Tackar ni?

Hur mycket betyder egentligen ett tack när man slösar "tackar" på varenda människa som inte missköter sig.
:tungan

Själv brukar jag stanna en bit ifrån övergångstället om det kommer en bil, så att föraren av denna inte får intrycket att jag ska över. Personen slipper då stanna för mig och förpesta våran miljö med bromsdamm i onödan... Sen när det är fritt så knallar jag över.

Trycker aldrig på knappen vid bevakade övergångar heller, utan jag lugnar mig tills jag kan gå ändå (om det inte är tjockt med trafik). Jag gillar nog helt enkelt inte att störa trafiken när jag inte tycker det är befogat :)

När jag väl stör trafiken så brukar jag tacka för att svara på den ursprungliga frågan.

Själv brukar jag stanna en bit ifrån övergångstället om det kommer en bil, så att föraren av denna inte får intrycket att jag ska över. Personen slipper då stanna för mig och förpesta våran miljö med bromsdamm i onödan... Sen när det är fritt så knallar jag över.

Trycker aldrig på knappen vid bevakade övergångar heller, utan jag lugnar mig tills jag kan gå ändå (om det inte är tjockt med trafik). Jag gillar nog helt enkelt inte att störa trafiken när jag inte tycker det är befogat :)

När jag väl stör trafiken så brukar jag tacka för att svara på den ursprungliga frågan.

Själv brukar jag ställa mig mitt i vägen när en bil kommer, så att han måste stanna :). Sen hoppar jag upp på huven och sparkar in framrutan och pissar honom i ansiktet. Sen tackar jag så hjärtligt för att han stannade!

Själv brukar jag ställa mig mitt i vägen när en bil kommer, så att han måste stanna :). Sen hoppar jag upp på huven och sparkar in framrutan och pissar honom i ansiktet. Sen tackar jag så hjärtligt för att han stannade!

Sitter föraren verkligen kvar så länge att du hinner tacka då?

Det är rätt intressant att följa den här typen av diskussioner, nivån på svaren går faktiskt att koppla direkt till mognadsgrad och ålder.

Samarbete, kramas i trafiken och visa varandra respekt är ju vad hela grejen går ut på.
Alla kan inte göra rätt jämnt, men var då den som ser till att lösa situationen så det inte uppstår något konstigt, det är pudelns kärna det..

För övrigt har jag gett upp hoppet om den gemene Västeråsbilisten, man kunde tro att det bara är 18-åriga grabbar med peniskomplex därute, samarbetet är lika med noll.

Prova bara att ta er av och på E18 runt 70-sträckan genom stan lite smidigt, ingen, inte en enda bil ser till att ordna en smidig lucka, utan alla håller på sin "rätt", här skall f*n ingen fram heller!
Den dagen trafikpolisen börjar se över folks beteende istället för att smyga i buskarna med laserpickorna - den dagen börjar jag se på dem med respekt igen.

/J

Brukar nicka med ett litet smajl eller tacka lite enkelt med handen.

Cyklister ja...det är inte många av dem som har pejl på hur det förhåller sig egentligen.
De verkar alltid vilja hävda företräde (om de ens söker ögonkontakt, oftast är det blicken på framskärmen), något de bara har om man som bilförare korsar deras cykelbana vid sväng i korsning.

Så har inte jag förstått det. Det är ju skillnad på cykelbana om cykelöverfart. Ska man korsa en cykelbana måste man alltid lämna företräde, oavsett om man har svängt eller inte.

"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm#K3P59S1

Så har inte jag förstått det. Det är ju skillnad på cykelbana om cykelöverfart. Ska man korsa en cykelbana måste man alltid lämna företräde, oavsett om man har svängt eller inte.

"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm#K3P59S1

Det stämmer inte, det fanns en specifik fråga på det där genom pärmarna hos trafikskolan, och den dök faktiskt upp på provet.

Vi har en bildfråga där det kommer en cyklist från höger på en kombinerad gång/cykelbana, som lite längre fram korsar vägen jag kommer åkande på.

Rätt svar här är att cyklisten inte har företräde, men som bilist skall man ändå anpassa farten för att göra det säkert (mao, lämna företräde i alla fall om vingelpellen saknar koll på vad som gäller).

/J

Vi har en bildfråga där det kommer en cyklist från höger på en kombinerad gång/cykelbana, som lite längre fram korsar vägen jag kommer åkande på.

Rätt svar här är att cyklisten inte har företräde, men som bilist skall man ändå anpassa farten för att göra det säkert (mao, lämna företräde i alla fall om vingelpellen saknar koll på vad som gäller).

Men är du säker på att den bildfrågan inte handlar om en cykelöverfart? Det du skriver stämmer på pricken med vad som står i lagen angående just cykelöverfart (6 kap 6 § och 3 kap 61 §), till skillnad från cykelbana.

Jag vidhåller att när man ska korsa en cykelbana måste man alltid lämna företräde. Om det är en cykelbana och inte en cykelöverfart kan till exempel bero på en sådan sak som hur kantstenarna ligger. Här är exempel från Malmö, se t.ex. bild nummer 3 (Videdalsvägen/Lingongatan):

"Utformningen av korsningspunkten understödjer den regel som innebär att man som trafikant ska lämna cyklande på cykelbanan företräde samt lämna företräde åt fordonstrafiken efter att man har korsat cykelbanan."

http://www.skl.se/artikel.asp?C=1716&A=3524

Last edited:
Bilden visar tydligt en gång/cykelbana som korsar min väg längre fram, och det fortsätter att vara en sådan gång/cykelbana efter att den korsat vägen.

Hur skall man tolka det annorlunda än att när cykelbanan i det här fallet korsar vägen så har cyklisten väjningsplikt?

/J

Jo jag brukar tacka nästa jämnt förutom när jag är irriterad och stressad då varvar jag motorn ist

Bilden visar tydligt en gång/cykelbana som korsar min väg längre fram, och det fortsätter att vara en sådan gång/cykelbana efter att den korsat vägen.

Hur skall man tolka det annorlunda än att när cykelbanan i det här fallet korsar vägen så har cyklisten väjningsplikt?

Nu vet jag faktiskt inte om du tänker på bilden från trafikskolan eller bild 3 från Sveriges kommuner och landsting (www.skl.se).

I den bildfråga som du fick på trafikskolan var det med största sannolikhet en cykelöverfart som korsade vägen, och där har cyklisten väjningsplikt ja. Medan när en cykelbana korsar vägen har de andra väjningsplikt - enligt trafikförordningen 3 kap 59 §:

"På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti