Tackar ni?

Ja, jag tackar, dock lite beroende på situationen. Exempelvis om det är mycket bilar, dåligt väder, enda fordonet som kommer etc. Sådant beteende skall uppmuntras, tycker jag.

Håller med, beroende på situation.

Kommer jag som ensam gångtrafikant och en bil stannar (och då bromsar upp 3-4 bilar bakom) så tackar jag såklart, får nästan lite dåligt samvete över att jag är i vägen. Att gående har företräde är näst efter all hetsjakt på miniregskyltar en av dom mest korkade lagarna som någonsin införts i Sverige.

Kan vi inte hetsjaga cyklister istället, gångtrafikanter blir man ju aldrig av med ändå.

Cyklar har INTE samma regler som fotgängare - när skall Tingvall&co ta tag i den pucken?
Som det är nu så är det som vanligt bilföraren som skall stå för allt vett, ta alla risker och har förmodligen störst ansvar i händelse av en olycka, hur dumt det än är...

/J

Har ett prima exempel på det där.
Min chef stod i ett rödljus med en bil framför sig så han hade hamnat mitt på övergångsstället, och sjääälvklart kommer det en halvblind cyklist helvete som lyckas missa att det står en stor, svart Jeep i hans färdväg och kör rakt in i sidan på bilen.
Vems fel är det???

Chefen fick iaf veta att man inte får "parkera" på övergångsställen och han skulle minsann betala enligt föräkringsbolaget!!! :huvet
(Och givetvis så fick han betala).

Mycket lustigt....

Har ett prima exempel på det där.
Min chef stod i ett rödljus med en bil framför sig så han hade hamnat mitt på övergångsstället, och sjääälvklart kommer det en halvblind cyklist helvete som lyckas missa att det står en stor, svart Jeep i hans färdväg och kör rakt in i sidan på bilen.
Vems fel är det???

Chefen fick iaf veta att man inte får "parkera" på övergångsställen och han skulle minsann betala enligt föräkringsbolaget!!! :huvet
(Och givetvis så fick han betala).

Mycket lustigt....

Det var din chefs fel om jag får säga mitt. Man får planera sin körning och passera övergångsstället när det är fritt framför så man inte riskerar blockera övergångsställe eller korsning. Man kan ju dock tycka att det är synd att cyklisten inte uppmärksammade hans bil men...

P.S. Jag tackar och tycker det är en självklarhet då bilisten visat hänsyn. D.S.

Last edited:
Ja, det är väl klart!

Tackar man tre gånger så har man gjort sig förtjänt av att svina på hojen hela sommaren. :D

Men det kostar ju inget att uppmundra folk som använder ögonen i trafiken.
Om det sen är någon som ser att jag vill över o släpper över mig eller
nån som ser att jag vill byta fil med hojen och låter mig göra det...det är samma sak. Men dem visar hänsyn o lite sammarbetsvilja. Inte fel alls!

Skillnaden är att när någon håller upp dörren åt än så är det knappast påtvingat, du har en valmöjlighet att skit i det och ändå följa lagen. Den möjligheten finns inte när man släpper över människor vid overgångsställen:)
Du verkar ha hängt upp dig väldigt på lagen, det är ingen som tvingar en att följa lagen heller. Jag följer de lagar jag tycker är motiverade (eller där risken att åka dit är väldigt stor). Att jag stannar vid övergångsställen har inget med lagen att göra, jag gjorde det redan innan den kom till, jag gör det för att visa hänsyn. Om de gående visar tacksamhet för det ökar chansen att jag fortsätter med det.

Jag tackar och blir glad när någon tackar mig för att jag stannar...

Hur mycket kostar en nick och ett leende?

Är det dessutom en chey brukar jag lägga till "Ligga?"

Jag tackar och blir glad när någon tackar mig för att jag stannar...

Hur mycket kostar en nick och ett leende?

Ståkkholmskt asocialt att "låtsas inte se någon annan". Du kan likväl falla ihop och dö på trottoaren, folk skulle gå förbi. garanterat :tungan

Jag tackar inte, försöker skynda mig över istället. Jag blir mest irriterad när folk tackar istället för att skynda sig över så fort det går.

Fan, jag MÅSTE fixa kompressorhonkan på min bil. Ovärderlig när folk ska sega på övergångsställen.

Kan vi inte hetsjaga cyklister istället, gångtrafikanter blir man ju aldrig av med ändå.

BARA MÅSTE fixa kompressorhonkan!!!

n halvblind cyklist helvete som lyckas missa att det står en stor, svart Jeep i hans färdväg och kör rakt in i sidan på bilen.
Vems fel är det???

Mycket lustigt....

Kompressorhonka is the shit!!

Last edited:
Jag tackar inte, försöker skynda mig över istället. Jag blir mest irriterad när folk tackar istället för att skynda sig över så fort det går.
Har du någon form av handikapp då alltså, eftersom du måste sakta ner för att kunna nicka eller vinka åt någon medan du går?

När ni skickar fram remsan till busschaffisen, T-banetanten eller snubben i kuren på pendelstationen och han/hon stämplar den och ger tillbaka den; tackar ni då?

Varför? För att de tar betalt av er, eller för att ni får tillbaka er remsa?

När ni skickar fram remsan till busschaffisen, T-banetanten eller snubben i kuren på pendelstationen och han/hon stämplar den och ger tillbaka den; tackar ni då?

Varför? För att de tar betalt av er, eller för att ni får tillbaka er remsa?

För att man får tillbaka sin remsa och för att dom var artiga. Var dom oartiga får dom inget tack.

För att man får tillbaka sin remsa och för att dom var artiga. Var dom oartiga får dom inget tack.

Ska man tacka för att man får tillbaka sin remsa? Det tar jag som för givet.
Har aldrig hänt att de snott den av mig trots att jag inte tackar.
Det är ju som att tacka för att man får betala.

Däremot kan man ju säga hej eller gomorron, men tacka ? :rolleyes:

Jo exakt, och sen går det av lite vana när man får tillbaka något i handen. Jag skulle nog fan tacka av ren reflex när jag får böteslappen av polisen i fartkontrollen.

Jo exakt, och sen går det av lite vana när man får tillbaka något i handen. Jag skulle nog fan tacka av ren reflex när jag får böteslappen av polisen i fartkontrollen.

Jag brukar alltid tacka när dom lämmnar tillbaka körkortet :D

(när jag tänker efter har dom behållit det varje gång jag har gett dom det) :mad:

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back