Tailriser.

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
Har tillverkad tailriser till CBR:en, men då jag endast hade den gamla att mäta på så fick det bli att göra det avgörande höjdhålet på måfå, jag hade dock sett bilder på nätet på liknande och de såg ut att vara liksidiga vilket jag gjorde, för er som inte vet hur de ser ut på cbr:en så e de två triangelbitar i alu med 3 st hål borrade, ett för dämparen, et för svingen och ett för motor/ram. nu till själva frågan.

tror ni att det är för mycket höjning med 55 m.m. mätt längst bak?
de som säljs på s-racing höjer ca: 30 m.m.

Vill ju inte att hojen ska vara för vinglig eller att det påverkar väghållning, vill ju ha smidigheten och så men också för att de ska se snyggare ut med R6 baken som jag monterar.

har sett ställen i staterna där de säljer satser som höjer 50 m.m.

Tror det får bli att fräsa till ett nytt set som höjer 30-40.

Tankar och förslag från er som har erfarenhet eller bara smarta svar välkomnas:)

ps. bilderna är de jag hittat på nätet, den som sitter monterad e original. ds.

Bifogat

• tailriser.jpg
    tailriser.jpg
    141.2 KB · Visningar: 120
  • tailriser 2.jpg
    tailriser 2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 104
55 mm!!!!!!!!!!!!!!!!! Du kommer iaf få duktigt med styrfladder. Se till och skaffa en bra styrdämpare! Många som tävlar lägger schims, där varje schims är 3 mm. Jag själv hade 6 mm, när jag jag tävlade.(mellan övre ramfäste och dämpare) finns andra lösningar också men 55 mm....NOT

Zilversurfer skrev:
55 mm!!!!!!!!!!!!!!!!! Du kommer iaf få duktigt med styrfladder. Se till och skaffa en bra styrdämpare! Många som tävlar lägger schims, där varje schims är 3 mm. Jag själv hade 6 mm, när jag jag tävlade.(mellan övre ramfäste och dämpare) finns andra lösningar också men 55 mm....NOT

Nae jag tänkte det kändes lite väl mycket, de får bli att tillverka nya:D hehe, en timmas jobb och gratis material, de e de värt, då kör jag som dom de säljer på s-racing, mäter mitt emellan de jag gjort och de som sitter original, tack för svaret!

MVH, Linus

Alltså, du menade väl att om man mätte mot en fast punkt så skulle höjningen bli 55mm längst bak vid lampan? Det tror jag knappast blir några problem. Det är ju så de på S-racing är uppmätta. Tror hålen skiljde ca 5mm på de jag köpte därifrån (30mm längst bak). Jag märkte enbart positiva effekter med den höjningen. Dock knappt märkbart utseendemässigt.
Däremot om du menade 55mm i skillnad på hålen så lär du få hålla hårt i styret :D.

Valentinic skrev:
Alltså, du menade väl att om man mätte mot en fast punkt så skulle höjningen bli 55mm längst bak vid lampan? Det tror jag knappast blir några problem. Det är ju så de på S-racing är uppmätta. Tror hålen skiljde ca 5mm på de jag köpte därifrån (30mm längst bak). Jag märkte enbart positiva effekter med den höjningen. Dock knappt märkbart utseendemässigt.
Däremot om du menade 55mm i skillnad på hålen så lär du få hålla hårt i styret :D.

Jo precis, givetvis så har jag ju mätt allra längst bak på bakramen, kolla min bygglogg, annars hade de ju höjt närmare 300 millimeter om man hade flyttat hålet 55 m.m. trodde de framgick, men kunde nog missuppfattas, får nog dock bli att tillverka ett par till. sen kan jag ju se vilka ja trivs bäst med, ett annat problem med de jag satt dit nu är att stödet nätt och jämt räcker ner,. man vill ju inte att den ska välta när nån klåfingrig ungj..el tar på den. men men, fler tankar?

^ brummbrrrruuummm..!
(
)
(
)
(
)
linus aker fireblade me styrfladder :yoparty

Ah skoja bara, det ar val bara att frasa en bunt olika versioner och testa!
Gjorde ju likadant som du forst, fick till en brutalhojning pa ca 55mm forst nar jag fraste risers pa "frihand". Sen kopte jag ett par pa eBay som ska vara utprovade i enduranceracing av ett tyskt team, och dels var hojningen betydligt mindre, dels var forhallandet mellan de tre halen valdigt annorlunda mot original, dvs inte endast ett hal som var flyttat. (De var tillverkade i acklig 4mm svartplat, kopierade dom genast i 7075 alu sen!) Detta paverkar ju sjalvfallet bakfjadringens progressivitet enormt mycket, antar att man kan fucka upp hojens upptradande en del om det blir for mkt "fel" i forhallande till fjader och dampningskarakteristik i damparen.

Eller oxa blir det jattebra som det ar nu...enda sattet att fa veta ar ju att testa!

Varmt o skont nu annars. /Lasse

lånar tråden en smula, nån som sett tailrisers till en Hornet? den skulle behöva få upp baken en bit,

och styrdämpare, nån som sett till en hornet? jag har letat utan att finna.

southwick skrev:
^ brummbrrrruuummm..!
(
)
(
)
(
)
linus aker fireblade me styrfladder :yoparty

Ah skoja bara, det ar val bara att frasa en bunt olika versioner och testa!
Gjorde ju likadant som du forst, fick till en brutalhojning pa ca 55mm forst nar jag fraste risers pa "frihand". Sen kopte jag ett par pa eBay som ska vara utprovade i enduranceracing av ett tyskt team, och dels var hojningen betydligt mindre, dels var forhallandet mellan de tre halen valdigt annorlunda mot original, dvs inte endast ett hal som var flyttat. (De var tillverkade i acklig 4mm svartplat, kopierade dom genast i 7075 alu sen!) Detta paverkar ju sjalvfallet bakfjadringens progressivitet enormt mycket, antar att man kan fucka upp hojens upptradande en del om det blir for mkt "fel" i forhallande till fjader och dampningskarakteristik i damparen.

Eller oxa blir det jattebra som det ar nu...enda sattet att fa veta ar ju att testa!

Varmt o skont nu annars. /Lasse

Faan vi tänker i samma banor du o jag, men vi har inte samma infästning på våra hojar va? annars kunde ja ju "Copa" dina:), men det jag tänkte e ju att jag rör inte förhållandet mellan dämpare-ramfäste, endast de fästet till svingen, men ja vete faan, ja gör iaf några till, sen e de ju som du säger de e ju bara o testa;) hade man jobbat kvar på SKF hade man ju tillgång till en massa bra material typ som du har, vi hade Alumec, du vet de som NASA tagit fram, de har man ju tillverkat en del i:) hehe, ha de fint mannen, hörs snart! /Linus!

Om det är så att du har lust att tillverka en extra uppsättning, vore jag intresserad att köpa.
PM:a om intresse finns.

Lasse

Kom ihåg att kasta ett getöga på hur kedjan löper över svingen när ni höjer hojarna. Risken finns att kedjan ligger an och nöter på svingen/svingskyddet hela tiden om man höjer för mycket. Inte bra....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT