tHOORd
Ny medlem
Hur mycket betyder egentligen ett tack när man slösar "tackar" på varenda människa som inte missköter sig.


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Själv brukar jag stanna en bit ifrån övergångstället om det kommer en bil, så att föraren av denna inte får intrycket att jag ska över. Personen slipper då stanna för mig och förpesta våran miljö med bromsdamm i onödan... Sen när det är fritt så knallar jag över.
Trycker aldrig på knappen vid bevakade övergångar heller, utan jag lugnar mig tills jag kan gå ändå (om det inte är tjockt med trafik). Jag gillar nog helt enkelt inte att störa trafiken när jag inte tycker det är befogat![]()
När jag väl stör trafiken så brukar jag tacka för att svara på den ursprungliga frågan.
Själv brukar jag ställa mig mitt i vägen när en bil kommer, så att han måste stanna. Sen hoppar jag upp på huven och sparkar in framrutan och pissar honom i ansiktet. Sen tackar jag så hjärtligt för att han stannade!
Sitter föraren verkligen kvar så länge att du hinner tacka då?
Nu, såhär i efterhand.
Var det verkligen värt att dubbelparkera och lämna bilen enbart för att uttrycka sig som en kvinna?
:ketting
I mina ögon är inte gångare trafikanter.
Något sossepack som var trött och bakis och trodde han kom på ett bra ord.Fundera en stund över ordet "gångtrafikant" som används i trafikreglerna.
Cyklister ja...det är inte många av dem som har pejl på hur det förhåller sig egentligen.
De verkar alltid vilja hävda företräde (om de ens söker ögonkontakt, oftast är det blicken på framskärmen), något de bara har om man som bilförare korsar deras cykelbana vid sväng i korsning.
Så har inte jag förstått det. Det är ju skillnad på cykelbana om cykelöverfart. Ska man korsa en cykelbana måste man alltid lämna företräde, oavsett om man har svängt eller inte.
"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm#K3P59S1
Vi har en bildfråga där det kommer en cyklist från höger på en kombinerad gång/cykelbana, som lite längre fram korsar vägen jag kommer åkande på.
Rätt svar här är att cyklisten inte har företräde, men som bilist skall man ändå anpassa farten för att göra det säkert (mao, lämna företräde i alla fall om vingelpellen saknar koll på vad som gäller).
Bilden visar tydligt en gång/cykelbana som korsar min väg längre fram, och det fortsätter att vara en sådan gång/cykelbana efter att den korsat vägen.
Hur skall man tolka det annorlunda än att när cykelbanan i det här fallet korsar vägen så har cyklisten väjningsplikt?
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |