Tackar ni?

Jag kan nog slarva lite när jag går till fots, men när jag cyklar så tackar jag alltid när folk stannar, och jag brukar alltid tacka när bilister går undan så jag kan köra om. Oavsett om jag kör hoj eller bil. Dock är jag petigare med sånt när jag kör hoj, så att "vi" ibland framstår som artiga å trevliga i trafiken :fakta

Ja, jag tackar faktiskt när någon stannar så att jag kan gå över vägen.

** Förutom om jag går över gatan i den lilla hålan där vi bor. Storvreta-borna är de näst största dubbelmoralister som finns. De vill väldigt gärna ha 30-sträckor överallt, övergångsställen med farthinder osv osv... men de jävlar som kör fortast på dessa 30-sträckor, som det va sånt skrik över, är just Storvreta-borna själva. (vid förra poliskontrollen de hade här vid 30 sträckan utanför min dotters dagis tog de en Storvreta-idiot som låg 70 km/h)
Samma sak gäller då dessa jävla övergångsställen med farthinder som egentligen bara skapar bekymmer. (jaaa men när brandkåren eller ambulansen ska fram då...) Inte fan stannar idioterna och släpper över nån, nej då. Så här i samhället när jag ska över gatan själv så tittar jag bort och bara går över. "Jag får skylla mig själv om jag blir påkörd..." jooo det tycker väl kanske jag också men inget jag oroar mig eftersom dessa individer är så dumkn*llade att de säkert ändå skulle missa.
Å nej jag ser inte mig själv som en Storvreta-bo trots att jag har mitt hus här.

Men annars är jag väldigt trevlig och både ler och tackar så mycket när någon stannar så jag kan gå över gatan.

offT: Att fotgängare ska ha företräde är faktiskt helt jävla sjukt. Sedan denna lag infördes har olyckorna vid övergångsställ ökat med nära 100% (saknar skriftlig källa dock, men pratade med en bekant på VV). Folk stövlar rakt ut i vägen utan att se sig för bara för att de har lagen på sin sida. Tacka fan för att de blir påkörda. För att inte tala om alla satans cyklister som tror att samma lag även gäller dem... Tvi!

onT: Ja, jag tackar nästan alltid. Det kan jag bjuda på.

Att fotgängare ska ha företräde är faktiskt helt jävla sjukt. Sedan denna lag infördes har olyckorna vid övergångsställ ökat med nära 100% (saknar skriftlig källa dock, men pratade med en bekant på VV). Folk stövlar rakt ut i vägen utan att se sig för bara för att de har lagen på sin sida. Tacka fan för att de blir påkörda. För att inte tala om alla satans cyklister som tror att samma lag även gäller dem... Tvi!

Jag har för mig att det var snack om att lagen skulle slopas av just den anledningen. Folk borde fan ha körkort för att vara ute och gå, typ gåkort.

Jag kan nog slarva lite när jag går till fots, men när jag cyklar så tackar jag alltid när folk stannar, och jag brukar alltid tacka när bilister går undan så jag kan köra om. Oavsett om jag kör hoj eller bil. Dock är jag petigare med sånt när jag kör hoj, så att "vi" ibland framstår som artiga å trevliga i trafiken :fakta

Cyklister ja...det är inte många av dem som har pejl på hur det förhåller sig egentligen.
De verkar alltid vilja hävda företräde (om de ens söker ögonkontakt, oftast är det blicken på framskärmen), något de bara har om man som bilförare korsar deras cykelbana vid sväng i korsning.

Jag brukar vänligt släppa fram dem, men svär inombords varenda gång... :gnissla

Cyklar har INTE samma regler som fotgängare - när skall Tingvall&co ta tag i den pucken?
Som det är nu så är det som vanligt bilföraren som skall stå för allt vett, ta alla risker och har förmodligen störst ansvar i händelse av en olycka, hur dumt det än är...

Lär era barn lite trafikvett, och följ det själva ni som ger er ut på järnhingstarna i trafiken.

Tack för ordet...dags för kaffe... :D

/J

Säkerligen det bästa alternativet att få bort problemet med. Lär du din dotter sådant trafikvett också? :näsblod

Jag sa ingenting om att det var något bra sätt alls. Men man blir både trött och irriterad. Så för att slippa stå och vänta på bättre tider går man bara.
Nej jag lär absolut inte min dotter sådant beteende, var får du det ifrån? Jag skrev ju att när jag var själv gjorde jag så. Mest för att när jag är själv är jag alltid på väg nånstans där jag har en tid att passa och tidsoptimist som jag är så blir det lätt bråttom många gånger.
Det som jag stör mig mest på är att de idioterna som lägger fram dessa förslag om fler övergångsställen med farthinder och utökade 30-sträckor på udda ställen är samma idioter som helt glömmer bort varför de ville driva igenom dessa förslag så fort de kommer bakom ratten. Då kunde man ju hållt käft från första början.

Jag har för mig att det var snack om att lagen skulle slopas av just den anledningen. Folk borde fan ha körkort för att vara ute och gå, typ gåkort.

Det kan jag inte tänka mig. Har det allsmäktiga Vägverket en gång fått igenom en lag så är det den som gäller. Blir konsekvenserna obekväma så är det verkligheten som har fel, och måste ändras.

Jämför gärna det hela med ett land som som låg öster om Finland och kraschade hårt i början på 90-talet.

Jag sa ingenting om att det var något bra sätt alls. Men man blir både trött och irriterad. Så för att slippa stå och vänta på bättre tider går man bara.
Nej jag lär absolut inte min dotter sådant beteende, var får du det ifrån? Jag skrev ju att när jag var själv gjorde jag så. Mest för att när jag är själv är jag alltid på väg nånstans där jag har en tid att passa och tidsoptimist som jag är så blir det lätt bråttom många gånger.
Det som jag stör mig mest på är att de idioterna som lägger fram dessa förslag om fler övergångsställen med farthinder och utökade 30-sträckor på udda ställen är samma idioter som helt glömmer bort varför de ville driva igenom dessa förslag så fort de kommer bakom ratten. Då kunde man ju hållt käft från första början.

Det var ganska självklart för mig att du inte lär din dotter det. Ville bara styrka mitt resonemang om hur dumt det är att gå tillväga på det sättet:). Ärligt talat kan jag inte påstå att jag håller hastigheten alla gånger men självklart så är jag uppmärksam och förmodligen kommer jag inte köra på någon men att folk ska öka risken för en olycka bara för att jag inte håller hastigheten är bara idiotiskt. Du är inte den enda som springer rakt ut i vägen när man puttrar förbi med en gnutta gasglädje. Det är ungefär lika idiotiskt som att köra för fort på 30-vägar:)

Ha ha. Ja, fifan. Och framförallt körkort för att få skaffa barn och hund.

Helt allvarligt - absolut...det är väl redan så i många fall att lämpligheten hos husse och matte undersöks till viss mån om det handlas hos seriös kennel (inte knodd, vovve.. :D )?

Det är inte alla som är lämpliga som förälder direkt, men med tanke på den utbredda, lavinartade ökningen på oerhört dumma människor* i svedala skulle det bli problem med återväxten. :D

* Jag skyller detta på internet i allmänhet, wikipedia och framför allt google (ingen bryr sig om att lära sig på egen hand via trial&error och/eller andra beprövade metoder - man återupprepar det någon annan sagt/hört/yrat fram).

/J - har inte fått i sig kaffet än, fortfarande på hugget...

Det var ganska självklart för mig att du inte lär din dotter det. Ville bara styrka mitt resonemang om hur dumt det är att gå tillväga på det sättet:). Ärligt talat kan jag inte påstå att jag håller hastigheten alla gånger men självklart så är jag uppmärksam och förmodligen kommer jag inte köra på någon men att folk ska öka risken för en olycka bara för att jag inte håller hastigheten är bara idiotiskt. Du är inte den enda som springer rakt ut i vägen när man puttrar förbi med en gnutta gasglädje. Det är ungefär lika idiotiskt som att köra för fort på 30-vägar:)

Visst är det dumt. Lika dumt som att gapa att folk kör för fort, inte släpper över fotgängare osv för att sen när man sitter bakom ratten bli fan själv med både horn och svans.
Jag håller inte heller hastigheten så bra alla gånger (utom då på 30 sträcka där är jag faktiskt noga) och jag tillhör dem som faktiskt tycker vi ska höja hastigheten på de stora vägarna. Men jag står inte på kommunmötena och skriker att jag vill ha farthinder och 30 skyltar överallt heller. (Utanför dagis och skolor är det ju självklart att vi ska ha 30.)
Som sagt kliver rakt ut i gatan gör jag bara här i våran lilla håla och här har vi bara övergångsställen med farthinder. Å har de gapat att de vill ha ett jävla farthinder då får de stanna också.

Är det bara jag som märkt att folk tackar oftare när man stannar för dem med hojen jämfört med när man stannar för dem med bilen. De kan verka snudd på förvånade. Är vi såna bad ass? :näsblod

Jag tackar alltid...spelar ingen roll om folk måste stanna eller inte. Jag blir skitglad att någon tackar eller ens reagerar på att man finns :P
Det är fan bara i Sverige som folk blir irriterade på att man tackar eller stannar för att släppa fram någon fast man inte behöver (om det inte hindrar annan trafik såklart).

Var lite gladare och spontanare så blir det mycket roligare för alla.

Helt allvarligt - absolut...det är väl redan så i många fall att lämpligheten hos husse och matte undersöks till viss mån om det handlas hos seriös kennel (inte knodd, vovve.. :D )?

Det är inte alla som är lämpliga som förälder direkt, men med tanke på den utbredda, lavinartade ökningen på oerhört dumma människor* i svedala skulle det bli problem med återväxten. :D

* Jag skyller detta på internet i allmänhet, wikipedia och framför allt google (ingen bryr sig om att lära sig på egen hand via trial&error och/eller andra beprövade metoder - man återupprepar det någon annan sagt/hört/yrat fram).

/J - har inte fått i sig kaffet än, fortfarande på hugget...

Ja, jag är också helt allvarligt. Jag tycker inte att vem som helst borde få skaffa varken hund eller barn. Någon typ av test borde göras innan. Speciellt gällandes hundar. Det är alldeles för lätt att skaffa hund. Ett steg i rätt rikting vore att förbjuda blandrasaveln.

Jag har en polare som brukar veva ner rutan och luta sig ut och skrika "Tack så in i helvete mycket!" till fotgängare som inte tackar när han stannar :)

Själv brukar jag ta det lugnt med tackandet, dels för att jag inte vill att mitt vinkande ska missuppfattas. Folk kan ju tro att man vinkar förbi dom eller vad som helst. En liten nick när jag är mitt i gatan kan funka.

Att heja på andra hojåkare e ju som att flina åt den andra snubben i dubbelmackan, det är ju för att visa att man förstår hur gött han har det! :D

Jag tackar inte, försöker skynda mig över istället. Jag blir mest irriterad när folk tackar istället för att skynda sig över så fort det går.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back