Taskig situation med hål i tanken. Söker hjälp omgående

Så länge inte hojen legat på sjöbotten några år är det ingen risk att den skulle vara så pass rostig.
När dom pressas (vid nytillverkning) kryper materialet och det kan bli väldigt tunnt på vissa ställen, ...tror snarare det är anledningen till hålet (en polare gjorde samma upptäckt på en RD350, ...rostfri! ).

Du behöver inte rengöra/behandla tanken mer än att se till att den är torr invändigt för att använda "geggan". Det biter stenhårt (+ binder ev rost) !
Se bara till så att den blir heltäckande.
Det lär inte rinna ut genom det lilla hålet men du kan ju tejpa där ändå för säkerhets skull. Jag menade annars att du måste tejpa hålen för bensinkran o ev mätare så att det inte rinner rätt igenom.

Så kör på geggan.... billigaste & enklaste lösningen!
I promise

glömde...

Ja, ...du kan betrakta hålproblemet som löst sen !
Bara att lacka. Se till att inte slipa på de plåtrena ytorna bara, om ifall den är tunn på fler ställen !

Kreem Tank Rengörare först
Artnr: 54-4992 Pris: 234:-/St krävs 1 st
Tar bort rost, smuts, olja, fett etc. från insidan av bensintankar, snabbt lätt ekonomiskt. Kreem tank-prep består av två olika vätskor.

Sedan Kreem Tanktätare
Artnr: 54-4997 Pris: 254:-/St krävs 2St
Ger en elastisk tank inuti tanken och tätar effektivt mindre hål, sprickor etc. Vi rekommenderar att du redan när tanken är ny, behandlar den med tanktätare för att undvika framtida läckage. För att vara säker på att få lyckat resultat med tanktätaren så måste du först använda tankrengöraren. Kan användas till tankar av plåt och glasfiber (ej plast). Även oljetankar där inte oljetemp överstiger 120C. En burk räcker till en 10 liters tank.

Finns hos www.touringbutiken.se

Bifogat

• 54-4992.jpg
    54-4992.jpg
    9.8 KB · Visningar: 321
  • 54-4997.jpg
    54-4997.jpg
    6.4 KB · Visningar: 219
Skitschysst grabbar.. tack för alla tippsen. 0,5 liter tanktätningsmedel då ;) .. ska bara se till att skölja ur all skit ur tanken. om rengöringen inte behövs så kör jag utan då.. man får ju spara ner på onödiga kostnader.. :D
Föresten står på touring.se att en burk tanktätning ska räcka till 10L tank. kan man köra på 1 flaska eller är man dumdristisk då? :va "fattig"

Last edited:
philsson skrev:
Föresten står på touring.se att en burk tanktätning ska räcka till 10L tank. kan man köra på 1 flaska eller är man dumdristisk då? :va "fattig"

Strunta i tanktätningsmedlet Har prövat sån skit... funkade ett tag sedan började det släppa ...lite i taget. Satte igen bensinfiltret så hojen stannade var 5mil...bara byta filter...åka en bit...byta filter igen.

För dom pengarna du lägger ner på tanktätningsdynga så får du ju en tät tank på skroten.... :fakta

Alternativ II är att tennspackla där rostskadan är...knacka in lite först så du får på lite matrial. Har funkat för mig på en gammal Trajja tank.

Hotrodbiker skrev:
Strunta i tanktätningsmedlet Har prövat sån skit... funkade ett tag sedan började det släppa ...lite i taget. Satte igen bensinfiltret så hojen stannade var 5mil...bara byta filter...åka en bit...byta filter igen.

För dom pengarna du lägger ner på tanktätningsdynga så får du ju en tät tank på skroten.... :fakta

Alternativ II är att tennspackla där rostskadan är...knacka in lite först så du får på lite matrial. Har funkat för mig på en gammal Trajja tank.
Vad jag hört av många så ska det hålla en mycket hög kvalite.. men vad dom också sagt är ju att om man inte avrostar tanken från löst och fritt rost så släpper ju rosten självklart och då hänger ju tanktätningen med förståss. Tror bara det gäller att "tvätta" tanken, rengöra från så mycket lös rost som möjligt så ska det nog funka bra hoppas jag.
Man kan i för sig kolla efter en tank på en skrot men man vet inte i vilket skick den befinner sig i endå. hålet jag har i tanken nu känns så obetydligt litet. ska i alla fall försöka med tanktätning. tror det kommer funka bra.
Får jag verkligen hoppas då jag lämnar in den för lackering. :4skrika

nu har jag rengjort tanken inför lagningen. det som återstår är då tanktätningsmedlet och lackeringen. Vet någon om jag behöver spackla tanken. i så fall före eller efter tätningen?. :va lite fundersam bara.

