket skall jag gå efter?????? Varför kan jag se efter två lägen som är olika?

Ni som har gjort detta på er KTM:er, tala mer än gärna om för mig hur det skall stå.

Last edited:
Kolla ner i tändstiftshålet så ser du när kolven vänder.Eller så tar du en mejsel eller nåt och känner efter med.

Kolla ner i tändstiftshålet så ser du när kolven vänder.Eller så tar du en mejsel eller nåt och känner efter med.

Klart att det går att göra, men spelet imellan stoppet och skruven i blocket som stoppar veven och svänhjulet o triggern är litet, så därför vill jag inte chansa och hoppas på att det var rätt TDC.

Jag kommer ej ihåg hur det var på husabergaren som jag hade, var ju ett tag sedan.

Det spelar ingen roll om det är KTM,Husaberg eller något annat märke.ÖD är precis när kolven vänder ändå.

Det spelar ingen roll om det är KTM,Husaberg eller något annat märke.ÖD är precis när kolven vänder ändå.

Jaa, det är sant, men jag vill ändå veta vilken markering jag skall gå efter. Den som vissas i boken, men svänghjulet eller bulten som stoppar veven....

Ingen som har kolla på detta? Skulle vilja veta vad jag skall gå efter.

Ingen som har kolla på detta? Skulle vilja veta vad jag skall gå efter.
Det har jag ju redan skrivit.Oavsett om du ska montera kammen eller ställa ventilerna så gör du det med kolven i ÖD och det kan du lika gärna kolla genom tändstiftshålet.Låsskruven behöver du inte bry dig om.

Det har jag ju redan skrivit.Oavsett om du ska montera kammen eller ställa ventilerna så gör du det med kolven i ÖD och det kan du lika gärna kolla genom tändstiftshålet.Låsskruven behöver du inte bry dig om.

Jag är fult medveten om att man kan göra så som du beskriver.
Men jag vill ändå vet vilken märkning jag skall använda. Märkningen finns ju där av en anledning.

Jag är fult medveten om att man kan göra så som du beskriver.
Men jag vill ändå vet vilken märkning jag skall använda. Märkningen finns ju där av en anledning.
Och gör du som jag skrev ser du om märkningen stämmer.Hur svårt kan det vara?

Busaberg: Sluta tjata, det sitter en stoppskruv där av en anledning och det är för att man ska slippa punda runt med mejslar i tändstiftshålen. Det verkar ju vara något på hans hoj som inte stämmer.

*Stavfel*

Om vi nu skall hålla sandlåde nivå --->

Hur svårt kan det vara att svara på frågan som jag skrev ????

Jo men om du lyssnar på vad killen säger och funderar en stund på vad det betyder, så fattar du att det kommer att bli rätt. När kolven är i topp så är den det och då spelar det ingen roll vilken fas toppen är i det blir rätt ändå.

Busaberg: Sluta tjata, det sitter en stoppskruv där av en anledning och det är för att man ska slippa punda runt med mejslar i tändstiftshålen. Det verkar ju vara något på hans hoj som inte stämmer.

*Stavfel*
Du tar ändå ur stiftet ändå för att på enklaste vis kunna dra runt motorn,och den måste stå i rätt läge för att låsskruven ska pricka spåret i vevskivan.Jag tycker att det är väldigt mycket enklare att kolla i tändstiftshålet än att använda låsskruv som ändå inte gör någon som helst nytta.Om du vill göra på något annat sätt så gärna för mig.

Last edited:
Du kan låsa veven(skruven i spåret) på fel varv, testa o veva runt motorn ett varv till o kolla om det inte stämmer då::

Du kan låsa veven(skruven i spåret) på fel varv, testa o veva runt motorn ett varv till o kolla om det inte stämmer då::

Precis, 180 grader fel. Då hjälper det inte att ha en skruvmejsel i hålet. dessutom slänger man i sexans växel så går det alldeles utmmärkt att dra runt motorn med foten på däcket när man ligger under hojen och ska skruva in stoppskruven.

Jag är tacksam för de svaren som jag har fått, de har hjälpt lite.

Jag är fult medveten om hur man kan kolla TDC med hjälp av kolven. Men det finns ju en funktion på motron som skall vara till för just detta. Så varför inte använda den som KTM rekomenderar???

Som KuntaKen skriver - Jag vill inet hålla på att punda runt med en mejsel i cylindern när jag kan kolla det på ett "riktigt" sätt.

Kan det vara så att jag har 180 grader kvar att vrida på motron för att det skall stämma med låsningen och märkningen på svänghjulet gentemot triggern?

:D
Jag är tacksam för de svaren som jag har fått, de har hjälpt lite.

Jag är fult medveten om hur man kan kolla TDC med hjälp av kolven. Men det finns ju en funktion på motron som skall vara till för just detta. Så varför inte använda den som KTM rekomenderar???

Som KuntaKen skriver - Jag vill inet hålla på att punda runt med en mejsel i cylindern när jag kan kolla det på ett "riktigt" sätt.

Kan det vara så att jag har 180 grader kvar att vrida på motron för att det skall stämma med låsningen och märkningen på svänghjulet gentemot triggern?

När jag skulle ställa ventilerna för 1:a gången så höll jag på o bli tokig,skruven var i spåret o ändå så var jag inte i rätt läge för att ställa ventilerna:huvet
Upptäckte sen till min stora glädje:D att det gällde ju att ha motorn på rätt (varv) för att spåret o tdc ska vara rätt.
Så testa o snurra ett varv o se om de inte ser bättre ut då:tummenupp

Tanken med spåret där man skruvar in låsskruven är knappast för att man ska kolla där när man letar rätt läge,utan just för att man ska kunna låsa motorn när den står rätt.Du kanske kan be KuntaKen komma förbi och hjälpa dig att hitta rätt.Det är lite bökigt att kolla i skruvhålet samtidigt som du ska vrida på hjulet.Har du motorn 180 grader fel är kolven i bottenläge och det fattas ett halvt varv innan du kan dra i låsskruven.Du får väl titta efter i tändstiftshålet:D

Tanken med spåret där man skruvar in låsskruven är knappast för att man ska kolla där när man letar rätt läge,utan just för att man ska kunna låsa motorn när den står rätt.Du kanske kan be KuntaKen komma förbi och hjälpa dig att hitta rätt.Det är lite bökigt att kolla i skruvhålet samtidigt som du ska vrida på hjulet.Har du motorn 180 grader fel är kolven i bottenläge och det fattas ett halvt varv innan du kan dra i låsskruven.Du får väl titta efter i tändstiftshålet:D

Haha.
Hoppas att du fattar att jag inte tänker kolla in i skruvhålet med en lupp. Jag kan tala om för dig att det är inte första gången jag byter en kolv på en motor, men jag vill dock veta vad alla prylar är till för. Känner inte för att chansa o hoppas på att det blir bra.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back