TDC på ktm 525 ???

En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna

Om jag inte fattat allt fel så ligger väl TDC strax innan steg 1 o inte vid steg 3. Alltså kan man väl inte stirra sig blind på när kolven ligger högst utan man måste väl vara på (rätt varv) också. Där kommer väl spåret in,Ja det e till för att låsa men samtidigt så ser du ju att det e rätt läge på kolven också. kolven i topp o spåret i hålet=TDC
Kolven i topp o inget spår i hålet=Fel läge..
Rätta mig gärna om jag har fel
Mvh johan

En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna

Om jag inte fattat allt fel så ligger väl TDC strax innan steg 1 o inte vid steg 3. Alltså kan man väl inte stirra sig blind på när kolven ligger högst utan man måste väl vara på (rätt varv) också. Där kommer väl spåret in,Ja det e till för att låsa men samtidigt så ser du ju att det e rätt läge på kolven också. kolven i topp o spåret i hålet=TDC
Kolven i topp o inget spår i hålet=Fel läge..
Rätta mig gärna om jag har fel
Mvh johan

Precis så som du beskriver har jag också förstått det.....

Nee nu har ni nog fått det om bakfoten! Det TDC man använder vid ventiljust. är vid 2a takten. Alltså både in och ut blir obelastade då. Men som ni säger så kan ventilerna vara belastade även då spåret ligger rätt, men det har inte med veven att göra utan med toppen, veven är alltid rätt när kolven är i topp, för dom har ett utväxlingsförhållande på 2:1(vev/topp). Jag brukade göra såhär att jag plockade ur stiftet sen i med ett straps i hålet, sen av med locken till ventilerna snurrade på bakhjulet tills att insuget öppnades sig och precis efter att dom har stängt ligger TDCt som man lokaliserar igenom att strapset är i i dess högsta läge. Kan vara så att man får backa lite på hjulet då motorn får sig en skjuts när ventilerna stänger.

Här är en kanonbild!

http://en.wikipedia.org/wiki/Four-stroke

Last edited:
Hmm , måste erkänna att jag först höll med dig(snoogans) men sen såg kollade jag lite o hittade detta:va

The cycle begins at top dead center (TDC), when the piston is furthest away from the crankshaft. On the first stroke (intake/induction) of the piston, as the piston descends it reduces the pressure in the cylinder, a mixture of fuel and air is forced (by atmospheric or greater pressure) into the cylinder through the intake (inlet) port. The intake (inlet) valve (or valves) then close(s) and the following stroke (compression) compresses the fuel-air mixture.

The air-fuel mixture is then ignited, usually by a spark plug for a gasoline or Otto cycle engine or by the heat and pressure of compression for a Diesel cycle or compression ignition engine, at approximately the top of the compression stroke. The resulting expansion of burning gases pushes the piston downward for the third stroke (power) and in the fourth stroke (exhaust) the piston pushes the products of combustion from the cylinder through an exhaust valve or valves.

Här står det ju att min teori om TDC Stämmer.Så nu blev jag lite fundersam. Kanske dax att gå o lägga mig.

Last edited:
Hmm , måste erkänna att jag först höll med dig(snoogans) men sen såg kollade jag lite o hittade detta:va

The cycle begins at top dead center (TDC), when the piston is furthest away from the crankshaft. On the first stroke (intake/induction) of the piston, as the piston descends it reduces the pressure in the cylinder, a mixture of fuel and air is forced (by atmospheric or greater pressure) into the cylinder through the intake (inlet) port. The intake (inlet) valve (or valves) then close(s) and the following stroke (compression) compresses the fuel-air mixture.

The air-fuel mixture is then ignited, usually by a spark plug for a gasoline or Otto cycle engine or by the heat and pressure of compression for a Diesel cycle or compression ignition engine, at approximately the top of the compression stroke. The resulting expansion of burning gases pushes the piston downward for the third stroke (power) and in the fourth stroke (exhaust) the piston pushes the products of combustion from the cylinder through an exhaust valve or valves.

Här står det ju att min teori om TDC Stämmer.Så nu blev jag lite fundersam. Kanske dax att gå o lägga mig.

:huvet Hmm får väl krypa till korset o erkänna att du har alldeles rätt.Dom fina bilderna i din länk förklarade det ju hur bra som helst(kunde kanske har kollat lite mer noga 1:a gången jag kikade på (din) länk )
Måste dock säga att jag tycker Mc Donalds sugrör e bättre än straps/buntband:tungan

Last edited:
Jaja, jag får la fixa till det själv då, utan att någon kan förklara hur jag skall göra. Ha det gött...