:banana Nu har man då kört i tanktätningen.. Det var en lite annorlunda konsistens på det vill jag säga. Nu är det väl bara att låta de ligga och stelna några dagar :brinnerup
Det jag var fundersam över var vid bränslekranen. Det måste ha täpt till det där också.. får antagligen göra nåt åt det. Nåt bra förslag?

philsson skrev:
:banana Nu har man då kört i tanktätningen.. Det var en lite annorlunda konsistens på det vill jag säga. Nu är det väl bara att låta de ligga och stelna några dagar :brinnerup
Det jag var fundersam över var vid bränslekranen. Det måste ha täpt till det där också.. får antagligen göra nåt åt det. Nåt bra förslag?
Beroende på hur kranhålet ser ut, ..borra eller slipa upp det (med dremmel typ)när det stelnat klart. Borrar du så använd inte för stor diam direkt, ...större risk det sliter sönder den nya hinnan, prova med många små hål runt det "stora" hålet & slipa/fila upp det sista.
Förresten, ..du monterade väl av bränslekranen innan du hällde i gojset !?

Vattenfyll och svetsa är nog bäst:) annars köper du tvåkomponentslim speciellt avsett för bensintankar, slipa rent runt hålet och knacka in plåten lite runt hålet och fyll upp med den lilla bulan du knackade runt hålet med limmet tills den är i nivå med resten av tanken, slipa så att det blir slätt finspackla och lacka!!

Zoidberg skrev:
Beroende på hur kranhålet ser ut, ..borra eller slipa upp det (med dremmel typ)när det stelnat klart. Borrar du så använd inte för stor diam direkt, ...större risk det sliter sönder den nya hinnan, prova med många små hål runt det "stora" hålet & slipa/fila upp det sista.
Förresten, ..du monterade väl av bränslekranen innan du hällde i gojset !?
Jo jag monterade av kranen men på tanken sitter det som ett rör med gänga där man trär på bränslekranen. Det är 2st kanaler i det röret. ritar en bild i paint.
Det blåa är där bränslet ska ut. Den yttersta ringen är till normalen och den i mitten till reserven.

Bifogat

• branslekran.jpg
    branslekran.jpg
    36.8 KB · Visningar: 224
Lasker skrev:
Vattenfyll och svetsa är nog bäst:) annars köper du tvåkomponentslim speciellt avsett för bensintankar, slipa rent runt hålet och knacka in plåten lite runt hålet och fyll upp med den lilla bulan du knackade runt hålet med limmet tills den är i nivå med resten av tanken, slipa så att det blir slätt finspackla och lacka!!
Jag spacklade hålet och slipade det i jämn höjd med resten av tanken dock slogg jag inte in det först. sen har jag kört i tanktätning. Trodde det skulle gå bra så. hålet var inte ens 1mm i diameter.
Dock vet jag inte vilket spackel jag tog. det var något 2 komp vi hade hemma. trodde tanktätningen skulle göra susen ;)

philsson skrev:
Tanktätning? Herremintid vad omständigt för att reparera ett hål på 1mm!!?
Om du ändå ska lacka om tanken så fattar jag inte varför du förstör tanken invändigt med "tank på burk" fundering. Det absolut enklaste och billigaste och snyggaste hade varit att slipa bort rost/slå en "liten" bula i hålet så den blir typ 1 - 2mm djup. Sen ta en migsvets och svetsa igen hålet eller ta 2 komponentlim. sen slipa ner det någolunda jämnt...lackfirman gör resten.

Paroxyst skrev:
Tanktätning? Herremintid vad omständigt för att reparera ett hål på 1mm!!?
Om du ändå ska lacka om tanken så fattar jag inte varför du förstör tanken invändigt med "tank på burk" fundering. Det absolut enklaste och billigaste och snyggaste hade varit att slipa bort rost/slå en "liten" bula i hålet så den blir typ 1 - 2mm djup. Sen ta en migsvets och svetsa igen hålet eller ta 2 komponentlim. sen slipa ner det någolunda jämnt...lackfirman gör resten.
Det med att slå ner tanken borde jag gjort nu när ni alla säger det. funderar på om jag fortfarande kan ta mig ann att göra det?.
Tanktätningen kände jag att jag behövde då det känns som att det kommer att uppstå fler hål då förra ägaren spacklat lite på tanken. "tror det är pga rosthål" och man ser svarta prickar lite här och var på tanken nu när jag har grundarbetat den. men som sagt skulle det gå att bucka till tanken nu i efterhand?.. sabbas tanktätningen runt hålet då?

philsson skrev:
Jo jag monterade av kranen men på tanken sitter det som ett rör med gänga där man trär på bränslekranen. Det är 2st kanaler i det röret. ritar en bild i paint.
Det blåa är där bränslet ska ut. Den yttersta ringen är till normalen och den i mitten till reserven.
Käner ej igen konstruktionen du beskriver, ...viktigt bör ju dock vara att inga ev kanaler blir igensatta & att så fall få dom "rensade" i efterhand. Kan du fixa foto på det ? Jag hade nog inte slagit bula i tanken med tanke på tätningsskiktet. Hade du gjort det innan hade skiktet kanske blivit för tunnt där, ...och gör du det i efterhand kanske skiktet släpper. Du behöver inte oroa dig för spackeltypen om tanktätningen funkerar som den ska !

Last edited:
Zoidberg skrev:
Käner ej igen konstruktionen du beskriver, ...viktigt bör ju dock vara att inga ev kanaler blir igensatta & att så fall få dom "rensade" i efterhand. Kan du fixa foto på det ? Jag hade nog inte slagit bula i tanken med tanke på tätningsskiktet. Hade du gjort det innan hade skiktet kanske blivit för tunnt där, ...och gör du det i efterhand kanske skiktet släpper. Du behöver inte oroa dig för spackeltypen om tanktätningen funkerar som den ska !
Så nu får jag förlita mig på tanktätningen :rolleyes: får vi se vad som verkligen håller. Jag har ingen egen digitalkamera men jag kan nog ordna ett kort senare under dagen. Går det att skicka kort via PM? i så fall kan jag ju skicka ett till dig lite senare om jag finge låna en kamera

Ursäckta min okunskap.. var nyss ute i garaget. togg bort maskeringen och analyserade det noga och gämförde med bränslekranen då jag fick en "uppenbarelse" på att det bara är 1 hål där bränslet ska rinna igenom . :hihi
Det gick hur bra somhällst att köra i ett borr som du sa och nu är hålet helt fritt och det går hur bra somhällst att till ex blåsa i det. :)

Last edited:
philsson skrev:
Så nu får jag förlita mig på tanktätningen :rolleyes: får vi se vad som verkligen håller. Jag har ingen egen digitalkamera men jag kan nog ordna ett kort senare under dagen. Går det att skicka kort via PM? i så fall kan jag ju skicka ett till dig lite senare om jag finge låna en kamera

Ursäckta min okunskap.. var nyss ute i garaget. togg bort maskeringen och analyserade det noga och gämförde med bränslekranen då jag fick en "uppenbarelse" på att det bara är 1 hål där bränslet ska rinna igenom . :hihi
Det gick hur bra somhällst att köra i ett borr som du sa och nu är hålet helt fritt och det går hur bra somhällst att till ex blåsa i det. :)
:banana

Zoidberg skrev:
Jo det känns bra ;) men nu också när jag kollade på tanken .. vad kan det vara.. kanske 20 timmar efter så är det fortfarande lös gegga som rinner i tanken :S jag undrar om det har fäst överallt :s .
Föresten så har jag en bensinmätare. den nuvarande givaren är sönder så jag hade den påskruvad för att täta tanken när jag tätade. När jag skruvar ut den kommer den att paja tätningen ? :va om jag byter givare då.

Men hørru du din tank ar ju skrotnings klar den blir inte bra igjen , leta begagnat vet ja.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D