Tankar kring modellåret 2022?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, efter modellåret 2021 som försvann (i pandemin), alltså... Har ni några tankar, förhoppningar, önskningar, om nya cyklar för nästa år? Även mer eller mindre initierade rykten mottages förstås med därtill lämpligt gillande/bestörtning/fasa...

Själv har jag några ytterst blygsamma förväntningar:
a) Att en silvergrå Honda SH350i står leveransklar hos min handlare. Helst Nu. Men senast i vår.
b) Att samma Honda tar sitt förnuft till fånga och skeppar över några indiskbyggda CB350RS (kallad GB350, i Japan) till Europa.
c) Ja, att mindre mellanklassen (300-500 cc) får lite livskraftig tillökning. Gärna något retrostukat (typ, en Kawa Z400RS)...

Tack, på förhanden!


 
En lätt, hyfsat stark, och någorlunda hållbar dual sport hade varit fint, typ som gamla DRZ400. Om man får drömma lite.
Ja känns absolut som om japanerna har en nisch att fylla för de som tycker crf300 är för klen och tenere 700 för tung.
690/701 säljer väl fortfarande bra, trots att många är allergiska mot ktm?
 
Ja känns absolut som om japanerna har en nisch att fylla för de som tycker crf300 är för klen och tenere 700 för tung.
690/701 säljer väl fortfarande bra, trots att många är allergiska mot ktm?

Förstår inte varför vissa är då allergiska mot Ktm, själv har jag bara haft snart Ktm på asfalten å skogen i 20 år å kollar inte på andra märken då..
 
BMW borde ju damma av K1300S och släppa en uppdaterad sportig sporttourer som är bekväm och snabb men inte har fåtölj, stereo och vinkällare.
Japp, en ny sorts som är snabbast och bekvämast från A till B, nej A till Ö (som det skrevs i Bikekatalogen 2010), utan just de saker som du nämner. En något slankare och lättare (20 kg mindre hade inte varit fel), 1300s-liknande farkost med kardan, konstig framfjädring och 1300? cc motor med lämpliga delar ärvda från en S1000R eller något av syskonen.
 
Last edited:
Jag älskar att det satsas på små sporthojar, R3, KTM RC390, små kawworna mm. R7 är också en intressant hoj. Det har spårat ur totalt med effektstarka sporthojar så det är svinkul att se lätta och enklare hojar.

För 2022 hoppas jag följande:
Yamaha R9 blir en grymt prisvärd hoj. Får inte kosta mer än Aprilia RS660.
Yamaha R7 kostar max 15k mer än MT07.
Att någon tillverkare börjar bygga små vassa radfyror (t.ex. CBR 250 etc) Rätt kul med 18k rpm och vass liten fyra i bra chassie. Kawasaki har ju sin ZX25R men det är en hoj för asienmarknaden :(
 
Sporttourer som bara är en riktig sporthoj med höjda clipons, och lite annorlunda bakram med snabbfästen för sidoväskor och lite mer bekväm sits.
Som motvikt till alla sporttourers med 40-60 hästar mindre, 40-60 kg mer vikt och en mjuk fjädring.
 
Förstår inte varför vissa är då allergiska mot Ktm, själv har jag bara haft snart Ktm på asfalten å skogen i 20 år å kollar inte på andra märken då..
Jag har själv god erfarenhet av en 701 enduro, så allergin har inte drabbat mig. ?
Det man hört är att tillverkare/importör(?) är tuff mot återförsäljarna vid garantiärenden, vilket drabbat en och annan slutkund. Annars är det nog inget fel på kvaliteten.
 
Det blir ju mässa vad jag hört nästa år så ska faktiskt för första gången gå runt och kika efter potentiell ny hoj, om plånkan tål :D
 
Holy shit! Amerikanska el-tokmoppen Volcon Grunt har nu tydligen börjat levererats till kund i USA. Vågar man hoppas att något ex ska leta sig över Atlanten, också...?

1632332525164.jpeg
 
En lätt, hyfsat stark, och någorlunda hållbar dual sport hade varit fint, typ som gamla DRZ400. Om man får drömma lite.

Det är lite synd att Honda slutade(?) sälja CRF450L i Sverige, och ändå lite mer synd att den inte kom i ett utförande likt CRF300L Rally. Personligen sätter jag mitt hopp för 2022 till Aprilia Tuareg 660. Motorn i sig är trevlig i RS/Tuono, och med lite uppjusterad botten/mellanregister blir det nog en trevlig spis till en mindre adventure-hoj.
 
Men är inte den nya monstern en 950? Och V2 är väl även den en 950?
 
Förstår inte att jag helt missat V100! Herre min Skapare - vad är detta?!

Den vackraste motorcykeln, jag skådat, på synnerligen länge. Om man kan få den röda med Öhlins... Detta fick mig att totalt omvärdera precis allt.
 
Sporttouringhojar är ju najs! Älskade min ZZR1100 som var (är) en grym sådan innan begreppet var etablerat.

Nuvarande BMW:n är bra på det mesta, att kunna köra 55 mil till G-åsen, tre dagar på banan och sedan 55 mil hem igen ovanpå den sista kursdagen utan ont någonstans är fan imponerande med en 46 årig doolar bakom spakarna.

Den där Guzzin ser ball ut! Som om en vanlig Guzzi krockat med en Tuono typ. Och roliga motorer skall premieras, snart kör vi alla runt med en dammsugare mellan benen ändå.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top