Tallin - tjaxa sprit

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Enkel fråga:
- Om man åker en tallinkryss, ska man då handla sponken på båten eller i land? :va

Iland, finns någr ganska stora affärer inte llt för långt från färjan.
Ligger där katamaren från Helsingfors lägger till.

PöööörFeKCt! :tummenupp

Gäller'e bara å ha med sig taxfree-katalogen så man kan jämföra priser och kÖpa det man tjänar mest på då.

Är det inte en väldigt begränsad mängd man för handla på båten, eller är det borttaget ??

PöööörFeKCt! :tummenupp

Gäller'e bara å ha med sig taxfree-katalogen så man kan jämföra priser och kÖpa det man tjänar mest på då.

Tja, lyckas du med att shoppa taxfree så är du ingen eu medborgare.

Men ang. billigt, så har jag för mig att det går att köpa vodka i bag in box. Osäker dock.

Är det inte en väldigt begränsad mängd man för handla på båten, eller är det borttaget ??

Kollade upp det det där. Vid handel på båten gäller TaxFree-regler och där är det en liter sprit och 16 liter öl som gäller.

Handlar man däremot i land är det EU-regler som gäller. Då får man handla 10 liter sprit och 110 liter öl.
Det viktiga är att man behåller kvittona så man vid en eventuell koll kan visa att man handlat spriten i Tallin.

Vodk bag in box samt whiskey bag in box finns!

Egentligen lär det inte bli så vansinnigt mycket sprit för egen del. Barskåpet rymmer inte mycket mer. Tänkte köpa lite mer öl och en del singel malt så BiB-whiskeyn lär nog inte bli aktuell.
Frågeställningen är mest för övriga i sällskapet.

BiB-whisky lär ju vara dåligt hembränt kört genom kaffesump, ungefär? :zpy

Jepp....

Någon student ställde fram det och full som jag var tänkte jag att det kan man väl testa såå illa kan det inte vara. Det är billig industrisprit med färgämne och lite tillsatt whiskyessens, tom Tesco ownbrand whisky från Ungern för 70kr/L smakar bättre....

Kollade upp det det där. Vid handel på båten gäller TaxFree-regler och där är det en liter sprit och 16 liter öl som gäller.

Är det mellanlandning på Åland eller hur fasen gör de för att vara utanför EU?:va

Last edited:
Är det mellanlandning på Åland eller hur fasen gör de för att vara utanför EU?:va

Ja, det verkar som de mellanlandar i Mariehamn men det är kl 01 på vägen dit och kl 05 på vägen hem och dessutom bara i 10 minuter, så i praktiken lär man aldrig ens reflektera över att vi varit i närheten av Åland.

Stockholm - Mariehamn - Tallinn
18.00 - 01.00 - 10.00
Tallinn - Mariehamn - Stockholm
18.00 - 05.00 - 10.00

Ankomst till Mariehamn ca. 10 minuter före avgång.
:hihi

det finns mycket goare vodka iland än vad det finns på båten. allt med ryska bokstäver är gott är ett generellt tips men akta dig för de dyrare flaskorna. detta inlägg är helt seriöst hur man än uppfattar det.

De tax-freeaffärerna har vi finnarna att tacka för.:rolleyes:
Estländarna tröttnade på Finnarna att de söp så fruktansvärt...så de byggde dem där "finlandsbåtarna" kom in.....

Prova gärna det estniska ölet Saku.:öl

Vad beträffar sprit så är Viruvalge och Hundijallavesi inhemskt....(med reservation för stavningen):D

Hundijallavesi betyder Vargfotsvatten på svenska......:hihi

Last edited:
det finns mycket goare vodka iland än vad det finns på båten. allt med ryska bokstäver är gott är ett generellt tips men akta dig för de dyrare flaskorna. detta inlägg är helt seriöst hur man än uppfattar det.

Russian Standard är den bästa vodkan alla kategorier.
Lite dyrare-Lite bättre

Flagman rekomenderas också, fast den vet jag inte om den finns i Tallin.

Russian Standard är den bästa vodkan alla kategorier.
Lite dyrare-Lite bättre

dyr sprit kan man köpa i sverige.

jag gillar den spriten som känns som amoniak i näsan.

men, gillar man tjejvodka ska man väl gå på valge viin, viru valge, saarema eller gorbatjov. alla smakar renare än absolut och finns som bag in box.
alla utan gorbatjov är estniska och du ska ju köpa inhemskt.

dra in på karja kelder, (i gamla stan) och beställ in en shot av varje sort så köper ni upp er på den ni gillar bäst helt enkelt. ligger en liqeurshop som granne. beställ in en pepparsteak med senapssås till. :tummenupp
karja kelder är den bästa restaurangen i tallinn till hyffsade priser. där brukade min farsa gömma sig när ryssarna bombade på 40-talet f.ö. och servitriserna är snygga.

dyr sprit kan man köpa i sverige.

jag gillar den spriten som känns som amoniak i näsan.

men, gillar man tjejvodka ska man väl gå på valge viin, viru valge, saarema eller gorbatjov. alla smakar renare än absolut och finns som bag in box.
alla utan gorbatjov är estniska och du ska ju köpa inhemskt.

dra in på karja kelder, (i gamla stan) och beställ in en shot av varje sort så köper ni upp er på den ni gillar bäst helt enkelt. ligger en liqeurshop som granne. beställ in en pepparsteak med senapssås till. :tummenupp
karja kelder är den bästa restaurangen i tallinn till hyffsade priser. där brukade min farsa gömma sig när ryssarna bombade på 40-talet f.ö.

Jag får min finvodka direkt från mina ryska kontakter i Ryssland, de skulle skämmas för att ge mig Gorbatjov som verkligen anses som en ful vodka.:mad:

Russian Standard kostar väl ca 60 kr/ litern så det är inte dyr vodka anser jag!

Jag får min finvodka direkt från mina ryska kontakter i Ryssland, de skulle skämmas för att ge mig Gorbatjov som verkligen anses som en ful vodka.:mad:

Russian Standard kostar väl ca 60 kr/ litern så det är inte dyr vodka anser jag!

jag säger inte att russian standard inte är gott, för det är det verkligen. men det finns så många så mycket godare.

60kr litern va fan bra pris, vart köper du och kan du köpa mer?

Ha, Flagman kostade ca 45 kr/l, fast det var iofs 2003 så den kan ha ökat i pris med tanke på hur ostadig Rubeln är.

jag säger inte att russian standard inte är gott, för det är det verkligen. men det finns så många så mycket godare.

60kr litern va fan bra pris, vart köper du och kan du köpa mer?

Misstänker att det bara är att gå in på Auchan vid Mega one vid MKAD i Moskva.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back