Tankar kring modellåret 2022?

Det finns ju gråzoner också. Man kan ju tycka att individen ska få bestämma själv ibland och ibland inte.

Personligen, för Sveriges del, så tycker jag gott man kan begränsa toppfarten till 180 på alla fordon som körs på svenska vägar. Finns ingen anledning att köra fortare. Vill man köra så fort bryter man mot lagen och de som ändå vill göra det kan alltid flasha bort spärren. Eller koppla ur abs eller whatever.
Tillhör du dom som tyckte att eu-direktivet om krav på ABS för motorcyklar var bra?
 
Var ju ganska många här på forumet som tyckte att det var en bra idé att myndigheterna i stället för individen själv är bättre skickade att göra bedömningen om man ska kunna låsa upp sina hjul eller ej, när ABS-kravet kom. Dvs. man applåderade att individen fråntogs bestämmanderätten att själv fatta beslutet. Märklig inställning. Undrar om det är en generationsfråga?
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...
 
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...
Väldigt få kan bromsa effektivt i en paniksituation. Det är fakta.
 
Jag tror ABS är bra för dom flesta, i dom flesta situationer. Och att dom flesta vill ha ABS. Och att det hade sett likadant ut på marknaden som nu, även utan krav. Och att frågan därmed inte är något som politiker ska lägga sig i. Om man känner sig kompetent att bedöma sitt eget behov själv så är det ju inget problem. Och att då diktera "de godas sidas tyranni" genom att stödja krav på premissen att "andra" inte är kapabla att göra vettiga val, och därmed stödja att storebror ska diktera vad som ska gälla för alla, oavsett personliga premisser och behov tycker jag är märkligt.

Samma resonemang går ju att tillämpa på vad som helst, om politikerna får fritt spelrum, utan protester. T.ex. att det är en alldeles utmärkt idé med en maxhastighet på 80 km/h för motorcyklar, och att denna hastighet ska forceras med hjälp av elektronisk gaskontroll kopplad till gps. Varje litet politiskt beslut som inskränker vår frihet att köra hoj på de premisser vi själva väljer är ytterligare ett steg utför på ett sluttande plan, där vi inom en snar framtid är så kringskurna att det inte kommer att vara värt besväret att köra hoj längre.

Och det känns inte ok på något plan i min bok.
 
Jag tror ABS är bra för dom flesta, i dom flesta situationer. Och att dom flesta vill ha ABS. Och att det hade sett likadant ut på marknaden som nu, även utan krav. Och att frågan därmed inte är något som politiker ska lägga sig i. Om man känner sig kompetent att bedöma sitt eget behov själv så är det ju inget problem. Och att då diktera "de godas sidas tyranni" genom att stödja krav på premissen att "andra" inte är kapabla att göra vettiga val, och därmed stödja att storebror ska diktera vad som ska gälla för alla, oavsett personliga premisser och behov tycker jag är märkligt.

Samma resonemang går ju att tillämpa på vad som helst, om politikerna får fritt spelrum, utan protester. T.ex. att det är en alldeles utmärkt idé med en maxhastighet på 80 km/h för motorcyklar, och att denna hastighet ska forceras med hjälp av elektronisk gaskontroll kopplad till gps. Varje litet politiskt beslut som inskränker vår frihet att köra hoj på de premisser vi själva väljer är ytterligare ett steg utför på ett sluttande plan, där vi inom en snar framtid är så kringskurna att det inte kommer att vara värt besväret att köra hoj längre.

Och det känns inte ok på något plan i min bok.
Jag köper det resonemanget rakt av.
 
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...
Precis !
 
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...
Håller med i frågan att man ska få bestämma själv och inte något EU-direktiv men jag ser inte kopplingen att ABS skulle vara dåligt för att, som du skriver, "är det ett dyrt tillbehör att reparera."

