cykeltur på Åsen. Inte snabb, men säker.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Pro Super-cykeltur på Åsen. Inte snabb, men säker.

Lördag

piip, 06,40 -Snooze. 06.50 -Snooze, 0700, Strålande sol och snabbt igång. Skall modifiera geffeln en aning genom att hälla mera olja i gaffeln, stänna förspänning samt justera Kompressiondämpning. Miljöbränsle -Var hittar man det. -Det är någåt nytt! Nya däck till friträning? -Nej, man ruckar inte på gamla principer, Inte gick det så snabbt heller. Sist på 1.10,3

Heurru deu Eirick, Where where dau pau driversmöte? fråga Mike Luff vid min 3:e nervöskissepassage genom Admin Office? Det glömde jag också! Men, så är det i alla fall preppat till kvalet. Nya däck, en gaffel som funkar lite bättre, miljöbänsle som ligger helt i linje med min miljöprofil, dvs skriva ut dubbelsidigt med microtext. Så laddar jag. på varv 12 sätter jag min första 1.08,9 tid. Går in o dricker lite vatten och laddar för sista delen av passet. Men så lossnar växelförarens stoppskruv (vilket betyder att man inte kan växla, således inte köra) Vi kan skylla på att det var detta som gjorde att jag inte fick vara med i SuperPolen! I 9:an lärde man sig extrapolera grafer, och vilken niodeklassare som helst som gjort matteläxan skulle klara provuppgiften:

Jorpes kör som bäst 1,10,3 på varv 1, och förbättrar sig linjärt under 12 varv till 1,08.9. Vilket tid har han varv 24?

Felix 15 år på en Puch Dakota svarade:
Jorpes skulle uppenbart efter 12 varv sänkt sina tider till 1,07.5. då tider i motorsport alltid kan extrapoleras linjärt. Punkt.
VSB ()

Om magister Mossberg hade examinerat Felix hade han haft mycket väl godkänt!

Somnar trots allt gott. Solen kommer ju lysa över Karlskoga imon söndag också!

Racedag
Det skall ha varit en arme med Skanskabilar som asfalterat Ejes kurva under natten. De lite tyngre bilarna hade gjort stora urgröpningar i asfalten. Nyasfalterat av modell budget, 30 grader varmt -> oljeblödande asfalt. Så det var halt uppe i Ejes kurva.

Alex min mek löser däckbyte o har stort sjävförtroende efter att "på nolltid diagnostiserat 3 fel" på Peijers depåmoppe. Daniel o Erika delar gladeligen ut dricka o kakor till de tillströmmande gästerna. Ett 70-tal HiQ Arboga gäster var förbi tältet. De modiga skrev också upp sig för sena eftermiddagens medåkning.

Toadags=Racedags.

Bortsnackningsvarianten:
Ett hårt arbete med fjädringinställningar under lördagsnatten resulterade i en aningen felinställd gaffel med chatter i bakänden vid inbromsningarna. Teamet kunde inte få den nya typen av bränsle som användes att fungera. Bränslemappingen funkade inte under de rådande väderförhållandena så teamet fick lida av en effektförlust motsvarande 14,7 hästkrafter. Det noga uvalda bakdäcket visade sig inte vara tillräckligt uttestad under rådande meterologiska förhållande och tappade greppet efter 8 varv. Efter en tät duell med Erik Hult så förhindras den slutliga omkörningen tack var en gulflagg situation, och därmed tog Jorpes racing en stabil 14:e plats och 2 pinnar i Pro Superbike.

Good luck next time varianten:
16 till start, 2 körde bort sig. Sist i mål. Körde som faster Agda, sämre än gårdagen. Nylund kör om, sega tankar säger "han är ju snabbare så han kan jag ju inte hänga på", likadana tankar infinner sig när Wyren, Rille och Hult passerar. Sveriges kungsklass är en division bättre. Ödmjukt rullar jag in som siste man på hjulen.

Glada tillrop och Arboga gänget åter i tältet. Alex monterar en baksadel och det blir utlottning av medåkning. 2 rara tjejer ville verkligen åka, ena systern vann, men skänkte fint sin plats till sin syster... -Det var fint gjort! Tror att de 3 personerna hade roligt i alla fall. Jag kunde på ett förtroendeingivande sätt övertyga dom att så långsamt som jag kör så märker som knappt nån skillnad från deras sista moppetur med en Puch Dakota.

Tack till -Meken Alex för suveränt mek Erika och Daniel för kanonhjälp, Lind för kul stories, HiQ Arboga för support samt Sofia och Konrad.

Bifogat

• PICT6755.JPG
    PICT6755.JPG
    72.8 KB · Visningar: 89
  • PICT6721.JPG
    PICT6721.JPG
    67.1 KB · Visningar: 71
  • PICT6703.JPG
    PICT6703.JPG
    64.4 KB · Visningar: 67
  • PICT6716.JPG
    PICT6716.JPG
    61.1 KB · Visningar: 97
  • PICT6752.JPG
    PICT6752.JPG
    53.4 KB · Visningar: 80
  • PICT6676.JPG
    PICT6676.JPG
    57.6 KB · Visningar: 71
Last edited:
Motorsportextrapolering är alltid linjär, helt rätt! Följdaktligen skulle du kört 1.07,5 på varv 24 och 1.06,1 på varv 36!!! Så egentligen skulle du stått i första led! Alldeles före Janne Hansson! Såklart.:fakta

Förövrigt tycker jag att du kört überbra! :tummenupp 8:or på Åsen är respecktt! :Bugar Och om du vill veta varför det inte gick så bra som varken du eller jag önskade oss i helgen, så kan du se den troliga lösningen i min rapport från Sviestad!:D

Ahhh nu förstår jag varför du inte vann, det kan inta vara lätt att haka på toppförarna när du har spätta bakpå, se nu till att montera solosadel igen och visa var skåpet skall stå på Falken.

/L.Ökmeken som inte orkade se eländet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...