Tackar ni?

Sparkar man cyklisten av sin cykel så blir han gångtrafikant. :mattias

Jag hatar cyklister mer än något annat i trafiken. Hoppas jag aldrig klipper någon, men att någon skulle bli trängd eller liknande och köra omkull och få sådana där grus-sår i händerna som blir så varma vore lagom roligt.

När jag hamnar i dispyter i trafiken är det med cyklister. Sist var det riktigt kul. En idiot som klippte ett rödljus, sedan röd gubbe och cyklade på övergångsställe. Sedan fick jag grönt och gasade/körde nära (:moget) och sedan åkte jag några hundra meter, dubbelparkerade, gick ur bilen och gick. Då kom han ikapp:
"Hallå där, du är inte så bra på att köra bil va?"
"-Hur så då?"
"-Du körde JÄVLIGT nära mig!"
"-Jaha, nu tror jag att du ser bekant ut, det var du som klippte två rödljus på Birger Jarlsgatan nyss va?"
"-Eh, nej. Det vet jag inget om"
"-Nähä, är du säker?"
"-Ja, jag har inte kört mot rött"
"-Okej, då verkar det som vi båda två tagit fel på person för jag vet inte heller vad du pratar om"

Sedan log jag och gick därifrån. Det hade lätt varit värt att slåss om saken. :yoparty

Ska man tacka för att man får tillbaka sin remsa? Det tar jag som för givet.
Har aldrig hänt att de snott den av mig trots att jag inte tackar.
Det är ju som att tacka för att man får betala.

Däremot kan man ju säga hej eller gomorron, men tacka ? :rolleyes:

Om någon ger mig något så tackar jag. Oftast gör det personen i fråga glad!
Klart man inte behöver göra det men att ens diskutera detta eller reflektera över det tycker jag är snålt på något vis.

Jag säger tack för att det är en människa som sitter i hytten..som räcker en något, gör en sak så att du kan få åka tunnelbana..även om du har betalat. Är du över den människan för att du har betalat? Behöver du inte visa respekt för den människan då?

Jag säger hejdå till kassörskan på ICA när jag har packat hop mina varor och skall gå, även om det är 24 pers bakom mig och hon redan håller på med nästa kund. Ingen har reagerat negativt på det, tvärtom..de vänder sig oftast om och blir glada.

Är det din standardtaxa om man tar plusmeny på dina blowjobs?

BJ with happy ending 200:-
+ polite ending 40:-

Japp, det är alldeles korrekt. Men för dig är det gratis. Som alltid.

Jag brukar alltid tacka när dom lämmnar tillbaka körkortet :D

(när jag tänker efter har dom behållit det varje gång jag har gett dom det) :mad:

Så, du kör alltså rattfull?

Last edited:
Men det är ju DU som ger kassören/kassörskan pengar. Det är DOM som skall tacka (Vilket de inte gör). Jag brukar tacka när någon ger mig pengar, men jag tackar absolut INTE när jag ger pengar till någon.

Jag visar respekt ändå, för jag hälsar oftast glatt.
Men att tacka för att de tar mina pengar, där går gränsen.

Om någon ger mig något så tackar jag. Oftast gör det personen i fråga glad!
Klart man inte behöver göra det men att ens diskutera detta eller reflektera över det tycker jag är snålt på något vis.

Jag säger tack för att det är en människa som sitter i hytten..som räcker en något, gör en sak så att du kan få åka tunnelbana..även om du har betalat. Är du över den människan för att du har betalat? Behöver du inte visa respekt för den människan då?

Jag säger hejdå till kassörskan på ICA när jag har packat hop mina varor och skall gå, även om det är 24 pers bakom mig och hon redan håller på med nästa kund. Ingen har reagerat negativt på det, tvärtom..de vänder sig oftast om och blir glada.

Så, du kör alltså rattfull?

Näe, aldrig, det är den enda trafikregel jag inte har tänkt bryta.
Däremot har det väl hänt att jag har lagit ihop hastighetsskyltarna på båda sidorna av vägen.

Det har bara hänt en gång IOFS.

Last edited:
Jag tackar och förväntar mig ett tack när jag släpper fram folk ett leende eller en nick typ..

Om jag ska gå över gatan och någon bil stannar och släpper över mig
brukar jag stanna till mitt på översgångstället och vinka och gestikulera en
stund för att tydligt visa bilisten min tacksamhet.

Inte som regel men ibland händer det;

T ex om solen står lågt/det är halt etc och föraren har svårt att se mig/stanna så brukar jag tacka för att han/hon såg mig och stannade (något jag inte tar som en självklarhet, vet ju själv hur svårt det kan vara att se fotgängare när man kör bil och solen står lågt/det är snö, regnet öser ner etc).

