Tankar i blötan på Åsen 24/6

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tisdagstankar i blötan på Åsen 24 juni

-Fan vad jag är kung!!! Klämmer runt Åsen på Minins träningsdag och ingen kör om mig. 2½ timmas ERF på Anderstorp har gjort underverk. Jag gillar det här! Det är kul med regn! Nu ska Mumlan få nästa gång. Haha, där bromsade jag om Sölebo!! Fullt skaft ner mot Eje å tänk om man skulle ta och bromsa lite senare nu.....
YES, DÄR....... försvann framhjulet under mig och simsimsimsim ligger man på asfalten och far fram med HÖG fart funderandes.....:

Tänk om man hade avkörningszoner med asfalt?!?! Asfalt är ju helt OK att åka omkring på (särskilt när det blött). Kroppar mår rätt väl kanandes på asfalt, ofta mindre väl efter en massa hjulande runt i leca/grus. Här på åsen ligger det ju dessutom en massa ganska stora stenar runt om i gruset. Hojar klarar asfaltkanande bra också, bara man har lite adekvata kraschpuckar. Dom verkligt grymma skadorna kommer ju när hojar börjar hjula runt och det gör dom ju efter dom lämnat asfalten.
Dessutom skulle många vurpor kunna undvikas. Ta bara om man (i regn) får ett litet släpp på utgång så man Kör av banan. Som det är nu hamnar man i grus eller ännu värre i blött gräs och då ligger man ju där. Om det fanns några meter asfalt asfalt skulle man lätt klara det hela stående. Eller om man bromsar på sig... Ta som det är på start och målrakan på Sviestad, en "escape road". Lysande. Gott om tid att sortera upp sina bekymmer, vända och sedan på't igen.
Så därför, bort med leca och in med asfalt! Såklart fick det vara någon sortskant, kanske att man liksom "åkte ner" 10 cm eller nå't... det fick ju inte bli att avåkningszonen blev extra bana...

Åsså fortsatte jag kanandes in på den "escape road" som finns efter Eje's och där noterade jag att det ska inte vara grov asfalt på den för fy fanken vad man börja hjula när man kommer in på den och till slut tog det slu och mitt snygga regnställ hade ca 100 hål men annars var det bara egot som var skadat...
Hojen? en styrände och hade inte Sörebo/Jorpes slitit ner mina kraschpuckar på Anderstorp så hade jag nog klarat kamkedjekåpan åxå...

Så fram för mer ASFALT!!!!

PS: Vem glömde en kabelvinda vid vårat tält?

Last edited:
Nr:18 skrev:
Vi satsar ännu högre till gåsen, så det kommer jag visst att göra :arsele :D

Att du kan köra hoj i regn det visste jag men att du var en sådan skämtare... DET visste jag inte. Du är ju riktigt rolig!! :lol

ja visst, asfalt när man kanar av och lecafålla ner man kommer flygandes genom luften och smäller ner i backen i 100blås,, sätt igång och bygg bara magnus.... :)

Härlig inlevelse Mozzbegrh, tangentiella escape roads är en lysande ide, ska man vurpa så ska man göra det i regn, man gliiiiiiider in i mål oftast utan en enda blessyr

10cm lägre utanför bankant verkar inte så genomtänkt, kul att komma utanför då eller när man kanar i 80 km/h och lättar 10 cm ut över asfalten etc etc. Tror nog grus ändå är skonsammare i långa loppet för annars skulle det väl vara asfalt överallt eller?

magnus_moss skrev:
-Hojen? en styrände och hade inte Sörebo/Jorpes slitit ner mina kraschpuckar på Anderstorp så hade jag nog klarat kamkedjekåpan åxå...

Aber Mozzberch... Har du krashat????? Betyder det att du så att säga "krashat över" det jag krashade med din hoj. Alltså, syns inte mina repor längre i skuggan av dina:-) :tungan

skönt att det gick bra i alla fall!

Allt man behövde göra är att asfaltera en gigantisk plan, bara. Sen kunde man ändra bansträckning efter behov.

