Ta mc-kort, vilken hoj ska man köpa?

En helrenovering med alla bromsar, lager, tätningar och fan och hans moster blir sällan över 15-20.000 ens om man måste ur med motor och byta ventiler. Då är hojen som ny efteråt.

Kontentan är att milen är inga problem med tanke på prisskillnaden mellan en 1000-milahoj och en likadan som gått 15.000 mil.

Generellt är folk rädda i onödan för mil, det är ju inte milen som dödar hojar i Sverige.
 
Kawasaki ER5 duger också bra till att öva och köra på.
En av mina garagekompisar köpte en sådan. Sedan när han ville ha en större hoj så satte han in annons på hösten. Och några dagar före jul kom en spekulant. Lyssnade på motorn, betalade, lastade upp den på släpet och körde iväg i snön. Den skulle bli hjulklapp till hustrun. :hjarta
Absolut inget fel på hojen, men man ska känna till att den inte räcker för att köra upp A, utan endast A2. Inte ett problem för radi som ska ta A2-kort nu, men bra att veta om man tänkte gå vidare till A eller att ha koll på inför försäljning.

Transportstyrelsens A-krav: 50 kW, 595cc, tjänstevikt på minst 175kg
Kawasaki er5: 36.5 kW, 499cc, 180kg torrvikt
 
Min hoj nu från sekelskiftet har gått 2870 mil.
Det verkar ju vara en jätterolig hoj som körts knappa 140 mil om året sedan den var ny.
Fast man ser kanske jättesnabb ut när man sitter på den utanför donken.
 
Det verkar ju vara en jätterolig hoj som körts knappa 140 mil om året sedan den var ny.
Fast man ser kanske jättesnabb ut när man sitter på den utanför donken.
Den är roligare än en Ktm 790 som är en leksak i jämförelse Den är för snabb för mej. Vill ha nåt mycket lugnare
 
2018
I samband med höstens internationella motorcykelmässa EICMA presenterade KTM sin nya nakenmodell 790 Duke. Johan Ahlberg har provkört den nya nakna och lättkörda busmaskinen.

Den helt nya nakenmodellen, även kallad ”Skalpellen”, drivs av en 799-kubikcentimeters parallelltwin, med dubbla överliggande kamaxlar och åtta ventiler. Den uppges erbjuda 105 hk vid 9 000 varv per minut, och maximalt vridmoment på 86 Nm vid 8 000 varv per minut
 
KTM 790 DUKE återinförs på marknaden, där Europa som får versionen på 95 hk, vilket möjliggör A2-konfiguration. Resten av världen kommer att få 105 hk-versionen, som toppar med 105 hk och 87 Nm
 
Har läst minst lika mycket problem med alla hojmärken. Fast Honda är nog bäst
Nog har motorcyklar lägre kvalitet än bilar. Det är inget ovanligt på Blocket med hojannonser med cyklar som skurit/kamaxelras/ventilknack och annat fast de bara gått några tusen mil.
 
Nog har motorcyklar lägre kvalitet än bilar. Det är inget ovanligt på Blocket med hojannonser med cyklar som skurit/kamaxelras/ventilknack och annat fast de bara gått några tusen mil.

Då handlar det nog om crosshojar som är inne på tredje ägaren som stugmoppe…
 
Då handlar det nog om crosshojar som är inne på tredje ägaren som stugmoppe…
Hoppas inte. Mitt senaste förvärv har haft 20 ägare...
Dock inte som stugmoppe vad jag vet.
Det här med antal ägare: jag tror att många vill ha motorcykel, men gillar inta att köra - egentligen. Det är jobbigt, det blåser och skramlar, det studsar och far. Stökigt med lås, skyddsutrustning och annat. Man måste se upp med bilförare, grusvägar och oljefläckar och andra faror. Bäst att ta en öl och stanna hemma i soffan...
 
Absolut inget fel på hojen, men man ska känna till att den inte räcker för att köra upp A, utan endast A2. Inte ett problem för radi som ska ta A2-kort nu, men bra att veta om man tänkte gå vidare till A eller att ha koll på inför försäljning.

Transportstyrelsens A-krav: 50 kW, 595cc, tjänstevikt på minst 175kg
Kawasaki er5: 36.5 kW, 499cc, 180kg torrvikt
Frågan är bara om man som ägare till en ER6 A2 hoj vill bygga om den ( ta bort strypning) omregistrera den till A och sedan fortsätta med den som A hoj.
Det är därför jag tycker en ER5 A2 är helt OK. När det är dags för A säljs ER5an till ny A2 aspirant.
Min garagekompis gick från ER5 till Triumph Tiger 900 året efter han sålt ER5
för lite bättre acceleration med flickvännen på touring i Norge .
 
Last edited:
Hoppas inte. Mitt senaste förvärv har haft 20 ägare...
Dock inte som stugmoppe vad jag vet.
Det här med antal ägare: jag tror att många vill ha motorcykel, men gillar inta att köra - egentligen. Det är jobbigt, det blåser och skramlar, det studsar och far. Stökigt med lås, skyddsutrustning och annat. Man måste se upp med bilförare, grusvägar och oljefläckar och andra faror. Bäst att ta en öl och stanna hemma i soffan...

Din ”kompis” inställning? :brynad
 
Mer med tanke på hur många som köper hoj (gamla enstånkor t ex) och hur få av dessa som syns på vägarna.

Den hoj som nog går mest timmar per år är nog min KLR650 men det är nog inte många ser den för det, varken trafik eller bebyggelse där den körs mest. Den av mina hojar som synns mest är nog Trajan som framförs i tätare trafik och i bebyggda områden.
 
Mer med tanke på hur många som köper hoj (gamla enstånkor t ex) och hur få av dessa som syns på vägarna.
Stånkan ska få gå till Nora nästa helg förutsatt att det är fint väder. Så då är iallafall en på vägen.
Tyvärr är plastraketen inkontinent annars hade den företräde.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top