Det är ju en annan sak att det är dåligt att det är dyrt men betyder inte att ABS skulle vara dåligt.
Är ABS bra då om det skulle vara gratis?
 
Håller med i frågan att man ska få bestämma själv och inte något EU-direktiv men jag ser inte kopplingen att ABS skulle vara dåligt för att, som du skriver, "är det ett dyrt tillbehör att reparera."

Det är ju en annan sak att det är dåligt att det är dyrt men betyder inte att ABS skulle vara dåligt.
Är ABS bra då om det skulle vara gratis?
Tror snarare han menar att om man fick välja så kunde man slippa risken att behöva laga ABS komponenter i framtiden. Som faktiskt måste fungera för att klara en besiktning
 
Håller med i frågan att man ska få bestämma själv och inte något EU-direktiv men jag ser inte kopplingen att ABS skulle vara dåligt för att, som du skriver, "är det ett dyrt tillbehör att reparera."

Det är ju en annan sak att det är dåligt att det är dyrt men betyder inte att ABS skulle vara dåligt.
Är ABS bra då om det skulle vara gratis?
Jag ser heller inte kopplingen! :hej
Tror snarare han menar att om man fick välja så kunde man slippa risken att behöva laga ABS komponenter i framtiden. Som faktiskt måste fungera för att klara en besiktning
:tummenupp
 
Någon som har koll på hur mc-försäljningen sett ut i år? Försäljningen av båtar har ju gått bananas under pandemin där de flesta båttillverkare haft fulla orderstockar... Önskan att inte trängas med andra och vistas mer i naturen kanske har gynnat offroadhojs-försäljngen..?
 
Jag önskar att XSR900 drogs in.
Inte ofta jag kallar något för fult, men passade det verkligen in på.

Något har helt enkelt gått snett och blivit rejält fel, i många led.
 
Någon som har koll på hur mc-försäljningen sett ut i år? Försäljningen av båtar har ju gått bananas under pandemin där de flesta båttillverkare haft fulla orderstockar... Önskan att inte trängas med andra och vistas mer i naturen kanske har gynnat offroadhojs-försäljngen..?

Jo, nyförsäljningen har minskat något jämfört med 2020. Men, med tanke på att handlarna, i spåren av corona-pandemin, knappt hade några 21or alls att sälja så är siffrorna ändå bra...



Jag önskar att XSR900 drogs in.
Inte ofta jag kallar något för fult, men passade det verkligen in på.

Något har helt enkelt gått snett och blivit rejält fel, i många led.

Mjaeee, smaksak, förstås. Men tycker nog ändå att 22ans XSR900 faktiskt gått från en nästan ofattbar styggelse till... pja, rätt cool...

1635894196144.jpeg
 
Nu blev det ju ingen mässa i Sverige, så jag bokade biljett till Milano.
Nu ska här klämmas och kännas!
Tyvärr verkar EICMA bli lite stympat i år då flera tillverkare har meddelat att de inte kommer att vara på plats (BMW, Ducati, HD, KTM/Husqvarna kommer inte vad jag har sett). Det kan ju hända att några av de nya hojarna från dessa ändå finns på plats hos andra utställare, men lite synd är det.
 
Tyvärr verkar EICMA bli lite stympat i år då flera tillverkare har meddelat att de inte kommer att vara på plats (BMW, Ducati, HD, KTM/Husqvarna kommer inte vad jag har sett). Det kan ju hända att några av de nya hojarna från dessa ändå finns på plats hos andra utställare, men lite synd är det.
Ja lite rumphugget blir det.
Men det ska ändå bli kul att få se mässan och alla utställare. I Milano har jag varit tidigare men aldrig på mässan.
Jag ska i alla fall klämma på nya Guzzin!
 
Näh, tror inte 2022 års Yamaha MT-10 sopar hem några designpris nu heller. Synd, på en annars så rar ärta...

1636490561701.jpeg
1636490585431.jpeg
1636490608434.jpeg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top