Tanka 95 eller 98 bränsle i gsxr600 2006

blyfritt 95 eller 98


  • Antal röstningar
    0

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
undrar bara vilket som funkar bäst för hojen å tanka, 95 eller 98?
tankade 95 i min gamla gixxer 600 98 för många herrans år sedan, därför undrar jag vilket e att föredra i de nyare sporthojarna?
förmodar att det är 98 bränslet, men skriv ni som har märkt nån skillnad å köra de nyare på 95/98.
 
Förutom allt annat djäkelskap om etanolet stället till med så ökar det bränsleförbrukningen. Mina fordon går billigare på 98 oktan.
 
"Bensin 95 innehåller och Bensin 98 kan innehålla upp till 5% etanol. Bensin 98 kan förutom etanol även innehålla den förnybara komponenterna ETBE (ethyl tert buthyl ether)."
-okq8.se

"Låginblandning med max 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98."
-statoil.se

"kan" i bägge citaten.
 
"milesPLUS 98 bensin innehåller förbättrade funktionsadditiv och en högre mängd additiv än miles 95, vilket minskar friktionen i motorn och hjälper den att jobba ännu effektivare. Kombinerat med rengörande och korrosionsskyddande tillsatser får du med milesPLUS 98 också ett bättre och snabbare skydd mot rost och slitage. Med din renare och effektivare motor kan mer energi användas för att hålla din bil rullande och därmed får du mer kraft och acceleration vid gaspådrag. Samtidigt som bränsleförbrukningen och utsläppen minskar.
milesPLUS 98
• Optimerar motorns prestanda och ger mer kraft och acceleration
• Bränsleförbrukningen minskar och tar dig upp till 2,7% längre
• Är vår bästa bensin för alla bensinmotorer som går på 95 eller 98 oktan"

-statoil.se

Jaha, vad är det här nu då? I faq påstår Statoil också att det är en "utmärkt bensin att fylla tanken med vid vinterförvaring". Ska man tro på't?

EDIT därför att "... Det rengörande additivet i bensinen hjälper till att hålla rent i bränslesystemet även när man inte kör. Det fungerar på så vis att de korrosionsskyddande tillsatserna i additivet lägger sig som ett skyddande skikt på alla metallytor och minskar risken för korrosion och avlagringar som kan bildas i ex förgasaren under vinteruppehåll."
 
Last edited:
"milesPLUS 98 bensin innehåller förbättrade funktionsadditiv och en högre mängd additiv än miles 95, vilket minskar friktionen i motorn och hjälper den att jobba ännu effektivare. Kombinerat med rengörande och korrosionsskyddande tillsatser får du med milesPLUS 98 också ett bättre och snabbare skydd mot rost och slitage. Med din renare och effektivare motor kan mer energi användas för att hålla din bil rullande och därmed får du mer kraft och acceleration vid gaspådrag. Samtidigt som bränsleförbrukningen och utsläppen minskar.
milesPLUS 98
• Optimerar motorns prestanda och ger mer kraft och acceleration
• Bränsleförbrukningen minskar och tar dig upp till 2,7% längre
• Är vår bästa bensin för alla bensinmotorer som går på 95 eller 98 oktan"

-statoil.se

Jaha, vad är det här nu då? I faq påstår Statoil också att det är en "utmärkt bensin att fylla tanken med vid vinterförvaring". Ska man tro på't?

EDIT därför att "... Det rengörande additivet i bensinen hjälper till att hålla rent i bränslesystemet även när man inte kör. Det fungerar på så vis att de korrosionsskyddande tillsatserna i additivet lägger sig som ett skyddande skikt på alla metallytor och minskar risken för korrosion och avlagringar som kan bildas i ex förgasaren under vinteruppehåll."

Jag undrar hur i hela friden bensinen ska minska friktionen i motorn...
 
Min hoj gick ett par mil längre på varje tank (än vad jag är van vid) när jag var i Norge förra sommaren. Fick i efterhand veta att de självgoda norrbaggarna inte blandar ut sin bensin med skit.
 
Står i manualen vad du ska tanka.

Finns inget mervärde att köra högre oktantal än det rekommenderade. I praktiken samma etanolinblandning, vill du ha rent får du väl tanka aspen och helst mappa för detta.

Ja undantaget fordon med turbo eller andra som ställer tändning med knacksensor men det är väl ganska ovanligt på motorcyklar och gäller knappast TS hoj. Brukar i de fallen också framgå av manualer att motorn ifråga klarar ett visst oktan men går bäst/snålast med ett högre.
 
Fast alla bensinbolag har upp till 5% etanol i sin 98-oktaniga bensin också, skillnaden är att 95 verkligen har 5%. Men etanolen är väl billigare än bensin, så jag gissar att som gärna häller i så mycket dom får.

Det var en nyhet för mig... Visst var 98 etanolfri förut? När hände detta?
 
Nu när man ska ha samma skatteeffekt på etanol och bensin. Borde det inte vara mindre lönsamt för bolagen att blanda ut etanol i bensinen? :D
 
Såna här trådar är lika kul som de där någon frågar ifall motorolja med hallonlukt för 368:-/liter är bättre än en från Biltema med samma spec.
 
Tja om inte alltförlång tid så finns inte 95oktan utan E10 med mera etanol o många äldre bilar o mc som inte fixar detta bränsle.. tror bmw var en av dom sämre tillverkarna i detta fallet.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top