Känns inte som om det är läge att berätta om "ett sjättedels muttervarv" vid ventiljusteringen för att slippa bladmått här. Man måste lära sej hur saker fungerar, innan man kan lära sej de enklare tricken och "fusken". Annars lär man sej i fel ordning, och då blir det ju bara fel! =)

Jaja, jag får la fixa till det själv då, utan att någon kan förklara hur jag skall göra. Ha det gött...

du hade ju bytt kolv innan så vad är problemet o alla har hjälp dej
Lägg ner o tjata o läs va som har skrivits o gör jobbet istället :tummenupp

:3freak :corn

Känns inte som om det är läge att berätta om "ett sjättedels muttervarv" vid ventiljusteringen för att slippa bladmått här. Man måste lära sej hur saker fungerar, innan man kan lära sej de enklare tricken och "fusken". Annars lär man sej i fel ordning, och då blir det ju bara fel! =)

Ha ha ..."fusk" är bra o går snabbare o blir lika bra eller nått :tummenupp

Men man måste lära sej fusken först vilket verkar vara ett problem i denna tråden :huvet :D

Last edited:
Cool_ninja: Inte att vara så elak men du är ganska korkad nu faktiskt, det finns hur mycket information som helst i trådet.

Gör som Busaberg som heeela tiden försökt förklara för dig, Se till att ha kolven i toppen då alla ventilerna är stängda. Skit i den jävla låsmuttern, man ser direkt i tändstiftshålet när kolven är i rätt läge. Svårare än så är det inte!

Om du har bytt en kolv förut på en fyrtaktare, så borde du veta hur man skall göra. Annars ge fan i motorn och lämna till nån som kan meka!

Last edited:
Jag har fått en del svar ja, det är helt riktigt. Det tackar jag för...... men det är nog bara en person i tråden som verkligen har svart på det som jag har frågat efter. Så innan ni som sitter o talar om för mig att läsa tråden ordentligt och bara göra o inte veta, läs själva........

Jag fattar självklart att man kan kolla i tändstifthålet........

Men jag vill fortfarande veta varför det kan vara så att jag kan få fram två lägen som visar TDC enligt handboken. Det kan väll knappast vara fel att veta varför det är så.

Enl egen erfarenhet så är ofta ett märke till för att ställa tändningen och ett för ÖD.

Sen om det stämmer på just 525 vet jag inte.

Kolven hamnar i ÖD varje varv,men det är bara varannat som den är i kompressionstakten så att du kan ställa alla ventilerna på en gång.Är det inte det som står i boken då?

Kolven hamnar i ÖD varje varv,men det är bara varannat som den är i kompressionstakten så att du kan ställa alla ventilerna på en gång.Är det inte det som står i boken då?

Enligt verkstadshandboken så skall TDC vara när svänhjulsmarkeringen ligger övanför triggern och man skall kunna sätta in den där trötta bulten i motorn, men det stämmer inte helt överens med verkligheten......

Det diffar på någon centimeter eller två.
Enligt cross o enduro companiet, som idag är KTM återförsäljare så skall det ej gå att flytta på svänghjulet överhuvudtaget när man låst den med trött muttern.

Det som jag vill veta är alltså, varför är det så att jag kan få TDC på två olika sätt, eller är det något annant jag får en markering av. (långa farbron)

Kanske har jag nått knas på min motor, men det hoppas jag inte.......

Jaja, det löser sig säkert, ha det bra där ute, hej hopp.....

Trött tråd... Jag kommer nog lyfta min ventilkåpa för jag är rädd att jag hamnade ett kugg fel :(

När jag skulle ställa på husan så hade jag markeringen på svänghjulet rätt men det gick inte ändå, drog man runt motorn lite till så hamnar markeringen på rätt ställe igen och då har man TDC. Som ngn skrev så tänder den bara varannat varv och därför kan markeringen vara rätt på 2 olika sätt om man säger...

när man byter kolv kan man ju skita i att vara i rätt takt. på med kolven. dra i staken :rolleyes: så kolven kommer i toppläget. i med låsskruven. på med allt annat kraffs som cylinder, topp, kam mm.. se till att ha kammen i rätt läge. prickarna ska linjera med toppen och autodekompens "stopp-tapp" ska vara synlig. nita ihop kedjan. på med ventilkåpan. ställ ventilerna ( nu behöver du inte leta något läge alls för den är redan låst rätt) när du är nöjd så på med locken och ur med låsskruven. tada så e det klar o brumma lite till.

angående svänghjulet spå e det nog läge o ta av det o kolla så inte kilen gett sej. låter inte bra att det sitter ur synk ,eller hur man ska säga ,när kolven är i TDC. god luck :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti