Tankar kring modellåret 2022?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, efter modellåret 2021 som försvann (i pandemin), alltså... Har ni några tankar, förhoppningar, önskningar, om nya cyklar för nästa år? Även mer eller mindre initierade rykten mottages förstås med därtill lämpligt gillande/bestörtning/fasa...

Själv har jag några ytterst blygsamma förväntningar:
a) Att en silvergrå Honda SH350i står leveransklar hos min handlare. Helst Nu. Men senast i vår.
b) Att samma Honda tar sitt förnuft till fånga och skeppar över några indiskbyggda CB350RS (kallad GB350, i Japan) till Europa.
c) Ja, att mindre mellanklassen (300-500 cc) får lite livskraftig tillökning. Gärna något retrostukat (typ, en Kawa Z400RS)...

Tack, på förhanden!


 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
En lätt, hyfsat stark, och någorlunda hållbar dual sport hade varit fint, typ som gamla DRZ400. Om man får drömma lite.
Ja känns absolut som om japanerna har en nisch att fylla för de som tycker crf300 är för klen och tenere 700 för tung.
690/701 säljer väl fortfarande bra, trots att många är allergiska mot ktm?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja känns absolut som om japanerna har en nisch att fylla för de som tycker crf300 är för klen och tenere 700 för tung.
690/701 säljer väl fortfarande bra, trots att många är allergiska mot ktm?

Förstår inte varför vissa är då allergiska mot Ktm, själv har jag bara haft snart Ktm på asfalten å skogen i 20 år å kollar inte på andra märken då..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
BMW borde ju damma av K1300S och släppa en uppdaterad sportig sporttourer som är bekväm och snabb men inte har fåtölj, stereo och vinkällare.
Japp, en ny sorts som är snabbast och bekvämast från A till B, nej A till Ö (som det skrevs i Bikekatalogen 2010), utan just de saker som du nämner. En något slankare och lättare (20 kg mindre hade inte varit fel), 1300s-liknande farkost med kardan, konstig framfjädring och 1300? cc motor med lämpliga delar ärvda från en S1000R eller något av syskonen.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag älskar att det satsas på små sporthojar, R3, KTM RC390, små kawworna mm. R7 är också en intressant hoj. Det har spårat ur totalt med effektstarka sporthojar så det är svinkul att se lätta och enklare hojar.

För 2022 hoppas jag följande:
Yamaha R9 blir en grymt prisvärd hoj. Får inte kosta mer än Aprilia RS660.
Yamaha R7 kostar max 15k mer än MT07.
Att någon tillverkare börjar bygga små vassa radfyror (t.ex. CBR 250 etc) Rätt kul med 18k rpm och vass liten fyra i bra chassie. Kawasaki har ju sin ZX25R men det är en hoj för asienmarknaden :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sporttourer som bara är en riktig sporthoj med höjda clipons, och lite annorlunda bakram med snabbfästen för sidoväskor och lite mer bekväm sits.
Som motvikt till alla sporttourers med 40-60 hästar mindre, 40-60 kg mer vikt och en mjuk fjädring.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Förstår inte varför vissa är då allergiska mot Ktm, själv har jag bara haft snart Ktm på asfalten å skogen i 20 år å kollar inte på andra märken då..
Jag har själv god erfarenhet av en 701 enduro, så allergin har inte drabbat mig. ?
Det man hört är att tillverkare/importör(?) är tuff mot återförsäljarna vid garantiärenden, vilket drabbat en och annan slutkund. Annars är det nog inget fel på kvaliteten.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det blir ju mässa vad jag hört nästa år så ska faktiskt för första gången gå runt och kika efter potentiell ny hoj, om plånkan tål :D
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Holy shit! Amerikanska el-tokmoppen Volcon Grunt har nu tydligen börjat levererats till kund i USA. Vågar man hoppas att något ex ska leta sig över Atlanten, också...?

1632332525164.jpeg
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
En lätt, hyfsat stark, och någorlunda hållbar dual sport hade varit fint, typ som gamla DRZ400. Om man får drömma lite.

Det är lite synd att Honda slutade(?) sälja CRF450L i Sverige, och ändå lite mer synd att den inte kom i ett utförande likt CRF300L Rally. Personligen sätter jag mitt hopp för 2022 till Aprilia Tuareg 660. Motorn i sig är trevlig i RS/Tuono, och med lite uppjusterad botten/mellanregister blir det nog en trevlig spis till en mindre adventure-hoj.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Men är inte den nya monstern en 950? Och V2 är väl även den en 950?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Förstår inte att jag helt missat V100! Herre min Skapare - vad är detta?!

Den vackraste motorcykeln, jag skådat, på synnerligen länge. Om man kan få den röda med Öhlins... Detta fick mig att totalt omvärdera precis allt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sporttouringhojar är ju najs! Älskade min ZZR1100 som var (är) en grym sådan innan begreppet var etablerat.

Nuvarande BMW:n är bra på det mesta, att kunna köra 55 mil till G-åsen, tre dagar på banan och sedan 55 mil hem igen ovanpå den sista kursdagen utan ont någonstans är fan imponerande med en 46 årig doolar bakom spakarna.

Den där Guzzin ser ball ut! Som om en vanlig Guzzi krockat med en Tuono typ. Och roliga motorer skall premieras, snart kör vi alla runt med en dammsugare mellan benen ändå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top