Avåkningszoner i asfalt (eller är det betong?) kommer ju mer och mer på dom "stora" banorna.
"Eje" har ju, utöver att namnge en kurva, även förespråkat asfalterade avåkningszoner sedan länge.
Finns nog förövrig inte ekonomi till det på våra svenska banor.

Var själv där och åkte i regnet med husan
var riktigt kul att köra i regnet tyckte jag! drog av banan 3ggr och höll mig på hjulen alla ggr var glad att det var lecakulor efter rakan! låste upp framhjulet i 200blås då man skulle flytta bromspunkten lite längre fram :yoparty
skulle aldrig fått stopp innan däckstraven om inte lecan bromsat farten.

sen konsumettestade jag sandfållan oxå i efter ejes och även gräset efter den kurvan.
Mwn sjukt kul att köra i regn! tyckte det var synd att det torkade upp på slutet då fegade för att regndäcken ej skulle brinna upp...

//Mcbudet

Mattias skrev:
Allt man behövde göra är att asfaltera en gigantisk plan, bara. Sen kunde man ändra bansträckning efter behov.
Stormarknad cup :D Bara att leta upp en stormarknad som har stängt och sen ut med konor.

GSXR1100R skrev:
Stormarknad cup :D Bara att leta upp en stormarknad som har stängt och sen ut med konor.
ja kunde det fostra denna hjälte så....

Bifogat

• kevinparkinglot.jpg
    kevinparkinglot.jpg
    43.5 KB · Visningar: 126
Tysken skrev:
Avåkningszoner i asfalt (eller är det betong?) kommer ju mer och mer på dom "stora" banorna.
"Eje" har ju, utöver att namnge en kurva, även förespråkat asfalterade avåkningszoner sedan länge.
Finns nog förövrig inte ekonomi till det på våra svenska banor.

Det är ju framförallt F1 som vill ha det så, och Eje är ju bilgubbe så han tänker på bilar. Klart att F1 stallen hellre ser sina bilar bromsa in på asfalten efter kurvan än fylla kylarna med grus. Fast för mc finns inte de fördelarna på samma sätt.
Skulle personligen inte vilja ha asfalt istället för lecakulor i Bergskurvan på Sviestad tex.

Jämför gärna hur mycket stopping power leca eller sand har jämfört med asfalt när man är på väg in i räcket......

Chris Ash skrev:
Jämför gärna hur mycket stopping power leca eller sand har jämfört med asfalt när man är på väg in i räcket......

Det är väl inte maximal "stopping power" vi är ute efter...i såna fall är ju armco-räcken oslagbara :) Det är ju snarare så mjuk "stopping power" som möjligt man vill åt, och då tror jag asfalt är jäkligt bra. Men visst, det ställer ju krav på områdena runt om kring oxå och att det finns tillräckligt med zoner utan berg, räcken eller andra hårda saker.

Jag skulle tex mycket hellre se asfalt hela vägen fram till räcket i Karusellen, utgången ur Sviestad-böjen i stället för gräs.

ZoulFly skrev:
Det är väl inte maximal "stopping power" vi är ute efter...i såna fall är ju armco-räcken oslagbara :) Det är ju snarare så mjuk "stopping power" som möjligt man vill åt, och då tror jag asfalt är jäkligt bra. Men visst, det ställer ju krav på områdena runt om kring oxå och att det finns tillräckligt med zoner utan berg, räcken eller andra hårda saker.

Jag skulle tex mycket hellre se asfalt hela vägen fram till räcket i Karusellen, utgången ur Sviestad-böjen i stället för gräs.

Det skulle kräva gigantiska avkörningzoner, mycket större än de som finns idag i GP......

Tänk dig själv om du bromsar på dig i slutet av en raka, eller tappar bromsverkan, då är leca eller sand idealiskt. Dessutom är det skönt att landa i till skillnad från asfalt....

Jag tror inte leca och sand stoppar så mycket bättre än asfalt faktiskt. Snarare att asfalt stoppar "mjukare" som någon sa.

*/ ?>
Back