Nu har zebralagen tillkommit men någonstanns djupt där inne i, i alla fall min, reptilhjärna så reagerar den med tiotusen små glödande varningslampor på att man inte bara ska kliva ut när en bil kommer farande :gnissla

Uppvuxen med televinkens trafikskola som barn..då kollar man automatisk åt höger och vänster innan man går över :D

http://www.sr.se/barn/p4/2006/vecka3.stm

9:40 och framåt

Last edited:
Det är effektivare att belöna vid korrekt beteende än att disciplinera vid felaktigt. Mao, lft på handen och tacka litegrann så känner sig föraren duktig och stannar även nästa gång. Ungefär som att slänga bananer till schimpanser när de skitit på rätt ställe...

Funkar på husdjur, äkta makar, chefer, osv. Beröm tex resultatet när tanten städat huset, lagat mat etc. Tar inte lång tid innan hon själv kommer tycka att hon är förjävla duktig när hon städar och lagar mat. Och på den vägen är det......

Näe, aldrig, det är den enda trafikregel jag inte har tänkt bryta.
Däremot har det väl hänt att jag har lagit ihop hastighetsskyltarna på båda sidorna av vägen.

Det har bara hänt en gång IOFS.

Enda gången de tar kortet på plats är när man kört rattfull. Kör man "bara" för fort, så får man behålla det i 24 timmar.

Enda gången de tar kortet på plats är när man kört rattfull. Kör man "bara" för fort, så får man behålla det i 24 timmar.

Näpp, man får ett papper istället för körkort som man får köra en begränsad tid på, IAF för tio-femton år sedan...

Men det är ju DU som ger kassören/kassörskan pengar. Det är DOM som skall tacka (Vilket de inte gör). Jag brukar tacka när någon ger mig pengar, men jag tackar absolut INTE när jag ger pengar till någon.
Jag hoppas du inte ger kassörskan pengar utan att få något i gengäld. Alla affärer, även om det är något så banalt som en liter mjölk, äger rum för att båda parter tycker att den ger dem någon form av mervärde. Att den ena parten skulle stå i någon slags tacksamhetsskuld till den andra är alltså bara trams.

Är inte kassören/kassörskan otrevlig mot mig är jag trevlig mot dem, vilket kan innebära att jag tackar för växelpengar eller kvitto (vilket jag iofs inte brukar ta emot om det är privat), men lika gärna allmänt småpratande. Beror helt på situationen.

För övrigt brukar de oftast tacka mig när jag lämnar över pengar till dem, så det verkar som vi blir olika bemötta av någon anledning.

jag tackar när människor är snälla utan att de måste.

jag tackar inte när andra bara följer lagen.

eller står ni och vinkar och hejar när bilisterna inte kör mot rött också?

Jag hatar cyklister mer än något annat i trafiken. Hoppas jag aldrig klipper någon, men att någon skulle bli trängd eller liknande och köra omkull och få sådana där grus-sår i händerna som blir så varma vore lagom roligt.

När jag hamnar i dispyter i trafiken är det med cyklister. Sist var det riktigt kul. En idiot som klippte ett rödljus, sedan röd gubbe och cyklade på övergångsställe. Sedan fick jag grönt och gasade/körde nära (:moget) och sedan åkte jag några hundra meter, dubbelparkerade, gick ur bilen och gick. Då kom han ikapp:
"Hallå där, du är inte så bra på att köra bil va?"
"-Hur så då?"
"-Du körde JÄVLIGT nära mig!"
"-Jaha, nu tror jag att du ser bekant ut, det var du som klippte två rödljus på Birger Jarlsgatan nyss va?"
"-Eh, nej. Det vet jag inget om"
"-Nähä, är du säker?"
"-Ja, jag har inte kört mot rött"
"-Okej, då verkar det som vi båda två tagit fel på person för jag vet inte heller vad du pratar om"

Sedan log jag och gick därifrån. Det hade lätt varit värt att slåss om saken. :yoparty

Nu, såhär i efterhand.
Var det verkligen värt att dubbelparkera och lämna bilen enbart för att uttrycka sig som en kvinna?

:ketting

Jag visar respekt ändå, för jag hälsar oftast glatt.
Men att tacka för att de tar mina pengar, där går gränsen.
Tackar du efter avslutad bilaffär eller dyl?

Huga, lite läskigt att så många är så hemskt bittra att det svider när dom ska bjussa på sig själva. Hur svårt är det att tacka, nicka, le eller hälsa utan att kräva något tillbaka? Ser inte ens problemet i att stanna vid övergångsställen. Visa i god tid att du tänker stanna istället för att köra ända fram och stanna, så tjänar både du och den gående på det. Är det samma problem att stanna vid väjningsplikt eller följa högerregeln? Ska dom som har företräde tacka där också? Stressa ner och bjussa på lite vackra leenden istället.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back