Tankar i blötan på Åsen 24/6

allvarigt talat så tycker jag ni yrar fullständigt nu.
en avåkningzon ska ju vara av typ leca, djup, och luta uppåt ifrån banan sett,
Tror ni inte folk har koll på detta som designar och bygger banor?
vad det gäller svenska banor så finns det ju tusen andra brister att lägga energi på,,, :kocko

Tysken skrev:
Jag tror inte leca och sand stoppar så mycket bättre än asfalt faktiskt. Snarare att asfalt stoppar "mjukare" som någon sa.

Been there done that.....
Du tror inte att det gör det, jag vet att det gör det......

Chris Ash skrev:
Det skulle kräva gigantiska avkörningzoner, mycket större än de som finns idag i GP......

Tänk dig själv om du bromsar på dig i slutet av en raka, eller tappar bromsverkan, då är leca eller sand idealiskt. Dessutom är det skönt att landa i till skillnad från asfalt....

Jo, jag misstänker att det skulle kräva mer plats men inte sååå himla mycket större. Och jag håller med dig om att det säkert är bättre med sand/leca i vissa situationer, just när man kommer rakt fram med full rulle. Men i de flesta kurvor där man bara tappar greppet så tror jag det skulle vara kanon med större ytor än i dag med asfalt, för att bromsa ner farten mjukt. Sen måste man väl alltid ha nån form av sand/leca som en sista utväg för få ner farten på det/den som kommer.

Sen håller jag med Petter om att här i Sverige så kan man ju börja med att ta bort alla eländiga räcken och murar som står lite här och var.

SAKLART ska det vara leca i trosen (vad kul det ser ut nar man inte kan skriva o med tva prickar over), soklart ska det vara leca i bergkurvan just darfor att rackena star sa ackligt nara! Pa dessa stallen borde man gora som man ska gora pa Falken; 200 meter innan rakan slutar gor man en svang 90 grader hoger, kor 100 m sedan 90 grader vanster och ansluter sedan pa gamla banstrackningen igen. Detta gor man redan pa Sviestad och Bergskurvan men bara nar bilar kor ERF! Gjor man detta far man ju escape-roads med "mjuk" go asfalt pa kopet. Kanon! Du med motarden som ville leta bromspunkter i blotan pa Asen i torsdags hade inte en behovt kora ut i lecan. Kanon igen!
Dessutom tycker jag absolut inte att sadana har resonemang ar sloseri med tid som nagon tyckte... det ar ju pa sadana har stallen som folk kor ihjal sig!
halsar mozzberck fran grekland och poolen :tummenupp

magnus_moss skrev:
Du med motarden som ville leta bromspunkter i blotan pa Asen i torsdags hade inte en behovt kora ut i lecan.

Det var jag som letade bromspukter! vart skulle jag ta vägen om inte ut i lecan??!?! :) ta warpzonen ut till början av rakan igen?! :D

hade valet att bromsa omkull mig eller damma ut i lecan då man lyckades låsa framhjulet vid 100m skylten med hojen urvarvad på 6:an (ca195km/h) då tar det ett par meter innan framhjulet kommit in i matchen igen och man kan kliva på bromsarna igen då är det j*vligt kort kvar på rakan.... :näsblod

gick bra iaf och jag är nöjd med körningen och att jag höll mig på hjulen hela dagen i regnet! då det låg en hel del japanska plastraketer ute i salladen!

om 5h går planet till canada och jag har inte packat en pryl... skall tävla i CMWC XXII (cyclemessanger worldchampionschip) nån som har några tips hur man kan få 14h flygtid att gå?!?!

//Mcbudet

Mcbudet skrev:
om 5h går planet till canada och jag har inte packat en pryl... skall tävla i CMWC XXII (cyclemessanger worldchampionschip) nån som har några tips hur man kan få 14h flygtid att gå?!?!

//Mcbudet

Ha så kul i Kanada nu! :tummenupp

Läsa bok, sova, lyssna på musik... :va äta ;)

Själv kraschade jag endast 2ggr. Första varvet i vänstern i esset på regndäck släppte det mitt i kurvan, regndäck ska visst också upp lite i temperatur. Kalla mig gärna nybörjare för det är just vad jag är. Sen var ju tempot borta på regn. Men fick ändå känna på ett låst framhjul i 150, vill inte göra om det. Klarade kurvan dock.
På sista passet var det nästan torrt så jag la på lite tempo vilket resulterade i ett framhjulssläpp in i hårnålen och ut i sanden. Skamkärra hem till tvättbåset.

Stället funkar i alla fall utmärkt att åka på arslet och magen med Petter. Lite hål på armbågarna nu bara.

Mcbudet skrev:

//Mcbudet
Lycka till med tävlingen :tummenupp

*/ ?>
Back